Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Mødre blir lykkeligere av keisersnitt, hevder rapport. Av Guro Holmene (SIDE2): Dette gjelder hvertfall kvinner som har gjennomført planlagt keisersnitt, melder B.T. Ingela Wiklund har fulgt førstefødende på et sykehus i Stockholm som har gjennomført planlagt keisersnitt. Ifølge hennes rapport er disse kvinnene mer fornøyd med forløsningen enn kvinner som føder normalt. Grunnen til at kvinner velger keisersnitt er flere, blant annet redsel for å miste kontrollen, redsel for smerte og redsel for at barnet skal dø. Wiklund hevder også at personer som velger keisersnitt har annerledes personlighet, som blant annet at de ikke lar seg påvirke like mye av andre personers handlinger. Lese mer ? : http://www.side2.no/helse/article818313.ece Er såååååååååååå glad jeg valgte planlagt ks ! Beste opplevelsen i mitt liv !
kroko Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Vet ikke om jeg blir med på den kategorien. Det ble planlangt keisersnitt, men det var fordi gutten lå i seteleie - ikke fordi jeg hadde bestemt det. Føler meg i alle fall lykkelig nok, jeg!
Madamina Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 Er ikke sikker på hva du vil med dette innlegget, men her burde du forvente deg ulike reaksjoner. For noe egoistisk pisspreik! Hvorfor skal man ta keisersnitt dersom der ikke er medisinske grunner til det? Bare fordi mor skal slippe å føde på normalt vis og la det hele skje passivt? Nå vet ikke jjeg hvordan keisersnitt føles, men regner med man er heftig bedøvet. Alle vet jo at barnet har best av å fødes på normalt vis med tanke på første pndedrag og antistoffer som dannes fra livmoren. Dette med planlagt keisersnitt er en mote som blidgjør feige og egoistiske mødre. Klart det er vondt å føde, men kroppen produserer hormoner som får en istand til å takle det. Jeg fødte uten smertestillende fordi det var best for barnet. Det var sykt vondt, men det tåler man i noen timer og så glemmer man det hele. Måtte klippes og sys og hadde åpningsrier i 3 timer uten pause. Javel, så skryter jeg. Keisersnitt for folk som ikke bryr seg om andres meninger (da bryr du deg sikkert ikke om dette innlegget). Javel. Keisersnitt er ikke naturlig, men jeg skjønner at der ligger medisinske grunner til det av og til. Men for å slippe smerte???!! Hvorfor får man barn i dag da? Forresten så var det beste opplevelsen i mitt liv å føde uten smertestillende! Tør å ikke være anonym, så får dere bare ta meg. Leste forøvrig overskriften på Stavanger Aftenblad idag "Halvparten av fødende krever full bedøvelse". Min svigerinne som har pprøvd ulike bedøvelser, sier det er like greitt uten. Stolt tøff førstegangsmamma (som er virkelig provosert over denne keisersnittmoten).
Madamina Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 Må bare understreke at jeg ikke mener å angripe de som av medisinske grunner MÅ ta keisersnitt. Det er de som ligger an til helt normal fødsel, men som velger keisersnitt for å døyve egen smerte jeg reagerer på.
Mikroline Skrevet 29. november 2006 #5 Skrevet 29. november 2006 Så fint at du er fornøyd da. Men trenger du en rapport for å bekrefte det? Jeg fødte vaginalt, og det var også en kjempefin opplevelse som var mye bedre enn jeg hadde forventet.
Vestlandske meierier A/S Skrevet 29. november 2006 #6 Skrevet 29. november 2006 Signerer deg Dagrosa!!!!!!!!!!!!!
tiern Skrevet 29. november 2006 #7 Skrevet 29. november 2006 hei. tenkte litt over innlegget ditt og vurderte at blir jeg lykkeligere nå så letter jeg fra bakken. jeg var vaginalt fødende for to måneder siden og holdt meg til lystgass. hadde anledning til å trene både før og under svangerskap både styrke og yoga og...revnet litt men var fullt restituert fem uker etter fødselen og kan hoppe og nyse uten å tisse på meg. mao, jeg tror ikke man skal lese forskning slik fanden leser bibelen, vi er så forskjellige hva vi tåler og takler. men dersom artikkelen støttet deg i din fødselsopplevelse så er det bra.
Gjest Skrevet 29. november 2006 #8 Skrevet 29. november 2006 Dagrosa De som tar keisersnitt for å slippe smerte tar feil!!! (Jeg måtte ta hastekeisersnitt). Har aldri hatt så vondt som det før jeg! Etter opperasjonen når bedøvelsen var borte, ooooo... Jeg måtte opp fra senga innen et døgn sa de på sykehuset for å minske risikoen for blodpropp. Fikk hjelp av en sykepleier. Brukte kanskje 10min bare på å reise meg opp fra senga, klarte å gå 4meter til vasken (med støtte av sykepleieren) og pusse tennene. Trodde jeg skulle besvime!! Så hvis man tar ks for å slippe smerte risikerer man å stå med sjegget i postkassa etterpå ja!
