Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 Ligger man bare der naken i glaninga til "alle" da? Vet jo at badekaret er inne på fødestua, og at man viser seg frem for peronalet maaaange ganger i løpet av en fødsel. Men liker ikke helt tanken på å ligge der naken hele tiden. Men vil gjerne i badekar om jeg har muligheten da...
Denise:-) Skrevet 28. november 2006 #2 Skrevet 28. november 2006 det er vel bare å be om litt privatliv. Badekaret er jo inne på badet, så de som skal se til deg banker vel på først tenker jeg.
Vikki ;o) Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 Jeg fødte i badekar, og hvis du ikke vil være naken er vel ikke det stedet for deg....? Men for å være ærlig, tror jeg at det er det siste du tenker på når det står på;o) Det må nemlig være flere tilstede under en vannfødsel......
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #4 Skrevet 28. november 2006 nei ikke noe sikkert jeg bryr meg om det nei:) men jeg tenker på badekar som smertelindring.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #5 Skrevet 28. november 2006 Noe av det jeg så mørkt på da jeg var gravid med første mann var alle som skulle se meg.. Men tro meg det DRITER du i!! Skal absolutt oppi badekar denne gangen og å jeg tenker ikke på at jeg skal sitte naken en gang for du bryr deg virkelig ikke om det altså.. Men hvis du velger det som smertelindring er det jo bare jordmor å samboeren/mannen din som ser deg...
Maisie Skrevet 28. november 2006 #6 Skrevet 28. november 2006 Dytter på denne. Skrev et spørsmål om vannfødsel inne på skravle, men ingen har svart der. Er badekaret inne på badet? Er ikke det inne på en av fødestuene? Er det stort? Kan man føde i vann på alle sykehus? Hva er kriteriene for å få lov til det dersom de har? Hvordan foregår det?
Fisk med CV Skrevet 28. november 2006 #7 Skrevet 28. november 2006 Man kan jo ha på seg en bh/bikinitopp om man ikke vil brette seg helt frem. Da jeg var på omvisning på riksen hadde de et "alternativt føderom der" For de som ønsket å føde uten epidural/lystgass etc. Såkalt naturlig fødsel. Der var "fødestuen" som et vanlig koselig innredet rom, med et stort badekar midt i rommet. Som et middels stort boblebad ca. Med god plass til to :-) Altså ikke inne på noe eget bad. Dersom man skal føde i vann er det vel slik det foregår, altså med et badekar inne på selve fødestuen, mens dersom det bare er snakk om som smertelindring før fødselen kan man bruke de vanlige badekarene som er på egne bad. Dersom man velger å føde i vann må alt være i orden, man må være frisk og rask. Hadde ei venninne som skulle føde i vann, men som ikke fikk dette da hun kom inn pga. at hun hadde feber/babyen hadde veldig høy puls osv. Dette er nok ikke et tilbud de har overalt, men de har det i alle fall ved Ullevåll og riksen i oslo, hvordan det er andre plasser vet jeg ikke, men det burde jordmor ha en oversikt over :-)
2nj♥ Skrevet 28. november 2006 #8 Skrevet 28. november 2006 Jeg lå litt i badekar for å se om det kunne ha smertelindrende effekt på meg..... Og da var det bare jeg og mannen som var på badet. Vi kunne selvsagt bare ringe på om vi trengte noe, men fikk være der i fred ja. Men på meg hjalp det ingenting da, så det ble igrunn et kort bad.
Tiddelidu Skrevet 28. november 2006 #9 Skrevet 28. november 2006 På SiV er badekaret inne på badet på fødestua. Karet var vel som vanlig badekar, og badet var ikke spesiellt stort. Ser ikke for meg masse folk der inne. Tror ikke det er noen kriterier for å føde i vann. Alt var opp til meg selv da jeg kom. Jeg vet ikke om det er badekar på alle sykehus, og jeg vet heller ikke hvordan det foregår, for jeg prøvde det ikke.
selfangerkjerringa Skrevet 28. november 2006 #10 Skrevet 28. november 2006 Hvor badekaret er plassert varierer fra sykehus til sykehus. Da jeg fødte på gamle St.Olavs forrige gang var badekaret på et av badene. Jeg lå oppi der naken, men puppene var jo i friluft innimellom uansett, og downstairs var det ingen som så pga den svære magen, hehe Gubben hjalp meg og spylte med vann. Herlig! Døra var ulåst så jordmødrene kunne sjekke litt innimellom, men det var forheng rundt badekaret så det føltes ovrhodet ikke ubehagelig. Jeg har såvidt vært innom fødeavd. på nye St.Olavs, og der er det bad med badekar tilknyttet hvert enkelt føderom - altså enda mer privatliv. Jeg gleder meg allerede, og håper jeg rekker å oppi karet en tur For meg ga det nemlig fantastisk god smertelindring - ikke minst siden karene er dype nok til at jeg fikk duppa hele meg under. Sier som et par stykker over her - det er utrolig hva man IKKE tenker på under fødsel! Nakenhetsbiten er noe det er unødvendig å bruke ressurser på på forhånd. Når du er midt oppi situasjonen merker du veldig fort hva som er naturlig for DEG og ikke. Hvis du ikke vil bade, ja så lar du være. Vil du ha en singlet på i karet, så gjør du det. Vil du ha forenget for, så trekk det for.
