Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 1.dags frokosten/lunsjen/brunchen er det beste måltidet av alle synes jeg! Da har vi alt fra ribbe, pølser, juleskinke, kjøttboller, laks i alle varianter, sild, potetsalat, bønnesalat, grønn salat, waldorfsalat, ovnsbakt leverpostei med stekt bacon, eggerøre, gode oster, lefser, hjemmelaget brød, kokt kålrabi til juleskinka, rødkål, rødløk, surkål, tyttebær, riskrem med rød sausl til gode senneper og dressinger og sikkert mer, som jeg kommer på etterhvert:-))) Det blir servert Julebrus, juleøl, Akevitt, Isvann, rødvin og det hjerte og mage måtte begjøre.......Et julebord i ekte Emil i Lønneberga-stil:-)) Namnam......NÅ BLE JEG SULTEN;-)) Å som jeg gleder meg til det måltidet! Vi starter gjerne i 13-tiden og gir oss sjelden før kvelden er her....og da er vi som slakt hele gjengen:-)
dritgrei hei hei! Skrevet 28. november 2006 #2 Skrevet 28. november 2006 vi spiser pinnekjøtt..... :-)
prekæs Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 Nytt fra i år. Pølse og potetstappe. Og bløtekake. Gullklumpen kom 2 timer inn på 1.dag i fjor.
Gjest Skrevet 28. november 2006 #4 Skrevet 28. november 2006 Hehe...det var en original og barnevennlig meny! ) Her har jeg ikke helt bestemt hva vi skal ha. Stekt kveite med agurksalat kanskje...
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2006 Hi hi, hurra for gullklumpen:-))
Gummelillan Skrevet 28. november 2006 #6 Skrevet 28. november 2006 Deres måltid er svært likt vår familietradisjon. Deilig med måltider som normalt varer fra 13 - 20 ;-) I tidlig 20 åra var det fast takst å avslutte dagen med julefesten på Bajazzo etterpå. Mamma syntes det var helt grusomt at jeg skulle ut på 1. dag, men... I år derimot holder det nok imidlertid med bare juleskinke med tilbehød. Eldstejenta skal hos pappaen sin, mamma og co blir i Trondheim og kjernafamilien her tar derfor turen opp i fjellheimen i stedet. Men mye kos og god mat blir det nok uansett ;-)
♥Snulder Skrevet 28. november 2006 #7 Skrevet 28. november 2006 Hmmm... i fjor hadde vi barnedåp 1. juledag...så da var menyen ganske lik oppramsingen til Attpåkladden! Sånn ellers om åra så er det ... lefse med ribbe...lefse med pølse..lefse med surkål..lefse med riskrem... og lignende til man er kvalm og ikke orker julemat igjen på ett års tid!!
Natteravnen* Skrevet 28. november 2006 #8 Skrevet 28. november 2006 Heisann! 1.juledagsfrukost (brunch) her inneheld også alt mulig godt på bordet, laks, egg, julesylte, fårerull, og mykje meir, og alt fint lagt opp. Brukar også å kutte opp frukt, godt å gnafse på når vi egentlig er stappmette. Til middag har vi dei siste åra hatt lutefisk. Ikkje alle er like begeistra for fisken, men det kjem seg for kvart år. Har ikkje så veldig ssssjjjeeelllvvveeennndddeee fisk, men fast og fin, då blir den meir populær. c",)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 28. november 2006 Akkurat det med fast fisk er jeg helt enig i, ellers blir det liksom litt uæh.....;-))
Gjest Skrevet 29. november 2006 #10 Skrevet 29. november 2006 Ja, men den kan bli for fast også. Vi spiste lutefisk sist lørdag, og da hadde jeg valgt ut lutefisken selv i fiskedisken! Den var alt for fast, så neste gang skal jeg be fiskemannen velge en...)
Karomamma Skrevet 29. november 2006 #11 Skrevet 29. november 2006 Å så mye godt her i innleggene da Vi spiser det vi ikke hadde på julaften... Er vokst opp med annenhver gang hos mormor og hjemme hos oss og maten følger vertinnen. Så da blir det vel kalkun på 1. juledag, tenker jeg Aner egentlig ikke, jeg bare skreller poteter og lager dessert, jeg... Selskapet er viktigere enn maten!!
Espoir Skrevet 29. november 2006 #12 Skrevet 29. november 2006 Lutefisk, med fett fra ribbe vi hadde julaften.
Trollmora Skrevet 29. november 2006 #13 Skrevet 29. november 2006 Da er det julebrunch hos svoger. Masse mat, tror det bare er kald ribbe som går igjen fra år til år. Vokste opp med kokt kveite på 1.dag, direkte sendt fra farfar. Men at fisk skal koste over 200,. pr kg er over min fatte evne...... Trollfamilien pleier å servere elgsteik når hordene inntar juleservicet vår 2.juledag.
Maud Skrevet 29. november 2006 #14 Skrevet 29. november 2006 Vi har ikke sånn typisk julebrunch og det synes jeg egentlig er litt trist. Kanskje vi får prøve å innføre det. Vi spiser den tradisjonelle ribbemiddagen 1. juledag. Hjemme hos mamma og pappa var det kalkun på julaften og så ribbe 1. juledag. Nå lager vi pinnekjøtt hjemme julaften med de gjestene det passer for og så spiser vi ribbe hos mamma 1. juledag. Da er jeg lei av tung mat og gleder meg til fisk 2. juledag!
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 29. november 2006 #15 Skrevet 29. november 2006 Det kommer litt an på hvor jeg er den dagen.... Men som regel blir det julelunsj liknende den i det Attpåklatterske hjem....
ida_m_1987 og Thea Louise Skrevet 29. november 2006 #16 Skrevet 29. november 2006 Alltid middag hos mormor... oksekjøtt, med gode grønnsaker, poteter og rødvinsaus...åååå det kommer jeg til å savne i år!
Ronja65 Skrevet 29. november 2006 #17 Skrevet 29. november 2006 MASSER... skal til Sverige i år. Der er det ingen mangel på mat nei. Modern og fadern har baket og laget mat i mange dager før jul....Det var den slankingen.... Men godt blir det:-)
Babyonboard ;-) Skrevet 9. desember 2006 #18 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har i alle år vært vant til (da jeg var yngre og bodde hjemme) ribbe på julaften og pinnekjøtt på nyttårsaften.... Så giftet min bror seg og an forlangte mors juleribbe.... Selv om de ikke var hos oss på julaften ;-( Så dermed flyttet min mor ribbemiddagen til 1.juledag!!!! Traumatisk!!!!!!!!! Min kjære mor mener enda det alltid har vært sånn her , til tross for at hun aldri klarer å bli enig med seg selv hva vi skal ha til middag på julaften............. Jaja, har prøvd leeeeeenge å få ribba tilbake til julaften, men nei ;-/ 1. juledag for meg er koldtbord a'la Attpåklatten's :-)))) Og sånn vil det bli en vakker dag! *I surrender will NEVER!*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå