Gå til innhold

Hvor mye samvær er egentlig VANLIG for spedbarn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer fælt..fordi jeg egentlig ikke orker faren.. Lille skatten min skal selfølgelig ha kontakt og samvær med faren...men jeg lurer på hva som er lurt.. Hyppighet og varighet BLA.... Er takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm..

det som er vanlig er en gang i uken, annenhver helg og 2 uker i ferier...

sånn er det her...jeg som har foreldreretten...

Skrevet

Vi har delt forldereansvar, men jeg har omsorgen.. Sier jeg da att jeg har foreldreretten? (spiller ikke så stor rolle,men...) Gutten er bare en uke gammel..å jeg sliter..Faren har vært hos oss nesten hver dag å jeg SLITER!!!! Han kan jo ikke ha annenhver helg og 2 uker i ferien...

Skrevet

hvis dere har delt er det vel 50/50?

annenhver uke..

men i begynnelsen så er det jo helt normalt at samværet er mye med begge foreldrene...

den lille er jo velig avhengig av mora den første tiden...

Skrevet

nei,nei,nei..vi har delt ANSVAR ikke OMSORG! han bor hos meg og jeg har omsorgen..ellers skal det være vanlig samvær...men dette fungere jo dårlig i starten... Ha er som sagt bare en uke gammel,,,,

Skrevet

Hei . . .

GLEM det som står over her. Dette stemmer IKKE sålenge barnet er så lite. SLAPP AV!!!! :-)

Det som er vanlig er at det avtales at faren kommer en eller to timer en gang eller to i uken. Det er små men hyppige samvær som gjelder. Det er best med en AVTALE. Råder deg - av egen erfaring å sette opp en avtale først som sist - ellers risikerer du en far som kommer i hytt og pine etterom det passer HAN best - da han jo " har krav" og bla bla bla........Nå man utvider samvær til å tilnærme seg "normalt samvær" slik som beskrevet overfor, er individuelt - noe som kommer an på om faren har bodd med moren - hvor mye kontakt det har vært - men barnets alder spiller størst rolle. Overnattingssamvær er ikke vanlig før barnet runder året ivertfal......men ikke regel dette heller.....

sjekk denne linken - så vil du få en viss peiling :-D

http://www.alenemedbarn.no/samvær%20babysamværsavtale.htm

LYKKE TIL!!

Skrevet

Normalt samvær når barna er så små er 2-3 ganger pr. uke, og korte samvær.

F.eks. mandag, onsdag og lørdag 1-2 timer hver gang.

Når barnet blir eldre utvides tiden hver gang, og far får også ta barnet ut på kortere opphold. Alt i alt skal det tas hensyn til barnet og evt. amming.

Skrevet

Det gav litt mere mening det sisste som ble skrevet her ja..! Har sett på den avatalen..og har gitt beskjed om att vi må få en avtale,,før jeg blir gal... så takk for svar begge to!

Skrevet

Snakka med famvernkontoret, og de sa at det som var best var korte men hyppige samvær i begynnelsen, så øker dere på etterkvert, at han kanskje tar med ungen ut en time kanskje 2-3 ganger i uka i begynnelsen, og etterkvert øker opp kanksje flere timer osv. Og når dere føler ungen er klar for det, så kan dere begynne overnatting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...