Anonym bruker Skrevet 25. november 2006 #1 Skrevet 25. november 2006 noen som hvet va jeg har krav på om jeg blir alenemamma? hva kan jeg søke om å få av støtte?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2006 #2 Skrevet 25. november 2006 Det kommer jo an på situasjonen din. Om du er i jobb, studerer, har barnet i barnehage/dagmamma, etc. Uansett (så lenge du har hovedomsorgen) vil du ha krav på barnetrygd for en ekstra og bidrag fra den andre forelderen. Om yngste barnet er under 8 år kan du motta overgangsstønad, enten full eller redusert om du har inntekt ved siden av. Er yngste barn under 3 år stilles det ikke noen krav for å motta denne. Er barnet eldre må du enten studere, jobbe eller være meldt til NAV arbeid som reell arbeidssøker. Om barnet/barna har barnepass har du krav på å få dekket inntil 64 % av utgiftene. Skal du ta utdanning kan du etter visse regler ha krav på utdanningsstønad. Bostøtte kan du evt. søke om husleie er veldig høy i forhold til inntekt. Denne søkes hos kommunens boligkontor. Alt det andre ved NAV trygd.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2006 #3 Skrevet 26. november 2006 Hva er egentlig denne overgangsstønaden på?? Hvis man har inntekt på 8-9000,- netto i måneden, vil man kunne få noe overgangsstønad da?? Høres ut som anonym over her kan dette:-)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2006 #4 Skrevet 26. november 2006 Full overgangsstønad er på 116 350 kroner i året, 9696 i måneden. Om du tjener over 1/2 G (1 G er 62 892) i løpet av 12 måneder blir overgangsstønad redusert. Den blir redusert med 40 øre pr. krone du tjener over fribeløpet. Med inntekt på 8-9000 skulle OS blir rundt 6500-7000 i måeden om jeg ikke regnet helt feil i hodet nå. Orker ikke finne frem formelen akkurat nå
Anonym bruker Skrevet 26. november 2006 #5 Skrevet 26. november 2006 Takk for at du svarte:-) Så med min inntekt på 8-9000 i måneden ville jeg få dette supplert med 6500-7000,- i måneden, oj, det ville jo oppgradert min usle inntekt til bortimot normal... Høres ut som det er økonomisk mulig å bli alenemor allikevel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå