Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 Samboer og jeg har to felles barn, 1 år og 3 år. Jeg har foreldreansvar alene, men han har erkjent farskap for begge. Nå vil han flytte 4 timer vekk fra oss. Han vil ha ungen annenhver helg. Jeg må kjøre en av veiene (har ikke bil, men han mener jeg må kjøpe). Jeg mener at tredjehver helg må holde fordi avstanden er så stor. Hva har han krav på? Hele barnebidraget går jo bort i kjøringen og bilinnkjøp. Dessuten er det han som vil flytte fra oss - ikke motsatt!!!!
SK&Maylen Skrevet 28. november 2006 #2 Skrevet 28. november 2006 Han har vel krav på annakver helg og en dag i uka mener eg uansett, og dere er pliktig å dele reiseutgifter 50/50
-Hengebuksvinet- Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 det er jo en kjempeinvestering. Men du bør selvfølgelig stille deg positiv til å finne gode samværs- og samarbeidsordninger, selv om det er han som ønsker å flytte. Det viktigste er imidlertid å finne gode ordninger for barna, og da er vel neppe 2*4 timers pendling annenhver helg det mest gunstige. Kanskje bør heller han komme til dere og ha samvær i begynnelsen, om det er praktisk gjennomførbart. I hvertfall, ikke lov for mye i denne fasen. Det er lett å strekke seg litt for langt, bare for å komme frem til en løsning når man er i en sånn situasjon. For å få en avklaring på ting. Men husk å tenke på barna først og fremst, og ikke la eksen overbevise deg til å få dårlig samvittighet. Det er han som har tatt et valg, og han som må leve med det.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #4 Skrevet 28. november 2006 Han har på ingen måte krav på annen hver helg og en dag i uken som det står over her. Dette er det loven definerer som "vanlig samvær", det er ikke noe minstesamvær som noen ser ut til å tro. Samværet skal legges opp etter hva som er bra for barna og de har krav på samvær med begge foreldrene, ikke definert hvor mye. Jeg anbefaler at dere tar en tur på familievernkontoret. De kan fortelle mer om hva som er vanlig. Vi bor enda lengre fra hverandre, og far ser barna en helg i måneden, og han kommer hit. Dette er best for barna når de er så små. Dersom dere blir enige om at barna skal hjem til far er det samværsforeldren (far) som har plikt til å ordne det rent praktiske med henting og bringing. Utgiftene skal deles dere imellom i forhold til lønn. Da er det snakk om reelle utgifter, ikke f.eks. kilometergodtgjørelse etter statens satser. Og selvfølgelig kan ikke far tvinge deg til å kjøpe bil! Du styrer din egen økonomi.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #5 Skrevet 28. november 2006 kan de ikke være hos hamlenger om gangen...torsdag til mandag eller noe?så slipper de dra denlange turen så ofte
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #6 Skrevet 28. november 2006 Han kan verken kreve at du kjøper deg bil eller at du kjører/følger den ene veien. Det heter at den som skal ha samvær (altså faren i dette tilfellet) skal stå for henting og levering så sant ikke annet er avtalt. Når det gjelder deling av reiseutgifter skal ikke dette være 50/50, men deles inn i sjettedeler slik bidraget regnes ut. Så sjekk bidraget først. Samvær Når ungene ikke ennå har begynt på skolen har man mulighet for å tilbringe litt lengre tid om gangen i stedet for å stresse frem og tilbake. Flere jeg kjenner til er hos faren da fra torsdag til mandag/tirsdag en gang i måneden. Ulempen er jo at det er lang tid mellom hvert samvær. Jeg foreslår at dere fortest mulig kommer til mekling og får hjelp både til å komme til enighet om en samværsavtale og ang. det juridiske.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #7 Skrevet 29. november 2006 Tusen takk for svar. Det høres litt betryggende ut at det ikke finnes noe "minstesamvær", og jeg vil prøve å gå for å heller ha lengre opphold om gangen, men sjeldnere. Tusen takk igjen. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå