Gå til innhold

babygrøt... til ei jente på 3.5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan eg gji mathilde litt risgrøt ikveld.. kanskje ho da søv lengre på natta.. ho e nemli litt urolig på natta, vil puppe oftere å oftere..

i tillfelle kor mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen anbefaler grøt før 4 mnd, dette fordi tarmene ikke er godt nok utviklet - det resulterer da bare i magevondt. Uansett skal man tilvenne gradvis, dvs bare en teskje eller to først i flere dager, før man gradvis øker mengden til en full porsjon. Kanskje du heller kan prøver å pumpe melk og gi på flaske, mange drikker mer da i ett måltid enn det som er i puppen, evt. prøve mme?

Skrevet

Vi begynte tillvenning ved 3,5 mnd...

Men kun noen baby skjeer hver dag... Fikk ikke full posjon før hun var 4 mnd.

Men vil anbefale deg å gi smaksprøver på dagen.. Så du slipper å ha baby med magevondt hele natta. I allefall til du vet hvordan hun takler det =)

Skrevet

Jeg hadde venta et par uker med grøt og helelr begynt med litt mme..

Skrevet

mme e uaktuelt.. for har nok melk i puppan.. bare eg pumper får eg ut 240ml, så e nok mat der..

men e bare på kveldan ho skal ha mat hver time nesten.. så gulpe ho det opp etterpå.. virke som ho bare skal ha puppen for å holde seg våken lengre...

Men e jo bare 2 uke til babyan kan få grøt, så kan jo umulig gjøre no å tilvenne ho det no?!

Skrevet

Du bør ikke gjøre det.

De anbefaler å vente til 6 mnd og iallefall ikke før 4 mnd.

MME er mer mettende så selv om du har mye melk hadde jeg da lagt inn en flaske på kveldstid istedet.

Ta iallefall kontakt med hs før du begynner med grøt.

Skrevet

nej vil ikkje venne ho til flaske.. om ho plutselig bare vil ha flaske da, så har eg ødelagt alt med amminga.. så da trur eg bare eg hold meg til puppen eg... ;)

Skrevet

Lukas tar både pupp og flaske. Syntes ikke at han sover noe lengere når jeg har prøvd gitt han mme på kvelden! Sover like lenge på mm! Men er jo kjekt at han tar flaske da! Vært ute 2 ganger allerede :-)

Skrevet

Hvis du tror at hun får nok melk (hvordan er vektoppgangen), så er det som du sier kanskje pga kosen hun vil ha puppen. Prøvd med smokk? Vår baby var veldig vanskelig med smokk, og vi prøvde "hundretusen" forskjellige før han endelig tok Chicco sin (kjøpt på apoteket, den fra 6 mnd). Mye bedre for oss begge, mindre pupping og mindre gulping.

Kjempebra hvis det ikke er nødvendig med grøt før nærmere 6 mnd (nok mm). Grøt eller mme på kvelden hjelper bare halvparten av babyene til å sove bedre......

Skrevet

Jeg anbefaler ikke å begynne med grøt ennå som alle andre her. Da ville jeg heller prøvd med mme på kvelden som foreslått. Hun kan ta både flaske og pupp, en gang vil ikke ødelegge for ammingen!!!Blir det ikke bedre kan du jo bare gå tilbake til mm. Er også veldig kjekt å vite at babyen faktisk tar flaske fremover, slik at du kan ha barnevakt ved behov...

Det er nok en grunn til at hun er urolig, kanskje trenger hun mer kos og nærhet en periode, kanskje trenger hun smokk (vet jo ikke om hun allerede bruker det), kanskje er det tenner på gang (kan komme tidlig vettu =)) eller kanskje hun er sulten...men snakk med hs før du gir grøt så tidlig...

Skrevet

Spurte HS sist jeg var der å hu sa at vi kunne prate om det neste gang snuppa var der å da er hu 4 måneder!!..!! Har lyst å begynne m grøt jeg oxo :) Men ikke ris grøt vel?? Hm!!

Skrevet

Nei. Enkelt og greit. Vi gir ikke grøt til babyer under 4 mnd. Det er en grunn til det.. Tarmene er ikke utviklet nok til å tåle slik mat enda.. Hent deg informasjon på helsestasjonen hvis du ikke vet slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...