Gå til innhold

Hva skjer etter att man har født?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei å hå..

Gruer meg til og ligge på sykehuset etter fødselen jeg! mesten mer til det enn til selve fødselen..:) Kanskje fordi jeg aldri har vært på sykehus siden jeg ble født! Utenom ultralyden da:)

Hva er det som skjre etter at babyen har kommet ut liksom? Veit jo at de veier den ol. men hva skjer så.. en blir flytta til ett nytt rom? Ligger man alene disse dagene etter fødselen eller ligger man på rom med andre?hm.. skummelt.. Har man babyen hos seg hele tiden? Uff gruer meg til og ligge der alene.. såg det var besøkstider for kjæreste og venner.. skal føde i skien da vist noen har vært der..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg råder deg til å lese litt bøker. Det har jeg gjort, for jeg var også usikker på disse tingene som førstegangsfødende. Har lest "på vei" og "mamma for første gang"

Man får som regel ligge en stund på fødestuen, kanskje et par timer. Så blir man trillet inn på rommet sitt. Velger du familierom kan du og mannen din få det alene, men da må dere også gjøre alt selv mht stell o.l.

Babyen er hos deg hele tiden. Men hvis du er veldig sliten og trenger avlastning kan du spørre pleierene om de kan passe den lille en stund.

Hvis fødeavdelingen har stue/oppholdsrom kan du som regel ta imot besøk der hele dagen, bortsett fra i siestaen hvis sykehuset har en slik praksis.

Skrevet

Hvis du har revnet eller blitt klippet så blir du sydd, får lov å ta en dusj hvis du orker ( noe jeg ikke orket, så pleieren vasket meg). Fikk ligge på fødestua i 2-3 timer etterpå, kommer jo an på hvor stor pågang det er akkurat da.

Etter det ble jeg trillet over til barselavd, og man får selv velge om man vil ha babyen inne hos seg på natta. Hvis du velger å ikke ha det, så kommer dem inn med babyen til deg når den skal ha mat. Jeg lå på 2 mannsrom og delte da rom med ei kjempekoselig dame og jenta hennes.

Tror det er mest vanlig å få enerom hvis du har hatt en veldig tøff fødsel eller ks.

Er besøkstider på vårt sykehus også, men dette fikk vi styre selv, utenom i stilletimen som er fra 15-17 hos oss, da får ikke mor ta imot besøk, dette fordi man trenger litt ekstra hvile etter en fødsel. De 2 timene er meningen at mor og baby skal kose seg alene. Hos oss får far være der så mye han vil, bortsett fra stilletimen og etter kl 21 på kvelden.

Det skjer noe hele tiden, så tiden går kjempefort, og alt du har øyne for er den lille nydelige babyen din. Jeg svevde på en rosa sky når jeg lå på barsel og koste meg kjempemye. Hadde ett kjempefint opphold, og livet utenfor sykehuset eksisterte ikke. Alt dreide seg om meg og den lille nydelige babyen min. Syns det var skummelt å reise hjem jeg, at jeg skulle ha ansvaret for den lille helt alene sammen med pappaen...

Fødte på Lillehammer sykehus, og skal det denne gangen også. Håper du fikk en viss pekepinn på hva du kan forvente. Nå kjenner ikke jeg rutinene på Skien sykehus da.

*Lykke til* Du har noe å se fram til.

Skrevet

Innlegget over gjelder de fødestedene som bare har barselavdeling. Det kan hende også at du må dele rom. Dersom du er i fin form, og fødestedet har dette, kan du bo på barselhotell. Da får du et hotellrom for deg sjøl, med bad og alt utstyr, du må sjøl gå ned å få deg mat på frokost/middagssal, men alt i alt er det et veldig fint alternativ.

Jeg bodde på UNN sitt barselhotell da jeg fikk min forrige, og da gikk jeg sjøl dit ned (tar ei stund å gå) med babyen min. Litt støl og øm, men likevel. Måtte ligge i fire timer på fødeavdelingen før jeg ble flytta dit. Vel framme presenterte ho som var på vakt seg, og jeg fikk "flytte inn".

Trivdes utrulig godt, men så plagdes jeg heller ikke med amming, ,og var jo flergangsfødende. Dersom man er førstegangs og litt uerfaren kan det sikkert være godt med noen dager på barsel først, for oppfølgingen er ikke så stor på hotellet.

Andre fordeler er jo at man kan ha pappa der på overnatting (koster litt ekstra), man kan ha besøk på rommet når man vil, osv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...