Maisie Skrevet 28. november 2006 #11 Skrevet 28. november 2006 Ah, takk dere som svarte! Ser ut til, som det meste, at det er forskjellig fra sykehus til sykehus. Synes det høres spennende ut med vannfødsel, men vet ikke om jeg har mulighet til det der jeg skal føde.
selfangerkjerringa Skrevet 28. november 2006 #12 Skrevet 28. november 2006 Fordelen med å være med på omvisning på føden er at du får svar på sånt så du slipper å gå rundt og gruble Nok av andre ting å tenke på sier nå jeg.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #13 Skrevet 28. november 2006 Ikke ligg i badekaret hvis du føler deg ukomfertabel. Man kan ikke føde i badekar hvis man røyker.
Maisie Skrevet 28. november 2006 #14 Skrevet 28. november 2006 Er ikke-røyker, jeg da. Skal på kurs på sykehuset i neste uke, og det er med omvisning. Skal spørre om vannfødsler der.
selfangerkjerringa Skrevet 28. november 2006 #15 Skrevet 28. november 2006 husk at en del sykehus som ikke tilbyr vannfødsler likevel tilbyr vann/badekar som smertelindring
Svella Skrevet 28. november 2006 #16 Skrevet 28. november 2006 Hei, ingen spørsmål er dumme... Under min forrige fødsel hadde jeg smertelindring i badekar, jeg er ikke den som liker best og vise meg frem. Så jeg hadde på meg en sports bh i badekaret. Da følte jeg meg komfortabel. Fikk ikke føde i vann pga fosterlyden sank på slutten. Men sports bh'en, den satt på helt til ungen var ute. Jordmora spurte etter at jeg var ferdig om jeg skulle fly rundt med den våte bh'en, og jeg svarte at "det skal jeg". Hun fikk lov å klippe den av og kaste den da jeg skulle dusje rett etter fødselen. Så jeg tror det viktigste er at man selv føler seg komfortabel, og ja det blir ofret en ny sports bh herfra under fødsel!!!!!!!!!!
lana<3 Skrevet 29. november 2006 #17 Skrevet 29. november 2006 hva.... ikke føde i badekar hvis man røyker..rart det da..naboen min fødte i badekar, hun klarte ikke slutte i svangerskapet og fødte i badekar på sykehuset her.... jeg skulle føde i badekar, men når jeg skulle inn på fødestuen der badekaret var, var det opptatt, når det først ble ledig klarte jeg overhodet ikke gå opp trappene til badekaret...badekarene ved sykehuset i stavanger ligger inne på fødestuene og er kjempestore....du kan velge mellom fødeloftet for de alternative fødslene, fødestue med toalett eller fødestue med badekar...jeg er såååå glad bekkenet mitt svikta...for det ble maaaange turer til toalettet...
Mellus Skrevet 29. november 2006 #18 Skrevet 29. november 2006 Jeg ville føde i badekar sist. Men det gjør de ikke i Stavanger pga risiko sa de. Men jeg brukte det som smertelindring. Der har de badekaret inne på fødestua du skal trykke ut ungen på. Så ja de ser deg, for de er der inne hele tiden hvis de har personal nok. Jeg hadde ikke på meg noen ting jeg fant jeg ut når jeg var ferdig. Hadde fått på meg noe, men det datt visst av i all hylinga, hehe. Jeg skal bruke badekar denne gangen og, og jeg anbefaler det på det stærkeste.. Jeg åpnet meg 9 cm på under en time pga det.. Og jeg vet det er grunnen, for jeg elsker vann og slapper mye mer av der..
lana<3 Skrevet 30. november 2006 #19 Skrevet 30. november 2006 jeg er fra stavanger mellus...og venninna mi fødte der...rart hvor forskjellige jordmødrene er...har vært inne flere ganger i svangerskapet og merket at alle hadde forskjellige meninger om alt, hun ene nektet meg å bli satt igang mens hun andre innvilget det uten å mukke..og når jeg lå på barsel visste jeg hvem jeg skulle spørre for å få paracet og hvem jeg IKKE skulle spørre det om..de var som dag og natt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå