Reveenka Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 Må bare få fortelle at nesteldste jenta mi kom hjem i går, og sa: Mamma, skal jeg si deg en hemmelighet? Og så hvisket hun i øret mitt, helt sprekkeferdig: Jeg skal gå FØRST i Luciatoget i barnehagen!!! Gjett hvem som fikk stooor klump i halsen og tåre i øyekroken bare ved tanken? Mm - undertegnede, som dessuten bare er LITT glad i advent og jul...c",)! Nå må jeg hvertfall sørge for et skikkelig luciakostyme til henne i år (før har det vært en hvit strømpebukse og en lånt skjorte samt litt glitterremser fra Rimi) - jeg får tråle Storsenteret på Jessheim i løpet av uka! Kanskje jeg skal sy noe? Vi får se... Og sjekke at kameraet virker!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. november 2006 #2 Skrevet 28. november 2006 Hi hi, så koselig da!!! Og selvfølgelig må verdens stolteste mamma ut og sjekke kostyme - kun det beste er godt nok nå:-))
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 Åååååååååå så fint! Både Lindex og Hennes & Mauritz har Luciakjoler... Ikke så dyre heller!
Trollmora Skrevet 28. november 2006 #4 Skrevet 28. november 2006 Enig med Attpåklatten. Nytt flott luciakostyme. Ingen over - ingen ved siden av: Tenker det er stolt jente fremst i lystoget, mens mor står og knapt kan fokusere pga tårene i øynene )
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 28. november 2006 #5 Skrevet 28. november 2006 Så fint, må jo være alle småpikers drøm..... Men her i gården får vi se..... I fjor da Storebror var 3 år, begynte han å gråte når de slo av lyset... Og han tutet i vei helt til han så oss, da ville han ikke gå i Lucia toget engang. Så vi håper på bedre lykke i år, sånn at det ikke bare er sønnen vår som høres. Men at det er "snart senker natten seg, i stall og stue....." som høres.
Maud Skrevet 28. november 2006 #6 Skrevet 28. november 2006 Da storebror gikk i barnehagen var det bare førskolebarna som gikk. Minstemann går i en annen barnehage og der går alle i Lucia-tog. Vi bor i et stort sameie med barnehage i blokka og toget går i de laaaange gangene her. Jeg nøyer meg med hvit stillongs og hvit body med litt glitter. Kjøpte lys i går som han skal holde i hånden og jeg ble blank i øynene og fikk klump i halsen bare av å se ham holde i det... Kanskje like greit at jeg ikke har en nydelig jente som skal gå først? Da hadde jeg nok ikke klart å se tydelig nok til å ta bilde ;-) Kos deg med den flotte jenta di!
Karomamma Skrevet 28. november 2006 #7 Skrevet 28. november 2006 Så nusselig - Reveenka og alle dere andre med skjønninger i hvitt! Jeg gleder meg litt til vår første luciafeiring
Superlis Skrevet 28. november 2006 #8 Skrevet 28. november 2006 Kjempekos..det er bare noe med stemmningen..den fine sangen..mørket..alle lysene..stillhet....høytiden i barnas øyne...alle de stolte foreldrene(og barnehage ansatte)..også først i toget,blir et spesiellt øyeblikk,snufs=) Kos dere!!!!!
♥Snulder Skrevet 28. november 2006 #9 Skrevet 28. november 2006 vi kjøpte luciakjole på lindex... billig og fin! Gleder oss vi og!! Slitsomt før man er der.... i år må vi jo ha med dagbarnet også... men vil ikke gå glipp av det for alt i verden!
Gummelillan Skrevet 28. november 2006 #10 Skrevet 28. november 2006 Oj!!! Heldiggrisen!!!!!!! Må innrømme at jeg har et visst Luciakompleks da jeg aldri fikk være Lucia i oppveksten... Måtte alltid stå der, lengst av alle, med mørkt rødt hår og lese juleevangeliet i stedet.... Og på ett eller annet mystisk vis har jeg da overført denne Luciafikseringen over på ungene ;-) I barnehagen vår er det alltid eldste ungen som får gå først. Og dermed ble min eldste som faktisk er blondine også da, slått med 14 dager av en annen frøken i fjor. Både min datter og hennes venninne syntes dette var surt. Venninna sa det ganske så bra til moren da avgjørelsen var tatt; "Men herregud da mamma, jenta har da lapp foran øyet - Lucia må da se hvor hun går"! He, he, unger kan virkelig være slemme med hverandre, men både moren (mørk hun også ja) og jeg syntes nå det var ganske så bra sagt....
Ronja65 Skrevet 28. november 2006 #11 Skrevet 28. november 2006 Som den ekte... Hm. Hm svensk som jeg er. Så er Lucia en stor dag... Har mange gode Lucia minnen. Spesiellt de vakkre psalmene gode lussikatter og pepparkakor.... Når vi ble tennåringer så var vi ute og festet hele natten til Lucia....Hujeda meg. Jeg er kort og mørk, så jeg funderte ikke en gang på bli den utvalte.:-)) De to eldste barna mine, har gått et par år i barnehage i Sverige. (var bare hjemme og studerte lit) I barnehagen gjorde man det enkelt: Alle som ville fikk være Lucia, de som ville fikk være tärna. Ingen av gutta ville være Staffan, så det var mange nisser og pepparkakemenn i Luciatåget...Det synes jeg var veldig koselig... og rettferdig:-))
Reveenka Skrevet 28. november 2006 Forfatter #12 Skrevet 28. november 2006 Har altså funnet såå nydelige luciakjoler på H&M til de tre største - og glitterhårstrikker hos Glitter...samt batterilys... så nå skal vi ha vårt eget luciatog om morgenen her den 13, endelig får vi litt uttelling for alle jentene vi har c",) - og alle kan gå først etter tur!
Reveenka Skrevet 28. november 2006 Forfatter #13 Skrevet 28. november 2006 Men forresten - Ronja, kan du hjelpe meg med teksten til Luciasangen? Jeg må nok forberede meg på å være forsanger...c",)
phantomet Skrevet 28. november 2006 #14 Skrevet 28. november 2006 SANCTA LUCIA Svart senker natten seg i stall og stuer. Solen har gått sin vei, skyggene truer. Inn i vårt mørke hus stiger med tente lys Sancta Lucia, Sancta Lucia Natten er mørk og stum. Med ett det suser i alle tyste rum som vinger bruser. Se på vår terskel står hvitkledd med lys i hår Sancta Lucia, Sancta Lucia "Mørket skal flykte snart fra jordens daler." Slik hun et underfullt ord til oss taler. Dagen skal atter ny stige av røde sky Sancta Lucia, Sancta Lucia.
Ronja65 Skrevet 29. november 2006 #15 Skrevet 29. november 2006 Takk skal du ha phantomet. Jeg kan den dessverre bare på svensk... + noen varianter som ikke passer seg i "barnas" sang:-))
Attpåklatten :-)™ Skrevet 29. november 2006 #16 Skrevet 29. november 2006 Hi hi hi, hvem har ikke fått servert dem ved middagsbordet....;-)))
Babyonboard ;-) Skrevet 8. desember 2006 #18 Skrevet 8. desember 2006 Og svenskene skal jo opp så himmla tidlig på Luciadagen... Sukk.... :-)
moffi Skrevet 10. desember 2006 #19 Skrevet 10. desember 2006 Jeg er også luciafan!! En nydelig dag. Så koselig når ens små håpefulle får den ære av å bære kronen:) Lucia døde på Scicilia som martyr fordi hun ikke ville gifte seg med en maktsyk kjekkas og heller ville arbeide for at de fattige skulle få det bedre. I fangehullenes dype mørke gikk hun ned med lysekronen på hodet og matfat i hendene for å spre litt lys i mørket...Den maktsyke kjekkasen angav henne for et eller annet ulovlig jeg ikke helt husker. Derfor ble hun knivstukket til døde. derav det røde båndet rundt midjen. Ternene er engler:) Stjerneguttene er egentlig en annen skikk som har smeltet sammen med luciafeiringen. Sephanos/ Staffan jobbet som stallgutt hos kong Herodes. En kveld så han tegnet på himmelen-Bethlehemsstjernen, og sa til kong Herodes at Nå var Jesus født. "Pøh!"Utbrøt kongen. "Like lite som min hanesteik flakser ned fra matbordet, er det sant det du sier!" Og vips....så ble steika levende og flakset ned fra matbordet hans:) Da jeg var liten pleide vi å arrangere Lucia selv i gata. På denne måten ble jeg Lucia selv også!!! Ble jo aldri min tur i barnehagen, førskolen, på husmorlagets feiring eller på skolen. Derfor arrangerte vi vår egen lucia der vi kunne ha kroner på hodet allesammen. Et par ganger red vi rundt i gatene i luciakostymer også. I år skal datternen min på 9 samle sammen noen venninner og gå rundt til gamle i nabolaget her, og synge for dem. Selv elsker jeg å se den svenske Luciafeiringen på svensk TV tidlig om morgenen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå