Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 Sitter her og humrer litt for meg selv. Leser en artikkel som heter "Verdens beste barn er mitt". Det er gjort en undersøkelse blant leserne av Foreldre & Barn, og det som er morsomt er at svært mange småbarnsforeldre tror at nettopp deres barn er smartere og mer fremmelig enn de fleste andre på samme alder. Langt flere foreldre vil plassere barna sine i det øvre sjiktet enn hva den statistiske virkeligheten egentlig gir rom for, og de aller fleste som besvarte spørsmålene hadde ett eller to barn under 3 år. Psykologen forteller at en mulig tolkning av undersøkelsen kan være at leserne av bladet har svært oppegående barn sammenlignet med andre, mens han humrer:-) Han sier videre at undersøkelsen nok mer sannsynlig, viser at vi mennesker er ganske inhabile når vi skal vurdere dem som står oss nær. Vi foreldre ser oss selv i barna våre, og hvem vil vel undervurdere seg selv? Derav Myrsnipesyndromet.......Fra naturens side er vi programmert til å tenke godt om våre egne, til å hegne om og verne vår egen arvelinje. Vi forsvarer stammen, og forsvarer vår egen innsats i stammen - i dette tilfellet oppdragerne. Vi beskytter det som er vårt enkelt og greit. De fleste som hadde besvart sp.måelen hadde svært små barn (70 % hadde barn under 2 år). Han mener det er vanskelig å se store forskjeller mellom så små barn og mente at om man gjorde undersøkelsen blant foreldre til 7-8-åringer, ville man fått helt andre svar. Han konkluderer til slutt med at det tross alt er bedre å tro godt om sine barn, enn det motsatte, såfremt det ikke tipper over i rene benektelser av problemer man burde tatt tak i. Det viser at foreldrene har håp og holdninger i forhold til sine barn, og det er noe vakkert ved at vi foreldre leter etter tegn på kvaliteter:-) Han har tydeligvis aldri møtt min Hannah......;-))
Gjest Skrevet 28. november 2006 #2 Skrevet 28. november 2006 Så du abonnerer også...? Jeg har ikke rukket å åpne mitt blad enda. Interessant! Reproduksjonsinstinktene er sterke hos oss, og vi synes vel alle at akkurat VI er verdt å avle videre på. Og så finner vi en fantastisk makker, og da MÅ vel resultatet bli perfekt! Og så kan vi se det fra barnets synsvinkel: Det er viktig å ha foreldre som ser på en som helt perfekt, slik at alle ens mulige fortrinn kan dyrkes fram best mulig.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 28. november 2006 Hi hi, jeg tror vi er en herlig gjeng med myrsniper her inne ja;-)) Og heldigvis for det - det motsatte hadde vært trist.....
Babyonboard ;-) Skrevet 9. desember 2006 #5 Skrevet 9. desember 2006 Unektelig aldeles mye mer tålmodig!!!! Men smartere......???? Eeeeeh.... Vet ikke helt hva jeg skal si.... Hun ligger der på mage og ser på Hannah (som sitter og reiser seg etc...).... Og så jokker hun veldig med rumpa..... Og så konsentrerer hun seg VELDIG..... Og så skjer det INGENTING ;-)))) Men søt? og verdens beste unge til mammaen sin? Oh yeah ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå