Gå til innhold

Får snart spiseforstyrrelser av JM mi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utgangspunktet:

170 cm, 67 kg.

uke 29 +2: 74 kg

altså, opp 7 kg.

Blodtrykk og urin er alltid helt normal, så også SF-mål.

Jeg føler ikke at jeg har lagt på meg noe særlig mer enn jeg bør, spiser normalt og snop er begrenset, dvs så å si bare i helgene. Det blir en del frukt i løpet av dagen, men ikke mer enn "5 om dagen"... (frukt er også fy-fy i følge JM..sukker i det også, må vite...)

Så, hver gang jeg er der så kommenterer hun vekta mi, og sier alltid: "Ja, jeg kan jo ikke spise for deg, men du MÅ passe på, altså. Du må tenke på babyen."

Jeg har begynt med å veie meg hver dag, kjempenervøs over å se resultatet. Jeg prøver stadig mine gamle jeans, og de passer fortsatt. De går til og med igjen,og sitter som før, men jeg kan ikke sitte i dem ;). Så lave i livet er de ikke.. he he

Hadde det ikke vært for at jeg ikke har selvdisiplin nok til å slanke meg, og for at jeg hater å spy, hadde jeg kanskje begynt å slanke meg. Er det noen andre her som har en så vektfokusert JM? Synes det er helt sykt, jeg..at hun kan si sånne ting. Man skal jo legge på seg i svangerskapet, for hva skal man "tære" på da, når man begynner å amme??

Har sagt til henne at jeg ikke føler vekta er et problem, men da ser hun bare rart på meg.... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke helt skjønne hva hun stresser for. Jordmora mi har sagt at jeg får følge med vekt selv. Så lenge det ikke er veeeldig mange kilo som kommer på bryr hun seg ikke. Og da er det snakk om mange fler enn dine 7 kilo.

Prøv å ikke bry deg med det. Vet det er lettere sagt enn gjort. IKKE slank deg i alle fall.

Skrevet

Skift jordmor eller begynn å gå bare til lege i steden. Klag til sjefen hennes. Får håpe hun er flink ellers for sånne holdninger er faktisk farlige.

Tror du skal være veldig fornøyd både med utgangspunktvekten din og hvor mye du har lakt på deg.

Skrevet

Hei.

Jeg synes du har lagt på deg lite jeg.

Jeg har gått opp 15 kg og er 29+4. Jordmora mi sier ingenting om vekt til meg. Det er jo vanlig å gå opp så mye som 20 kilo. Synes det er unødvendig av henne å fokusere så mye på vekt.

Bare du spiser normalt går det da bra.

Lykke til.

Skrevet

Nei herregud......kas jordmor du går til da??? Nesten så eg hadde vurdert å fått snakka med ei anna bare for å høyre ka ho seie, for dette høyres veldig merkelig ut. Eg er 175 og var 61kg før graviditet no er eg 37+ 4dager og er ca 72-73kg. Så eg har gått opp heilt etter boka som jordmora mi seie, eg har faktisk fått beskjed om å spise, ho har lurt på om eg faktisk har i meg nok mat!! Tydelig at det er stor forskjel på desse jordmødrene ja. Nei, tror ikkje du skal tenke noe på det ho seie, et å ver glad du..... Nesten som eg hadde vurdert å tatt meg ein alvors prat med ho, for det virker veldig feil det ho seie altså....du kan no hvertfal ta ein prat med dei på sjukehuset kanskje.

Skrevet

Jeg fikk beskjed hos min jordmor, selv om at jeg er litt for tung i utgangspungtet, at jeg ikke fikk lov å slanke meg under svangerskapet. Så lenge som jeg spiste normalt så var det "normale" kilo jeg la på meg. Jeg ville ha byttet jordmor. Husk at normal vektøkning er 12,5 kg. Selv har jeg lagt på meg 10kg og har to og en halv uke igjen til terminen. Ps. får du vann i kroppen vil også vekten fly i været i forhold til "normalt". Lykke til. Har ikke flere råd i gi :-)

Skrevet

nei kjære deg,bytt jordmor,eller begynn

og gå bare til legen din.får ho tar knekken på deg!

du har faktisk ikke lagt på deg mye,ikke la jm dra deg ned!!!!

Skrevet

Synes det er fryktelig synd at det skal være sånn vektfokus i svangerskapet. Og du er jo absolutt ikke stor! Som du skriver; du får jo på deg de gamle jeansene dine, bortsett fra rundt magen :o)

Jeg synes også du bør vurdere å gå til lege, eventuelt snakke med en annen jordmor om dette. For du skal absolutt ikke slanke deg under svangerskapet. Eventuelt kan du jo si det rett ut til henne; at du føler hun påpeker vekt vel mye, og at du ikke føler deg vel med dette.

Tenker du er kjempefin jeg :o)

Bare så synd at enkelte jordmødre er sånn.

Skrevet

hei ja...jeg har ikke gått opp veldig mye jeg heller syntes jeg da...jeg er 1.75 høy og veier tilvanlig 64kg ca....nå er jeg i uke 35 og veier 74kg..har gått opp ti kilo så langt...men jeg gruer meg til jeg skal til legen hver gang fordi hun stadig vekk kommenterer det..

så jeg skjønner hva du mener...

men jeg gikk opp 36 kilo med førstemann og har vært ytterst forsiktig med hva jeg putter i meg denne gangen.. det gjelder å være fornuftig...uansett er vi forskjellige..noen går fortere opp enn andre når man går gravid,,,det er en del hormonelle faktorer også...jeg er sikker på at hadde jeg fortsatt vært i jobb og ikke hatt en kraftig bekkenløsning hadde jeg gått opp enda mindre..har en stressende jobb..

Ikke bry deg om jm du...kos deg heller med den flotte voksende magen din...det er ikke mange ganger man får muligheten til å gå gravid..ikke alle får mulighet en gang heller..

Klemmer fra meg!!!

=0)

Skrevet

jeg var 1,74 og 78 kilo i utgpkt, er nå nitti kilo og fødeklar, og jeg har ikke fått et eneste skjevt ord om vekt jeg! tvert imot får jeg stadig vekk høre at jeg ser så fin ut! merkelig. ikke hør på hun JM din, det må jo være noe galt med tabellene hennes! :)

jeg har ikke vært noe særlig flink til å spise sunt - dvs jeg spiser sunt til vanlig synes jeg, men jeg har ikke kuttet ut snop og brus, har ikke vært flink nok til det...men blod og urinprøver er helt topp og vekten er grei så da stresser jeg ikke med at jeg liker en fruktnøtt på lørdagen, hehe.

jeg gikk opp 8 kilo med en gang jeg ble gravid, da, og så fire kilo sakte men sikkert etterpå, og nå de siste 5 ukene har jeg ikke lagt på meg noenting...merkjelegt synes jeg, men jeg pleier å spøke med at hvis rumpen blir mindre til fordel for magen så gjør det iiingenting...! ;-) magen vokser nemlig jevnt og trutt...

hvis du føler at alt er ok, så er det det viktigste. ikke la JM herse med vekten din - det er så UTROLIG individuelt også, hvor mye man legger på seg!!!!!!!!! stå på ditt og tenk trivsel/sunnhet som du tydeligvis har gjort.

hilsen meg!

Skrevet

Tusen takk for oppmuntrende ord.

Jeg vet jo innerst inne at jeg ikke har et vektproblem, men det er så mye mas om de kiloene... Ikke skal jeg spise så mye sukker (det er greit), og ikke så mye frukt, og ikke ditt og ikke datt....

Skal snakke med henne en gang til, og hvis hun fortsetter å stresse med både mat og vekt, kommer jeg nok til å bytte.

Takk igjen. Føler meg mye bedre nå. Har ikke prøvd de gamle buksene i dag ;) he he...

Klem.

Skrevet

Det er så mange jordmødre som er forskjellige. Så utrlig vidt spekter. Vi har lagt på oss like mye, og det er ikke mye med 7 kg i et svangerskap.. Men helt normalt. Min jordmor er nesten helt på tuppa, hun bekymrer seg over at jeg IKKE har lagt på meg mer.. Du må spise sier hun. Det er jo det jeg gjør! Og har et fint kosthold. Legen min derimot er strålende fornøyd med at jeg ikke har lagt på meg så mye. For så lenge babyen vokser normalt og hjertelyden er fin, så er det ingenting å bekymre seg for. Heller tvert i mot, da trenger vi i alle fall ikke å kjøpe så masse nytt tøy som blir lagt i enden av skapet til evt. neste gang:D

Skrevet

Kan ikke være at hun faktisk mener motsatt da?

JM sier akkurat det samme til meg, men det er fordi vekta går for sakte opp.

Gjest leelu23 *3 dager over*
Skrevet

Blir helt sjokka av å lese om de jordmødrene som har sånne holdninger. Hadde jeg hatt ei sånn jordmor hadde jeg vel tatt livet av meg i svangerskapet.

Jeg er 3 dager over termin og har gått opp 29(!) forferdelige kg!

Jeg spiser normalt med mat, ikke godteri, og drikker vann. spiser også mye frukt og grønt. Jeg har 3+ i ødem og over 15 kg vann i kroppen og ser ut som en hval. Sfmålet mitt er på 44 cm - og ungen er estimert til 4,7 kg... men alikevell.. Jeg har aldri fått en eneste negativ kommentar fra jordmor om vekta. Jeg kan ikke slutte å spise for å gå ned i vekt.. og vann kommer uavhengig av alt det andre..

Tenker da på om jeg hadde hatt den jordmora du har.. hun hadde vel flådd meg for noe som ikke er min feil!!

Alle er forskjellige- og legger forskjellig på seg i ett svangerskap!

Skrevet

Det var nesten som å se mine egne mål der, Er 29+2, 169,5, veier normalt ca.67, veier nå 74,2. Jeg føler at jeg bare har lagt på meg på magen, kunne kanskje vært mer aktiv, men spiser iallefall sundt og passe mengde. Merkelig. Jordmora mi har aldri kommentert vekta mi, ikke med et ord. Har ligget på nesten samme vekta i flere uker nå, dvs. gått opp en kilo på en måned. Tror ikke du skal bekymre deg. Jeg gjør det iallefall ikke, og ikke jordmora mi heller. SF målet mitt er akkurat der det skal være også, akkurat på streken i midten.

Skrevet

Hvorfor skal du ikke spise frukt? Bør man ikke spise for mye frukt når man er gravid? Det har jeg aldri hørt om.

Skrevet

Da jeg var i uke 23 og hadde gått opp 5 kg var det nesten rabalder, for det skulle jeg ikke ha gjort før i uke 28! Veeeldig viktig.... Må følge boka, ser du... Jeg måtte da fortelle hva jeg åt, og da sa jeg at det ble en del frukt. JM ble da meget alvorlig og sa at det ikke var bra for babyen om jeg åt for mye frukt. Det er (frukt)sukker i det også, noe som gjør at babyen blir overstimulert og mulig stor.

Jeg vet ikke hva slags idéer den dama har i hodet, men det er i allefall ikke det samme som meg.. Tusen takk for gode ord, jenter.

Har kost meg masse i kveld. Spist is til og med ;)))))) Det var deeeeeilig!

(JM kommer vel til å eksplodere, tenker jeg..he he..men da er vi kvitt 'a)

HI

Skrevet

Syk,syk,syk jordmor. Høres ut som farmora mi som er sikker på at a får kreft av å se på noe med sukker i.... Men i frukt er det jo masse mineraler og vitaminer man også skal ha i seg. Jeg er rimelig tung i utgangspunktet og spiser VELDIG mange klementiner om dagen,jordmora sa da bare til meg: Det er bra at overskudd av c-vitaminer går rett igjennom,ellers hadde du vel fått overdose :) Det er SÅNN jordmødre skal være. Fornuftige,hyggelige og man skal ikke grue seg for å dra dit.

Skrevet

Jeg vil og ha en sånn JM.... Vil du dele??

(HI)

Skrevet

Hehe,hun er ganske fantastisk ja :) Og hu er jo felles eie :P

Skrevet

Sist svangerskap la jeg på meg 17,5 kilo. Alt (utenom babyen mm, så klart) var vann - borte på to uker - tilbake til utgangspunktet på 59 kg. Etter et års amming var jeg nede i 54, og tro meg - helt uten å slanke meg!!! Amming tærer enormt på reservene. Denne gangen (29+5 nå) har jeg allerede gått opp ca 11 kg. Blir i utgangspunktet provosert av all fokus på vektøkning under svangerskap som ikke er sykelig. Og å høre at en jordmor nører opp under dette er sjokkerende. Fint å høre at de fleste andre her føler det samme. Skriv ut alle svarene dine, og gi dem til jordmor når du gir beskjed om at du vil bytte til en ny...

Lykke til!

Skrevet

Ja, jeg husker jo det fra sist... og det har jeg sagt til JM...at en bør jo ha litt ekstra fett på kroppen når en skal ta til amminga, men hun hører ikke..

Jeg la på meg 12 kg sist, og jeg var styggtynn på slutten av ammeperoden. Spiste og spiste men raste ned likevel. tok 5-6 mnd etter ammeslutt før jeg var oppe i normalvekt igjen.... Trives best der..

Må nok se om det er noen andre ledige JM i området.

(HI)

Skrevet

bare en liten kommentar til HI: det å tro at å slanke seg har noe med å spy med vilje å gjøre er relativt langt ut på viddene....

Uansett - den jordmora di skal du enten skifte ut eller bare la være å høre på. Jeg er 163cm høy, veide 87 da jeg ble gravid og har gått opp ca 11-12 kg hittil (uke 35). Verken lege eller jordmor syns dette er noe problem overhodet. De er litt ekstra flinke til å ta blodsukkeret mitt og sånt, men det syns jeg selv er greit også.

Skrevet

HI her...

Det er jo det jeg sier.. Jeg har jo ikke selvdisiplin til å slanke meg, jeg er altfor glad i mat.Jeg eeeelsker mat, og jeg er ikke i stand til å gå turer engang, langt mindre trene. Eneste utvei da hadde vært å spy, noe jeg ikke orker.

Jeg tar ikke lett på det med spiseforstyrrelser, hvis det er det du tror. Det er en med anoreksi og 2 med bulemi i familien(som vi er sikre på..), så jeg vet hvordan det er.

(hi)

Skrevet

okei, da var det bare setninga di i hi som ga litt rom for misforståelser :)

men som jeg sa: jeg syns jordmora di har en fullstendig feil vinkling til hele greia... når JEG slipper gjennom svangerskapet med frivillige vektkontroller og en lege som skryter av hvor flott jeg ser ut så blir det liksom litt idiotisk at DU skal få pes for dine stakkars ekstrakilo...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...