firemerkersmør Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 Mormor og nye mannen hennes er bestemor og bestefar.Vi ønsker derfor at farmor og farfar skal være farmor og farfar. Farmor derimot VIL være bestemor, og saboterer alle mine forsøk på å si farmor. Vi har sagt klart ifra at vi ønsker de skal være farmor og farfar . Jeg synes det er klønete med bestemor/far sandefjord og bestemor/far Ålesund. Er det jeg som er vanskelig? Får dere besteforeldre selv velge hva de skal "hete"?
KariMari Skrevet 28. november 2006 #2 Skrevet 28. november 2006 De var helt innforstått med våre ønsker. Tror de syntes det var mest praktisk og naturlig slik de også. Hva med bare å kalle henne farmor overfor barnet ditt, slik at h*n blir vant til det? Så sier h*n det selv etterhvert for da blir det en vane. Da må nok svigermor innfinne seg med realitetene:-)
-Hengebuksvinet- Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 Jeg synes de må få en tittet som er naturlig for dem, og ville ikke presset på noen den tittelen som passet oss best. Hvorfor er det mest gunstig at din mor skal være bestemor? Enkelte synes tydeligvis at farmor/mormor er en tittel som er underlegen i forhold til bestemor, og jeg må selv innrømme at jeg synes bestemortittelen er koseligst. Her ville svigermor kalles besta, foreldrene min ville kalles bestefar og bestemor og svigerfar ville kalles bestefar. Dette har gått helt greit.
Gjest Skrevet 28. november 2006 #4 Skrevet 28. november 2006 mine forelder er mormor og morfar. faren til samboern er bestefar. mora til samboern er bestemor og den nye gubben hennes blir kalt ved navn
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #5 Skrevet 28. november 2006 Her har de valgt selv, så sønnen vår har to bestemødre og to bestefedre :-) Regner med at det etterhvert blir Bestemor "stedsnavn" og Bestemor "annet stedsnavn", syns ikke det er problematisk i grunnen.
OsloMor Skrevet 28. november 2006 #6 Skrevet 28. november 2006 TYPISK vanskelige svigermødre!!!! Hun får bare finne seg i at farmor ER farmor, mens mormor og morfar også kan være bestemor og bestefar. Forøvrig har jeg verdens verste svigermor selv og hun bor DESSVERRE ikke i ålesund, men skarve elleve mil herfra i Horten
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #7 Skrevet 28. november 2006 Ok, den skjønte jeg ikke helt. Hvorfor kan ikke farmor være bestemor?
snowstorm73 Skrevet 29. november 2006 #8 Skrevet 29. november 2006 Enda ei dame som tydelig foretrekker sine egne foreldre? Hvis det skal være farmor og farfar, da må du være rettferdig å kalle de andre for mormor og morfar. "Beste"mor betyr jo noe, ikke sant? Her jeg bor er det faktisk mor og far for besteforeldre...
firemerkersmør Skrevet 29. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 29. november 2006 Unødvendig snowstorm73. Tydeligvis ei dame her inne som er med å forsurer miljøet, som vi har snakket om tidligere. Poenget er at mine foreldre er skilt, og for at ny mannen til mamma (som virkelig fortjener en tittel) skal bli noe blir det bestefar. Blir feil at han er morfar
vilja Skrevet 29. november 2006 #10 Skrevet 29. november 2006 Her er mine foreldre mormor og morfar Foreldrene til faren hennes er farmor og farfar og da er det jo bare en tittel igjen - så min nye samboers foreldre er bestemor og bestefar (vi får snart felles barn og regner med at de synes det er greit å være bestemor/far til alle og ikke insisterer på å være farmor/farfar til nestemann
gabi Skrevet 30. november 2006 #11 Skrevet 30. november 2006 Svigermor ville gjerne være mormor, men hun innså raskt at det ble litt rart ... Hun gikk for bestemor isteden, på andre siden er det mormor. To bestemødre går an, men at farmor kalles mormor blir bare feil. Jeg synes besteforeldrene sjøl skal få bestemme, det er jo deres "navn". Det må da kunne gå an å hete "bestemor Toten" eller "bestemor Anne" hvis det er to av dem?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #12 Skrevet 1. desember 2006 faen ta jeg hater svigermora mi hu skal faen bare få kalle domme feite kjærring mine foreldren er mormor og morfar. og bestemor og bestefar svigermora mi...hu kan være....trollemor
snowstorm73 Skrevet 1. desember 2006 #13 Skrevet 1. desember 2006 Du spurte, jeg svarte. Hvis du bare vil ha svar som støtter din standpunkt, ja, da forsurer jeg miljøet her. Allikavel, enten eller. Enten er det far/mor-siden eller besteforeldre alle sammen. Den ene "fortjener" tittel? Det må vel bety at svigermor ikke fortjener det. Teit.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 1. desember 2006 #14 Skrevet 1. desember 2006 Pappaen til samboern min vil være bestefar. Jeg har ingen forhold til mormor og morfar, så vil at foreldrene mine skal være bestemor og bestefar. Så her blir det bestemor og bestefar på Nordstrand og bestefar i Son.
Gjest Skrevet 2. desember 2006 #15 Skrevet 2. desember 2006 Ser egentlig ikke HIs problem. Jeg skjønner ikke at det er et problem med bestemor/-far både i Sandefjord og i Ålesund. Det er for stor geografisk avstand til at dette er et reelt problem. Og hvilken rolle spiller det egentlig om man sier ett ord ekstra, da? Vi har bestemor og -far stedsnavn X og bestemor og -far stedsnavn Y, i samme kommune. Absolutt ikke noe problem. Noen av mine nieser og nevøer har tidligere bodd på samme gårdstun som besteforeldrene på farssiden. Da ble det "bestemor og -far hjemme" og de andre besteforeldrene beholdt stedsnavnet. I våre omgivelser, vår familie og omgangskrets er farmor/-far og mormor/-far unaturlige begreper, mens besteforeldretittelen med stedsnavn som konkretisering er ekstremt vanlig. Og det fungerer godt. Min konklusjon er dermed at jeg synes at HI er litt vanskelig, og at jeg mener besteforeldrene bør få "hete" hva de vil og hete det som faller naturlig for dem.
Line_78 Skrevet 2. desember 2006 #16 Skrevet 2. desember 2006 Hei! Der jeg kommer fra er det også helt unaturlig å kalle noen farmor/farfar og mormor/morfar, det er rett og slett ikke ord som brukes i vår dialekt. Ofte løser jo barna det selv. Vi hadde et sett besteforeldre i Oslo, de kalte vi bare ved navn :-) Bestemor og bestefar bodde samme sted som oss. Men selv om vi da bare hadde en "bestemor" kalte vi faktisk henne bestemor "boligfeltet der hun bodde" :-) Og så kalte vi bestemora til kusina vår for bestemor bæom (tror det var fordi det var gårder med sauer i nærheten av der hun bodde). Noen ganger kalte vi faktisk bestemora vår mor, siden det er det mamma sier :-) Klarer bare ikke å se at det er problem med to bestemødre, og klarer ikke å se at mors mor automatisk er bestemor, mens det ikke går an å kalle fars mor for bestemor (slik en anonym lenger oppe påstår).
Ranveig R Skrevet 6. desember 2006 #17 Skrevet 6. desember 2006 Eg synest egentlig det er litt tungvidt med to par bestemor/bestefar. Hos oss har vi mormor og besten (mine foreldre) og farmor og farfar (svigers). Pappa ville ikkje vere "morfar", mamma ville ikkje vere "bestemor", og svigers var allerede "farmor og farfar" til eit anna barnebarn. Men no har svigerfar begynt å skape seg, trur han rett og slett er litt misunnelig på at pappa er "besten", så han har begynt å kalle seg sjølv for det når han er saman med guten vår. Eg har sagt ifrå at småen HAR ein "besten", og at det blir forvirrande med to. Dessutan så kallar jo sjølvsagt det 7-årige barnebarnet hans han for farfar. So no har han bestemt seg for at han skal vere "besten" til jentebarnebarna og "farfar" til guttebarnebarna (har fått eit jentebarnebarn etter at guten vår vart fødd). Jaja, han om det. Viss vi får ei jente nokon gong kjem ho til å kalle han farfar ho og, det er jo heilt unaturleg at bror og søster skal ha forskjellige titlar på han. Egentlig så vil eg seie det sånn at det må vere "førstemann-til-mølla-prinsippet" som bør gjelde i desse tittelsakene. Viss dine foreldre allereide er bestemor og bestefar så må farmor/farfar innrette seg etter det.
Line_78 Skrevet 6. desember 2006 #18 Skrevet 6. desember 2006 He he, ja den er jeg enig i, har man først begynt å bruke bestemte navn overfor et barn, blir det merkelig å plutselig bytte. Og søsken må få kalle besteforeldrene samme ting, selv om de har ulikt kjønn. Men det vil jo være veldig mange tilfeller der "først til mølla" ikke fungerer da? Ofte vil jo besteforeldrene på begge sider allerede være bestemor/bestefar til et eller flere barn. Og vi kunne ikke godt kalle pappas foreldre mormor og morfar selv om kusina vår gjorde det :-) Hadde i hvert fall blitt veldig feil for meg ;-) Så bestemoren vår på den sida ble kalt mormor, farmor og navnet sitt (siden jeg og broren min kalte dem ved navn) av sine ulike barnebarn, men ikke bestemor da.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 7. desember 2006 #19 Skrevet 7. desember 2006 Hos oss er mamma og pappa bestemor og bestefar. Og svigers er farmor og farfar. Det fugerte greit, i og med at vi er vant til å kalle besteforeldrene våre bestemor og bestefar eller besta og beste på min side. På sambos side sier det farmor og farfar, og mormor og morfar. Samtidig syns sivermor at bestemor høres så uuutrolig gammelt ut, så det ville ikke hun hete alikevell....!! hehe.. men for meg er bestemor ikke gammelt i det hele tatt, men bare ett naturlig navn for bestemor:) Er vell mer komplisert når flere vil hete det samme, men er enig i det RanveigR sier...man kan jo ikke komme å endre tittelen sin etter en stund. Det blir bare dumt.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #20 Skrevet 8. desember 2006 Må bare fortelle hvordan de gjør det i min manns familie. Der er det mormor og bestefar, og bestefar og farfar. Begrunnelsen er at det er jo så vanskelig med disse morfar/farmor sammensetningene...... Men hovedproblemet til hI som jeg synes det virker som mange har oversett, er at det er ikke bare to sett med besteforeldre som skal slåss om titlene, men tre. Så jeg ville sagt som deg, hi: farmor og farfar heter farmor og farfar, mromor og inngiftemorfar heter bestemor og bestefar (ev. mormor og bestefar, for å "holde av" bestemortittelen til en eventuell inngiftemormr....) og morfar heter morfar. Kan da ikke være så vanskelig for voksne mennesker å godta at det er det dere vil at barna skal kalle dem. Vi hadde tenkt at mormor og morfar skulle hete bestemor og bestefar, fordi jeg hadde et dårlig forhold til min egen mormor. Men det endret seg til mormor og bestefar da gutten min plutselig greide å si mormor men bestemor var for vanskelig. Så nå har mine mormor og bestefar, og farmor og farfar...
Gjest Skrevet 8. desember 2006 #21 Skrevet 8. desember 2006 Jeg er helt enig med snowstorm73. Rullebulle, tåler du virkelig ikke at noen skriver det de mener om saken? Nå har du lagt inn et spørmål om hva andre mener, og da synes jeg at du skal ta imot disse med TAKK, og ikke beskylde dem som er uenige med deg for å "forsure miljøet"! Makan til uhøflighet! Et tips: Hva med å kalle din mor for mormor, hennes mann bestefar, og din svigermor for bestemor? Hvis ikke det betyr mye for din mor å bli kalt bestemor, da. Men da synes jeg det var uklokt av deg å la din mor få retten til bestemor-navnet framfor din svigermor. Jeg synes ikke det er så farlig om begge kalles bestemor. Da min datter hadde to oldemødre, kalte hun dem "oldemor Rutt" og "oldemor Solveig".
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #22 Skrevet 8. desember 2006 Barna finner ut selv hva slags tittel besteforeldre skal få.
Kakeåndsen Skrevet 9. desember 2006 #23 Skrevet 9. desember 2006 Her har de fått velge selv, så det er mormor og morfar og bestemor og bestefar. Jeg er ikke vant til å bruke bestemor og bestefar, så for meg er det litt unaturlig, men for svigerforeldrene mine er det omvendt.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2006 #24 Skrevet 10. desember 2006 Tror mi svigermor helst ville hete mormor..., men det blir jo veldig feil. Nå er ho farmor for alle penga. Synes det er greit for alle parter at folk vet hvem ungen snakker om. Vi bestemte. Ikke i tvil liksom når vi bruker beskrivende navn og ikke "beste" ett eller annet.
snurrepipperi og go'ungen Skrevet 11. desember 2006 #25 Skrevet 11. desember 2006 Hva med å kalle det ene besteforeldreparet gomor og gofar? Kjempekoselig spør du meg! Ellers så syns jeg at besteforeldre bør få bestemme selv hva de vil kalles ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå