onam * mai 07 + september 08 Skrevet 26. november 2006 #1 Skrevet 26. november 2006 Vi venter ikke barn før i begynnelsen av juni, men dåp er alt noe jeg tenker på. Min familie kommer fra Sveits -som jeg og- og må ta ferie. Så da må vi planlegge tidlig... - Hvor tidlig må jeg bestille datoen i kirka? - Kan vi få en dåp for oss selv? Familien min snakker ikke norsk. Blir kjedelig for dem hvis de må sitte i kirka i to timer og ikke ha snøring av det som blir sagt... - Kan folk som ikke tilhører norsk statskirke være faddere? (er katolsk) Mange spm så tidlig. Men det er ikke bare enkelt med to statsborgerskap...
Lystpåentiljeg Skrevet 26. november 2006 #2 Skrevet 26. november 2006 Ville gått inn på nettet og sjekket, evt med deres lokale kirke for å få vite hva som gjelder akkurat der. Hørt at man noen steder kan bestille kirketid, før barnet er født, mens det ikke er aktuelt andre steder. Står vel noe på kirken.no, eller noe i den dur. Man ser helst at fadderne er medlem av kirken, men mener å ha lest at så lenge de har en tro som ikke går i mot feks statskirkens tro, så er det greit. Men hør med din lokale kirke, kanskje de er villige til å hjelpe deg litt. Seremonien vil jo være på norsk selv om din familie er fra Sveits. En vanlig gudstjeneste pleier ikke å vare mer enn 1,5 time her.
3guttersmamma Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 Det varierer nok litt fra kirke til kirke hvor tidlig dere kan bestille dåp, men de fleste kirker vil nok kunne tilpasse det deres ønsker, særlig i tiden rundt sommerferien, for da er det ikke så mye spesielt som skjer på gudstjenestene. I utgangspunktet er dåpen en del av en vanlig gudstjeneste, men det hender man lager egne dåpsgudstjenester. Hvis dere ikke får gjennomslag for det, så vil sikkert presten kunne gi dere en oversettelse av liturgien sånn at familien kan henge litt med likevel. Og de får jo med seg stemningen, musikken og symbolhandlingene, da. En vanlig høymesse varer vanligvis en time og ikke to... Folk som ikke tilhører statskirka kan godt være faddere, så lenge de "ikke forkaster barnedåpen". Det har noe med å støtte opp om det som skjer i dåpen. Men det er ikke noe problem med katolikker. Lykke til med planleggingen - du har kjempegod tid, da, men det er jo gøy å planlegge også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå