Gå til innhold

Samlivsbrudd og økonomiske rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboerforholdet mitt som har vart i 10 år har utviklet seg til å bli et mareritt. Vi som engang var så glade i hverandre, får visst nå bare frem kun det værste i hverandre. Vi kan knapt være 5 minutter i samme rom uten å begynne en krangel... Vi har 3 barn sammen, den yngste er bare en baby. Det siste året med svangerskap og barseltid, har vel blitt litt i tøffeste laget for oss... Nå går jeg å gruer meg til jul jeg, for det blir mye tid sammen, hvilket jeg ikke ønsker! Har bestillt time på familievernkontoret, men der var det ventetid. Ikke håp om noen time før i januar. Vet ikke om jeg holder ut til januar, og det jeg har begynt å tenke på nå er hvilken økonomisk virkelighet som venter meg dersom jeg velger å bryte ut av dette ulykksalige samboerforholdet. Jeg har selv høyere utdanning, men ikke jobb å gå tilbake til etter permisjonen. Permisjonspengene er heller ikke mye å rope hurra for, for de er basert på dagpenger, siden jeg var arbeidsledig da jeg ble gravid. Får vel legge til at vi bor på et sted med et svært stramt arbeidsmarked. Det er samboeren min som er hovedforsørger i familien. Han har en god fast jobb... Hvis jeg "kaster ut" samboeren... Og kan jeg i det hele tatt det, vi er andelseiere i borettslagsleiligheten sammen. Hvem har rett til å sitte med huset, og hva med ungene???? Hvis jeg velger å bryte ut av forholdet, hvordan gjør jeg da dette rent praktisk???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare si, at jeg skjønner vedig godt hvordan du har det, akkurat vært der selv...

akkurat ang hus og andel og slik, vet jeg ikke...., men ang barna, så må dere jo bli enig om samvær og slike ting da..., men du har no krav på overgangsstønad, barnetrygd for ett ekstra barn, og evt støtte til barnetilsyn da...

vil også si, at ikke bare familevernkontoret kan hjelpe, veninna mi ringte en prest hun, og fikk den hjelpen hun ville ha :)

uansett hvordan det blir, så ønsker jeg deg lykke til med valget ditt..

Skrevet

Du kan søke om

Overgangsstønad ca 9600 kr, men den blir avkortet fordi du mottar dagpenger.

En ekstra barnetrygd, altså du får for 4 barn

Bidrag, kan du enkelt regne deg frem til på nav.no sin bidragsveileder

Stønad til barnetilsyns dersom noen av barna er i sfo/bhg.

Dere må selv bli enige om hvem som skal sitte igjen med leiligheten. Den som velger å sitte med den må kjøpe ut den andre og få lånet over på seg selv.

Samværet må jo dere bli enige om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...