Gå til innhold

Hva synes dere? Om antall gjester og type bryllupsdag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil høre alle slags synspunkter. Jeg synes nemlig denne ideen kan funke. Jeg er 24 nå og skal giftes innen to år.

Vielsesseremonien skal være kirkelig og blir 12.00 eller 13.00. Senere vil jeg være raus og invitere "alle" på stor-middag. Vi er mange i vår familie og har stor omgangskrets. Vi vil alikevel velge de aller nærmeste og de vi har mest kontakt med. Selv når vi gjør dette vil vi alikevel ende opp på 70-80 på grunn av barna til gjestene. Det vil kun bli middag og dessert.

Men etter middag kunne jeg godt tenke meg å avslutte "del 1" av dagen. Tone ned brudestasen og kun invitere de vi til vanlig omgåes med i festlige lag. Det vil bli 25-35 og bli litt senere på kvelden. Vil ha vellkomstdrinker, et kaffeselskap med dans og nogo attåt. Med "fri" bar, vi handler inn alkohol. Musikk. La festen gå ut i de sene nattetimer.

Grunnen til at det jeg funderer på å gjennomføre det slik er at de med barn skjelden deltar på fester, de eldre i familien ser vi kun på tidlige middagsselskap i familiesammenhenger osv. Dvs at de vi er sammen med på festlige lag på kveldene er våre venner.

Høres dette rimelig ut?

Eller ville dere ha valgt 25 på middag, og invitert resten på et kaffeselskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå hører jeg ikke til her inne.

Men synes det høres kjempe flott ut jeg. Om jeg noen gang skulle giftet meg synes jeg den ideen var helt idiel, om det er mange med barn som likevel kanskje må dra tidligere.

Uansett det er deres dag og den skal bli som dere vil :)

Skrevet

Takker for svar, lurte lenge på om noen orket å svare.. Postet innlegget mitt for litt siden. Joda, føler selv dette er en litt ny vri, men som likevell er litt tradisjonell. Jeg ønsker som sakt å få med alle barnefamiliene og de eldre. Og det er jo på dagtid de kan komme hele gjengen. Er redd jeg snyter folk for "festen", men jeg håper de skjønner hva jeg har tenkt.

Jeg skal ha småfolk til våren og vil jo selv velge barnpi på kvelden. Kanskje den lille kan være hos de snille onklene og tantene som selv bruker å være hjemme fra fester. Sammen med søskenbarna sine.

Skrevet

Synes det høres ut som en hyggelig feiring for dere. Kanskje litt kjipt for de som ikke er invitert videre? Veldig ekskluderende. Skal du ha min mening synes jeg ikke dette hørtes vidre hyggelig ut for de som ikke er invitert til resten av festen. Jeg synes at man bør behandle gjestene sine likt. De har alle reist for å komme på fest og gitt dere gave etc. Selv om jeg ser poenget ditt om at dette ville funket bra i teorien så tror jeg du kan såre mange også.

Skrevet

Synes hele opplegget ditt virket rotete. Skjønte det vel ikke helt heller.

Mitt forslag er: kanskje det er det samme som ditt, men som sagt skjønte ikke helt ditt... :-)

Invitere FAMILIEN og forloverne og kanskje to tre av de NÆRMESTE venneparene på middag. Vielse kl.12 betyr at du må stå opp i 8 tiden om morgenen...gjesp-dagen blir jo laaang. Vielse kl 13 kanskje bedre. Middag kl.15. Dette er greit varer i 3 timer.... lenge nok. Så kl.19 VENNEFEST. Her kan jo selvsagt familien være med også. Men da kan en invitere alle vennene deres. Kanskje lage et litt sånn uformellt tapasbord. Eller en aller annen buffet. Må liksom ha mat til de siden det er så tidlig på kvelden. Inviterer dere til kl.21 trenegr en kanskje ikke mat, men kaker må en da ha :-)

Skrevet

Forstår enkelte opplever bryllupsarrangementet som rotete eller noe i den dur. Det er jo ikke tatt ut i fra "skikk og bruk" i et bryllupsmagasin. Den vennefesten vil sikkert være i nitida og da er det lite vits å invitere de eldre som alikevel ikke kommer. Poenget var en litt uformell fest med vennene våre, de vi vanligvis er sammen med.

og tidspunkt for vielsen, det er jo ikke spikret. Kan godt hende det blir 13?!

Min familie er ikke så spredt så det er ikke noe problem at de ikke deltar på kvelden. De ofrer ikke så mye for å komme.

Skrevet

Det høres jo ut som om du allerede har bestemt deg og da er det jo greit. Det er deres dag og det er dere som får velge det opplegget deres synes passer best.

Jeg er imidlertid enig med dem som synes dette virker litt ekskluderende. Tror jeg enten ville invitert alle til festen også og så satset på at ikke alle kom. Eller jeg ville invitert til vennefesten en annen dag. Da blir det mindre tydelig at det er noen som er utelatt.

Skrevet

Dere får det nok til å fungere, men husk på at det kan bli lenge for folk å vente dersom de ikke er inkludert i alle deler av bryllupet. Pass på at det ikke blir kjedelig for ventende gjester. Det skaper bare søvnig stemning.

Og en ting til. Skal dere ha festen hjemme? Hvis ikke kan du ikke kjøpe alkoholen selv. Hvis dere leier lokale, en restaurant eller noe slikt er det lovsverk som hindrer dere i å kjøpe alkoholen selv.

Skrevet

Vi bor på bygda, og de lokalene der vi har skjekket tillater alkohol. Restaurant og hotell har jeg ikke sansen for. og det er også upraktisk der vi holder til.

Jeg må nok tenke gjennom hvor praktisk alle de ulike delene av dagen løser seg for gjestene ja, tiden som går med til fotografering ser jeg gode linker til her inne da.

Skrevet

Det kan virke ekskluderende at en del av gjestene forventes å gå hjem til et visst tidspunkt, mens resten fester videre.

Hva med å opplyse i invitasjonen at hoveddelen av bryllupet blir rolig og "barnevennlig", med middag og dessert, og gjerne også bryllupskake og kaffe, mens det fra et cirkaklokkeslett utpå kvelden vil bli gjort i stand til en "ung og uformell" sen fest med lettere antrekk, musikk, dans, osv. La gjestene "melde seg på" denne etterfesten samtidig som de gir svar på selve middagsinvitasjonen. Hvis dere er flinke til å vise med ordlyden hva dere ser for dere, er det vel mange barnefamilier, eldre osv som selv velger vekk etterfesten, uten å føle seg så ekskludert? Ideen med vennefest liker jeg, men det er fint å la middagsgjestene få oppleve litt mer enn maratonmiddagen, så en liten bryllupsvals vil kanskje også gjøre seg? Jo senere etterfesten begynner, jo flere av dem som ikke helt passer inn der vil velge den vekk.

Skrevet

Helt enig med "ikkemammanå". Dere vil jo ikke bortvise noen som egentlig ville fortsatt med festen? Det er alltid hyggelig å bli invitert. Det er en mye hyggeligere variant som hun foreslår.

Skrevet

Jeg er selvfølgelig helt enig. Jeg kommer til å se nærmere på ordlyden i invitasjonene lik Ikkemammanå og Anonym skriver.

Det er derfor jeg skrev denne tråden for å få tips til å forbedre ideen min. Jeg takker for alle svar.

Skrevet

Bare et spørsmål.. Tror dere (som leser dette) at dere kan komme med tips til tidspunkt for vielsen? Jeg tengte at hvis man tok bryllupet tidlig, ville middagen bli tidlig også-den tar vel fort noen timer. Og dersom jeg velger en vennefest(med god ordlyd i innbydelsen), når burde denne være? Takk

Skrevet

Har vært i mange bryllupp og dette er mine erfaringer:

Dette har vært tradisjonelle bryllupp. Med middag først og så kaffi og kaker for nye gjester også senere. Kirke kl. 14, middag kl. 17 kaffigjester kommer til festen kl. 20

PERFEKT synes jeg. Men noen fotograferer FØR kirken andre etter. Hva gjør du?

Og, skal du ha middagen i samme lokale som festen etterpå?

Viss ikke må en beregne TID på å flytte seg i tillegg.

Dagen blir laaaang nok for deg. Ikke ha vielsen FOR tidlig. Du kommer til å være helt kaka når kl er 22 :-)

I mitt bryllupp blir vielse kl. 14.30 og familie og nære venner/forlovere på middag kl. 17. Dette SKAL ikke vare lenger enn 3 timer.

Så kommer vennene våre på bryllupsfest kl.20.00 I mellomtiden fra 17-20 blir det voirspiel på jobben til min kommende mann som er like ved (han eier lokalet). Der kan festgjesten drikke litt, høre på musikk og spise litt (snacks osv.)

Så blir det kaffi og kaker, og så nattmat. Skal ha litt rundstk. med godt pålegg (laks/eggerøre osv.) også....

Betasuppe til nattmat.

Husk for all del å stå og ønsk ALLE VELKOMMEN i døren når de ankommer til festen deres. Har sett så mange eksempel på at kaffigejster bare kommer og ingen tar imot dem......

Vi blir totalt 120 stk.

Skrevet

Du spurte om fotografering. Opp i mot de andre debattene vil vel mellom kirke og middag være praktisk. Selskapslokalene vi kan tenke oss vil huse både middag og senere fest. Skjønner det blir nok forflytting på en dag som denne. Og velkommst i døra er nok smartest ja. En skal ikke glemme de forventninger man har som gjest.

Slik som jeg ser det for meg blir middag med litt kake-kalas alkoholfritt. Har mange barn på invitasjonslista. Og for litt festglade voksne på kveldstid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...