Mini&Meg Skrevet 29. november 2006 #9 Skrevet 29. november 2006 Jeg fødte vaginalt og det er den flotteste opplevelsen jeg noen gang har hatt. Føler meg heldig som har fått oppleve å føde normalt, jeg var oppe å gikk etter kort tid og hadde ikke spesielt vondt etterpå heller.
OsloMor Skrevet 29. november 2006 #10 Skrevet 29. november 2006 Bedøvelse under fødsel er ikke nødvendigvis dårlig for barnet. Jeg har født to ganger med epidural og lystgass og jeg kan love deg at det ikke er særlig smertefritt, ei heller skadelig for barna. Men jeg klarte iallefall å tenke en tanke etter å ha fått epidural. Men hvorfor skal det andre gjør nødvendigvis være dårlig fordi man er førnøyd med hva en selv gjør. Enhver tar sine valg, jeg går ikke rundt og sier at alle som ikke velger bedøvelse under fødsel velger feil. Selv ville jeg aldri ha valgt keisersnitt, men nå velger jeg kun for meg og kan ikke uttale meg om hvordan andre skal få barnet sitt. Hva skjedde med peace & love;-)
Molait Skrevet 29. november 2006 #11 Skrevet 29. november 2006 Hvordan måler man lykke a? Ant. lykkehormoner pr. cm kropp? En ting er uttalelser, men man får da vel ikke målt lykke! Er fordeler og ulemper ved alle måter å få barnet ut på. La nå folk få velge hva som er best for dem uten å gni noe opp i trynet på dem! Enten det er ks, vag, med eller uten smertestillende. Ah..teit debatt.
rødt&blått Skrevet 29. november 2006 #13 Skrevet 29. november 2006 Ble lykkelig med uplanlagt keisersnitt og jeg, til tross for full narkose og fare for meg og barnet!
lucky_mom Skrevet 29. november 2006 #14 Skrevet 29. november 2006 Da jeg lå på barsel var jeg overlykkelig over å ha sluppet keisersnitt. Delte rom med ei som hadde fått det, og hun slet stakar. Kunne knapt gå, ikke løfte babyen fra senga dens opp til seg, vondt å finne ammestilling osv osv. Jeg som fødte vaginalt var oppe etter to timer og kunne dusje og spise og tusle rundt. I tillegg var babyen hennes ganske urolig, og gråt mye. Det sa de kunne skyldes keisersnittet. KS-babyer er ofte litt kvalme de første dagene, og ekstra sultne. Det skyldes at de ikke får fostervannet klemt ut av lungene og magen som når de blir født vaginalt. De må da "suges" innvendig når de kommer ut, og mister matreserven sin som babyer vanligvis har når de blir født.
Retro-mamma Skrevet 29. november 2006 #15 Skrevet 29. november 2006 Jeg blir så provosert når jeg hører om alle rundt meg som tar keisersnitt frivillig. En jeg kjenner sa: "jeg er så glad jeg valgte keisersnitt, for fødsel er jo en sååå traumatisk opplevelse". Hun er førstegangsfødenede!!!! Hvordan kan hun vite at det var traumatisk?? En fødsel er det mest naturlige i verden, og folk som tar keisersnitt kun pga smerter er pyser og burde kanskje ikke få barn.
Murmeline Skrevet 29. november 2006 #16 Skrevet 29. november 2006 Det som provoserer meg med disse innleggene (enten det er ks, smertelindring ved fødsel el annet tema) er hvor lite nyansert debatten blir, oftest resulterer trådene i drittkasting mellom to motpoler. Ofte dirskuterer man også på helt ulike premisser, og halve debatten er bare misforståelser... Uff, hele greia minner mest om Holmgang eller annet lav-kvalitets debattprogram. Det finnes fordeler og ulemper med vaginal fødsel og keisersnitt. Hvilken forløsningsmetode som passer best, avgjøres av en eller mange ulike årsaker. Dette kan være både fysiske og psykiske årsaker hos mor, eller barnets helsetilstand i seg selv. Og en ting til: hver fødsel er unik, enten det er vaginal fødsel eller ks, haste- eller planlagt. Derfor blir det etter min mening meningsløst å sammenligne med egen erfaring som referanseramme for den ultimate fødselsopplevelsen. Sånn, da var det sagt!! Ha en strålende kveld jenter:)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #18 Skrevet 29. november 2006 Retro mamma. Du skal passe munnen din. Du skal heller bare komme deg ut av disse sidene her, for en dame med dine holdninger trenger vi ikke her. Ut med deg. Fysj. Foresten; Vet mannen din hvilke svarte fordommer som bor i deg???
Madamina Skrevet 29. november 2006 #19 Skrevet 29. november 2006 Ok, er enig i at det gjerne blir en useriøs og unyansert debatt til slutt. Klart hver fødsel er unik. Dersom jeg får omformulere mitt første innlegg: Jeg synes det er trist at det er blitt vanlig at psykisk friske kvinner med fødedyktige kropper skal få velge keisersnitt som et slags smertelinder. Jeg understreker igjen at jeg er bare mot keisersnitt som ønskes pga. normal angst for smerte og kvinnens/eller kvinnens manns redsel for at kvinnens vagina skal bli skjemmet av vaginal fødsel. I USA og UK er det nå blitt like vanlig med planlagte keisersnitt (som IKKE skyldes at der antaklig kan bli problemer med vaginal fødsel pga kvinnen elller fosteret) som å tatovere seg. Den slags valgfrihet håper jeg ikke vi får i Norge. Der er vel ingen her inne som tør å påstå at planlagt keisersnitt ville vært bedre enn en helt vanlig vaginal fødsel for et sunt foster med enn fysisk sunn kvinne med et noenlunde friskt sinn? Hadde det vært slikt, ville vi ikke vært utstyrt med en skjede. Hva betyr mors lykke ovenfor det å gi et barn den beste start i livet ved å komme til verden slik man er ment til å komme til verden? Tenk på filmstjerner som får planlagt keisersnitt for å unngå styr med pressen på vei til sykehuset. Grøss. Det handler om etikk!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #21 Skrevet 29. november 2006 Dagrosa.......... Egoistisk pisspreik.... Nei vettu hva. Tenk å dømme andre mennesker på den måten., Og hva tror du egentlig, at du utrtråler mot og styrke og tøffhet, bare forde du fødte uten smertestillende............?? Wow, *applaus* Nei ærlig talt Dagrosa. Jeg valgte KS forde jeg ikke fikser smerter. Nei, jeg valgte egentlig ikke KS, blir feil å si det, jeg var på samtale med avdelingsjordmor på føden 1 måned før termin. -Jeg fortalte henne om hvordan jeg reagerer på smerte. Jeg har vert igjennom ting, og har kjent hva smerte er. Og kjenner meg selv, og hvordan jeg reagerer på smerte. Og JORDMORA sa det, at hun ANBEFALTE meg ks, for hun, hun turte ikke å ta ansvar for meg dersom jeg reagerte slik som jeg pleier, og ikke greier sammarbeide, og forskjellig slikt. HUN annbefalte meg KS, forde det nok bvar det beste både for meg, for ungen, og for henne. OG derfor skal du kunne dømme meg? NEi, fy skamme deg, slik skal man ikke opptre overfor andre. Vil du at ditt barn skal kjenne denne siden av deg? Enn så skuffet barnet ditt blir om det hviste hva du servere nå..... Det siste innlegget ditt rodde deg litt i land, men altså.... KS er ikke naturlig, og å velge det for å slippe smerte......det liker du ikke. Neivel, hva hvis du må ta blindtarmen da, narkose er slett ikke naturlig det heller, men du sier jo jatakk til narkose for å ungå smerter........... Hva med barna dine da, nekter du dem mebla-plaster dersom de ber om det også, dår de gråter modige tårer på syklehuset? -" Nei gutten min, du får ikke noe bedøvelse nei, fu skal sy uten bedøvelse, for det er ikke naturlig å få bedøvelse"........ Huff.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #22 Skrevet 29. november 2006 Dagrosa, Ta til deg ordene i innlegget over det siste du skrev.
Murmeline Skrevet 29. november 2006 #23 Skrevet 29. november 2006 Se her kom nyansene, hehe;) Vil bare påpeke at det er ikke nødvendigvis "mors lykke" kontra "barnets beste" som taes i betraktning. For noen blir fødselsangsten for stor, og da kan det være fare for mors psykiske helse, spesielt etter at barnet er født, noe barnet ikke er tjent med.. Så kan man jo i neste omgang diskutere hvor grensen går mellom "vanlig angst/frykt for å føde" og "ordentlig fødselsangst"...
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #24 Skrevet 29. november 2006 Er ikke sikker på hvor jeg hører til, men jeg er lykkelig! Veldig lykkelig! Og det til tross for at jeg nesten var ferdig med fødselen, før det ble foretatt haste snitt..... Hørtes ut som en merkelig undersøkelse det der...og påstanden om at andres meninger ikke påvirker de som har tatt planlagt ks, tror jeg rett og slett ikke på!
Stratos med 3 barn Skrevet 29. november 2006 #25 Skrevet 29. november 2006 Til de av dere idioter som aldri har tatt ks, men mener det er en enkel utvei; Det er det IKKE!!!! Det gjør noe inni helvete vondt og jeg kan love dere at en vanlig fødsel er å foretrekke! Jeg har gjort begge deler i samme fødselen, så kom ikke her! Blir så irritert av folk som bare prater...... Utover det synes jeg den undersøkelsen der virker noe "fjern"! Idiotisk påstander!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå