Maud Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Storebror og jeg hadde en samtale om hva man spiser. Vi snakket om at lungemos og blodpudding er ekkelt. Han lurte på om noen spiser hjerner og da sa jeg at jeg har hørt at noen spiser apehjerner. Han syntes det var veldig ekkelt, for det er nesten som å spise onkelen sin siden vi stammer fra apene. Ikke sant det er rart, mamma, at noen tror Adam og Eva ble skapt av Gud? Nei, det er vel ikke så rart. De synes sikkert det er rart at vi tror vi stammer fra apene. Men du mamma, når får vi egentlig vite svaret på hva som er riktig? Det svaret får vi nok aldri. Jammen mamma JEG VIL VITE SVARET! Interessante samtaler og vanskelig å vite hva som er et passelig vitenskapelig nivå og hvor mye man skal dele eget livssyn. Jeg er human etiker, har prøvd å være nøytral, men svarer jo når han spør om hva jeg tror. Nå sier han selv at han ikke tror på Gud - man bruker jo gjerne sine nærmeste som referansepunkter. Skjønner allikevel at han er nokså opplyst og interessert. Nabogutten er akkurat like gammel og veldig interessert i minstemann her i huset. Jeg spurte ham om han ønsker seg søsken og både han og moren sa at det har han ønsket seg lenge. "Det er kanskje litt lettere nå da som mamma har fått seg kjæreste og dere har en mann i huset" var mitt svar. Gutten så fullstendig uforstående ut og mamma'n så flau ut. "Nei, den sammenhengen vet han ikke noe om ennå". Storebror her har jo fått full opplæring om når tissen hans blir stiv osv. Mannen min mener jeg er for åpen, men å være 7 og ikke vite at det trenges en mann for å lage barn, det er da også litt rart eller?
Reveenka Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 Kanskje litt underlig - men gutten har kanskje ikke spurt selv? i såfall er det vel greit - jeg har valgt å svare nå spørsmålene kommer fremfor å "pushe" informasjon. Men hvis mammaen ikke _vil_ fortelle ham det er det jo litt pussig... Mine vet sånt - de to eldste på snart seks og syv skjønner kanskje litt mer av det enn hun på snart fire, men det er ikke noe hot tema akkurat.
Maud Skrevet 27. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. november 2006 Nei, han har sikkert ikke spurt selv. Jeg har heller ikke gitt informasjon raskere enn den har blitt etterspurt. Får håpe ikke jeg satt i gang en samtale verken han eller moren var klare for...
Reveenka Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 Hehe! c",) Det blir nok i så fall en festlig samtale!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Med mine jenter så kom spørsmålet av seg selv og de fikk "forklaringen" på en grei og enkel måte, man trenger ikke gå helt ned på detaljnivå med de små synes jeg. Men trodde kanskje de fleste barn visste dette før vi foreldre rakk å informere så mye, det er utrolig hva slags informasjon som blir delt blant våre små engler i barnehagen blant annet:-) Om han ikke har spurt så har hun kanskje ikke funnet det nødvendig å fortelle ham det ennå. Spørsmålet dukker nok snart opp der også vil jeg tro;-))
Gummelillan Skrevet 28. november 2006 #6 Skrevet 28. november 2006 Min 6 åring er veldig teknisk på hvordan barnet blir skapt inne i mammaen. Fortalte "alle" når jeg var gravid at babyer ble laget av en sædcelle og et egg. Og spesielt det med den sædcellen ble gjerne ropt ut til denne mammaens rødme, rødme... Men hvordan sædcellen kom inn i mammaen tok det faktisk litt tid før hun etterlyste svaret på og det kan synes som om hun har også andre informasjonskanaler enn oss ;-) Hadde en venninne i barnehagen som visste det meste (mor sykepleier og særdeles informativ da hun selv var gravid året før). Vel, da eldstejenta først begynte å etterlyse småsøsken var hun bare 3 år og da var jo jeg også enslig. Og da var det ganske så naturlig for meg å fortelle allerede da at vi manglet en veldig viktig brikke ;-) Men da gikk vi ikke nærmere inn på hvordan man rent teknisk gjorde det da...Så slutter meg til din undring! Dersom gutten har ønsket seg småsøsken er det jo rart at de ikke har snakket om hva som trengs for å lage et barn da?
Maud Skrevet 28. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 28. november 2006 Min gutt har også stilt mange spørsmål. Da han var 2 ønsket han seg en lilleror til jul. Jeg var alene og sa at vi ikke kunne få en baby uten at det bodde en mann hos oss. Du kan jo spørre pappa, sa jeg. Nei, jeg vil ikke ha en lillebror som har ... som mamma, svarte han. Allerede da forsto han altså noe av dette. Senere har vi snakket om babyfrø i magen til mamma. Etter en stund lurte han på hvorfor ikka pappa'ene har babyfrø i magen og fikk vite at det lages babyfrø i pungen (dette spørsmålet kom midt i butikken en lørdag ettermiddag med mange tilhørere...). Dette svaret var han fornøyd med lenge. I fjor lurte han på hvordan i all verden babyfrøet fra pungen kan være med å lage en baby i magen til mamma og da fikk han flere detaljer, men det syntes han hørtes veldig ekkelt ut... (smiler når jeg tenker på reaksjonen hans). Jeg mener ikke at småtasser trenger i vite hvordan det gjøres, men at det trenges en dame og en mann for å lage en baby, det forventer jeg at 7-åringer vet. Litt dumt hvis jeg satte i gang en samtale ingen av dem er klare for, men jeg kunne ikke tenke meg at han ikke visste litt om dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå