Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #1 Skrevet 24. november 2006 ennå en stund til det blir barnedåp, men både far og mor har en nær venn hver som vi vil spørre om de vil være fadder... må det være noen i slekta?
Gjest Skrevet 24. november 2006 #2 Skrevet 24. november 2006 Jeg er fadder til min venines sønn, og min bestevenn gjennom 13 år skal være en av fadderene til min kommende sønn eller datter. Det må ikke være noen fra slekta, men noen dere ønsker at skal stå barnet og dere nær.
Lystpåentiljeg Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Enig med Hild_Frøya, må ikke være familie. Tror mange velger det, i og med at familie kan være en litt mer stabil kontakt enn venner. Noen venner mister man kontakten med etterhvert, mens familie "slipper" man liksom ikke unna på samme måten Min fadder har jeg vel knapt sett. Var inngiftet, og de skilte seg da jeg var liten.
2barns mor Skrevet 1. desember 2006 #4 Skrevet 1. desember 2006 Det trenger så absolutt ikke være noen i familien i det hele tatt. Men litt kjedelig hvis du f.eks. tar et vennepar, så blir det slutt. Kanskje mister dere kontakten med den ene personen helt... men ikke for det, det kan jo skje i familie det også. Jeg er selv fadder på ei jente. Var sammen med onkelen hennes i 7 år, nå har jeg kun kontakt med henne til jul.... hun får julegave. Blir litt for domt egentlig, men slik har det altså vært de siste 6 årene.....
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 4. desember 2006 #5 Skrevet 4. desember 2006 Vi hadde 6 faddere til vår datter. Kun to av dem var i familie. Synes det er litt kjedelig å velge kun familie, de har jo et nært forhold til barnet uansett. Mine egne faddere er venner av mine foreldre, og i slekt langt uti, de har vært strålende. Kjenner flere som har kun tanter og onkler som faddere, da merker de liksom ikke mye til den ekstra funksjonen. Men det er nå min mening da!
findus Skrevet 8. desember 2006 #6 Skrevet 8. desember 2006 Synes det kan være fint å velge noen som ikke er familie, jeg. Familien kommer jo uansett til å ha masse kontakt med ungen i mange år framover. Venner er ikke så selvfølgelige - så det blir på en måte litt mer "vits i" å gi noen av dem et spesielt ansvar, liksom. Hørtes det helt bakvendt ut? Det virka veldig fornuftig i hodet mitt før jeg skreiv det ned... :S
klar for #2 Skrevet 8. desember 2006 #7 Skrevet 8. desember 2006 Jeg syns og det er greit å bruke venner som gudforeldre, familien er jo der uansett. Så det høres ikke bakvendt ut for meg vhertfall!
anaina Skrevet 20. desember 2006 #8 Skrevet 20. desember 2006 Jeg hadde oldemora mi som gudmor, det var jo fint i dåpen, men hun døde jo og fikk ikke hatt så mye funksjon, akkurat. Søstra mi hadde to venner av familien, dene ene forsvant ut, den andre er der ennå, og har tatt gudmoroppgaven veldig alvorlig. Søstra mi er 27 og får fortsatt gaver til jul og bursdag. Det hjelper kanskje litt at hun bare hadde to sønner selv, og at søstra mi ble jentesunstituttet hennes...
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2006 #9 Skrevet 21. desember 2006 Du velger den du mener er best egnet til å være med å gi ditt barn en kristen oppvekst. Familie eller venner spiller ingen rolle
Morango 29.05.2007 Skrevet 12. januar 2007 #10 Skrevet 12. januar 2007 Mange skriver at de velger famile, og andre at de velger venner. Synes begge deler er fint jeg.Om man velger å følge opp fadderbarnet sitt er jo hver og en sin sak, enten de er i slekt eller ikke. Jeg og samboer er fadderpar til to barn som ikke er familie. Men vi har mye med fadderbarnas nermeste familie å gjøre. Og har man en nær relasjon, tenker jeg at det ligger litt tilrette for å opprettholde kontakten med barnet og barnets familie. Funker vertfall sånn for oss.
jente og gutt Skrevet 13. januar 2007 #11 Skrevet 13. januar 2007 velg de menneskene dere vil, uavhengig om de er familie eller ikke.
ida_m_1987 og Thea Louise Skrevet 13. januar 2007 #12 Skrevet 13. januar 2007 jeg hadde min mor, søster og min bestevenninne du ser helt selv hvem du vil ha til fadder...finnes ingen regel på det...
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 13. januar 2007 #13 Skrevet 13. januar 2007 Eg har valgt tre venninner åg svigerbrorn min til faddere:) Syns at d e best at man velge utenom familien, barnet får liksom litt større nettverk da... åg d e jo ikkje sånn lenger at dem som blir faddere blir verga førr babyen vesst man dør, d va derfor d va så vanlig før i tida å velge familie. Da va også som regel familian større..no så e dem liksom ikkje så stor lenger, åg da blir dn liksom litt større me faddere som man ikkje e i slekt me:) Men man må tenke alvorlig igjenom valget da:) (pluss at babyen får en ekstra pakke på julaften, ikkje at d betyr noe,..men d hadde den ikkje fått vesst fadderen va i familien;)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #14 Skrevet 13. januar 2007 Jeg mener at du skal spørre de du har lyst til samme om det er venner eller familie. Jeg hadde i utgangspunktet kun tenkt til å bruke venner som faddere, men det ente opp med 3 faddere som er venner og 2 som er i familie. Lykke til med valg av faddere og dåpen : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå