Gjest Skrevet 26. november 2006 #1 Skrevet 26. november 2006 dåpen!!! det er vanlig!! fikk nettop fortalt dette av min islandske venninne...utrolig fascinerende..
mensana Skrevet 26. november 2006 #2 Skrevet 26. november 2006 Slik var det her på vestlandet i gamle dager også.. det fortalte bestemoren til min eks... Hun var rystet over at vi tok navnene i bruk før dåpen!
corleone Skrevet 26. november 2006 #3 Skrevet 26. november 2006 Er slik i Finland også, den dag i dag.
Snupidupi Skrevet 26. november 2006 #4 Skrevet 26. november 2006 Hm... kor rart det må vær å gå rundt å kall den bærre baby i tre mnd eller så????
mamman til nyttårsbarn Skrevet 26. november 2006 #5 Skrevet 26. november 2006 Hmm, jeg synes vel ikke det akkuratt er fascinerende. Synes det bare er fryktelig gammeldags, utrolig at de ikke har kommet lenger - spesielt i de landene hvor de er oppgående på så mye. Er dette representativt for hele befolkningen - eller er det bare enkelte?
Lystpåentiljeg Skrevet 26. november 2006 #6 Skrevet 26. november 2006 Så rart..henger vel sammen med at det i "gamle dager" ble oppfattet som at babyen fikk navnet sitt i dåpen, og mindre vekt på den hellige ånd
goytil Skrevet 26. november 2006 #7 Skrevet 26. november 2006 i gamledager døpte de vel gjerne ungen så fort de kunne.. av forskjellige årsaker.. hvorfor skal dette være gammeldags, det er en tradisjon.. folk døper jo ungene sine her i landet uten og tro på gud for det er en tradisjon..
studentbaby Skrevet 26. november 2006 #8 Skrevet 26. november 2006 ja, det e litt fascninerande! kanskje døype dei ungane mykje raskare enn vi gjer her?? før i tida var det jo sånn her at ein skulle helst ikkje ta ungane med ut før dei var døypt, derfor vart dei vel tidligare døypt også :-)
jeg er lykkelig Skrevet 26. november 2006 #9 Skrevet 26. november 2006 Hmmmm.Skjønner ikke hvorfor man ikke skulle kunne bruke navnet på babyen før dåpen, man får jo ikke navnet ved dåpen mener jeg.......
Gjest Skrevet 26. november 2006 #10 Skrevet 26. november 2006 Venninna mi sa at noen begynner si det tidligere nå i moderne tid, men ikke mange. De bestemmer heller ikke - og begynner egentlig ikke tenke på - navn før ungen er kommet til verden. Niesen til min venninne fikk mellomnavnet hennes - Brynja - som fornavn - og venninnen min visste ikke det før presten sa navnet i dåpen..kan tro tårene hennes begynte å trille!! Men det er visstnok tradisjon for at folk blir ville og gale etter å gjette navnet og har det moro med mange trix og prøvelser på å finne ut av det .. Det er mest gammel tradisjon, ja, og ikke "frykten for den hellige ånd" lenger..sa min venninne. Hun syntes det var rart/uvant at vi allerede betsemte navnet for mange måneder siden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå