*ale* Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Colakaker Oppskrift: 200 g sukker 200 g margarin 1 ss sirup 1 ts vaniljesukker 300 g hvetemel 1 1/2 ts natron Stekes midt i ovnen ved 180°c i ca. 10 min. Framgangsmåte: Rør smør og sukker hvitt. Bland i de andre ingrediensene. Rør sammen. Del opp deigen i 6 og rull hver del til en fingertykk pølse. Legg pølsene på steikebrettet og klem dem flate. Husk bakepapir under.
Gjest Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 Det heter vel kolakaker egentlig og er opprinnelig en svensk oppskrift. Kola=karamell
Ravna Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 Aha! Jeg har nemlig oppskrift på Pepsikaker, og der er det Pepsi i røren.
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Hmm...er det godt da? ;o) Har du oppskrift?
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 9. desember 2006 #6 Skrevet 9. desember 2006 Hei *ale*, hvor viktig er det aa ha i sirup..Kan man bruke honning eller noe annet?? Eller boer jeg bare proeve meg frem?? Skal proeve aa bake litt julegodis for foerste gang ..hehe..yiikksss
Ravna Skrevet 9. desember 2006 #7 Skrevet 9. desember 2006 Ja, det er veldig godt, og den er lett å lage! Oppskrift 250 g smør 4 ss kakao 3,5 dl Pepsi 2 store egg 1 ts vaniljeessens 1 ts bakepulver 0,5 ts kanel 5 dl sukker 5 dl hvetemel Glasur 125 g smør 2 ss kakao 6 ss Pepsi 1 ts vaniljeessens 500 g melis Smelt smøret i en stor kjele. Tilsett kakao og Pepsi, og kok opp. Ta kjelen av platen, og vent til blandingen er lunken. Pisk inn eggene, deretter vaniljeessens, bakepulver og kanel. Det er viktig at det blir godt blandet! Rør så inn sukker og hvetemel. Hell røren i en papirkledd langpanne, ca 30x40 cm. Stekes midt i ovnen ved 175 grader i ca 25-30 min (sjekk med kakepinne om den er ferdig). Til glasuren smeltes smøret i en liten kjele, og kakao, Pepsi og vaniljeessens røres i. Tilsett så melisen, og rør til en glatt glasur. Hvelv kaken på rist, fjern papiret, og ha den lunkne glasuren på. La stivne. Veldig fin å fryse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå