Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #1 Skrevet 24. november 2006 ...og med barnet i barnehagen, hvordan gikk det, egentlig? Trivdes barnet i barnehagen/dagmamma i 8-10 timer? Skal begynne å jobbe 8-16 snart, det betyr å dra hjemmefra 07 for å rekke barnehage før jobb. Barnet er i barnehagen da fra 07:30 til det blir hentet 16:30. Det er 9 timer for en 1,5 åring. Ho går der allerede, og trives godt de dagene hun er der fra 09-15:30. Har ho lengre dager, 'sliter' ho, sier personalet. Blir grinete etc. Hadde blitt det selv, som så liten...;-). Hvordan har dere andre opplevd dette å gå ut i full stilling igjen? Har man konstant dårlig samvittighet for barnet, føler en overlater barnet for lenge borte etc.? Er det noen som bevisst har valgt deltidsjobb når barna er så små?
Maud Skrevet 24. november 2006 #2 Skrevet 24. november 2006 Jeg har ikke valgt deltid, men prøver å jobbe litt kortere dager. Da storebror var liten, var jeg alene da han begynte i barnehage. Da jobbet jeg kort så langt det var mulig og tok igjen tapt tid når han var hos pappa'n sin. Det ble et liv med kun barn og jobbing... Nå har jeg en annen jobb, men fortsatt stor grad av innflytelse på egen arbeidstid. Leverer ca 8 og henter før 15.30. Det vil si at det "kun" blir 7.5 time på minstemann. Jeg er imidlertid tilgjengelig på telefonen hele døgnet, noe som betyr at jeg av og til snakker jobb hjemme både kvelder og i helger. Det fungerer fint. Jeg tror jeg ville slitt med samvittigheten hvis dagene ble veldig mye lengre enn det. Dessuten gjør sånne dager at jeg får en del tid med ham selv om jeg jobber fullt.
strikkballen Skrevet 24. november 2006 #3 Skrevet 24. november 2006 Hei! Dette er en situasjon jeg kjenner meg veldig godt igjen i. Min eldste begynte i barnehage da han var 16 mnd. Vi gjorde alt vi kunne for at han skulle ha korte dager, han ble også veldig sliten av for lange dager. Første månedene hentet vi eller besteforeldre ham kl 15, og vi ga personalet beskjed om at han skulle få sove så lenge han ville. Stort sett sov han 2-3 timer, og dermed ble ikke den våkne tiden hans så lang. Til gjengjeld la han seg ganske sent om kvelden - ca 21, men da fikk jo vi mer tid med ham. Med nr 2 vil vi vente med barnehage (satser på praktikant istedet- og krysser fingrene for at det fungerer!) - i håp om å unngå alt sykdomsstyret når de er så små. Jeg må si at jeg fortsatt ofte har dårlig samvittighet, og kjenner mye på det med at jeg er borte fra barna hele dagen hver dag. Prøver å hente senest halv fire, og da er han ikke for sliten. For å få til dette, har vi engasjert en barnevakt gjennom Oslo barnevaktformidling, veldig flink, som henter ham en dag i uken. Min mor henter ham også av og til, og sånn får vi det heldigvis til å gå i hop. Deltidsjobb er sikkert det beste alternativet - for barna - hvis man har råd til det. Jeg har ikke valgt dette selv. Og det skal jeg ærlig innrømme er av hensyn til meg selv... Fordi jobben er interessant, og fordi vi har valgt å bo sånn at vi trenger begge inntektene.
Guttemamma x 3 Skrevet 24. november 2006 #4 Skrevet 24. november 2006 Det var fint å lese innlegget ditt "Strikkballen" Vi lar Lillegutt sove ekstra i barnehagen så barnehagedagen skal bli kortere og vår dag med ham skal bli litt lengre. Når han sover litt ekstra i barnehagen får vi en blid og opplagt gutt hjem fra barnehagen og vi kan ha en trivelig ettermiddag/kveld sammen. Du er faktisk den første jeg har hørt om som gjør det samme som oss. Når jeg sier de til andre foreldre blir de helt "sjokkert" over at vi ikke heller vil ha ham til sengs kl. 19 så vi får "voksenkvelden" for oss selv.
Northernlights Skrevet 24. november 2006 #5 Skrevet 24. november 2006 Jeg valgte bevisst deltidsjobb. Men nattskift, så tjener jeg litt ekstra, men samtidlig kan jobbe færre netter. Måtte begynne på jobb da han var bare ti uker gml (bor desverre ikke i Norge, så jeg har jo derfror ikke fødselspenger eller barnetrygd). Jeg jobbet fulltid da min nest yngste var baby, og det var bare altfor slitsomt og stressete (jeg finnes ikke organisert!). Nå lever jeg et roligere liv, men med mindre penger. Vi går ikke ut i minus, men klarer altså ikke å spare heller,da. Men jeg vet det er bare en periode, og at når minsten starter skolen, skal jeg jobbe mere. Kanksje vi da kan spare litt =) Jeg pleier se på det jeg får igjen på skatten som det lille ekstra. Da koser vi oss ekstra mye, og bruker en god del på ferien det året.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 24. november 2006 #6 Skrevet 24. november 2006 Med førstemann gikk jeg tilbake i full stilling. Men med nr 2 valgte jeg 80% stilling etter 1 år. Hadde dagmamma frem til 3 år på begge to (samme dagmamma) og barna hadde det rolig og fint der. Ikke stress, da de spiste frokost hos dagmamma. Alltid god tid ved henting, for det var ingen som skulle stenge....Begynte i barnehage som jeg nevnte i 3 års alder og da var det noen ordentlig trøtte barn som ble hentet.... Men, må man så må man. Og alt går seg til. Det er ikke alltid mulighet til å jobbe så mye mindre, men er det mulig at den ene f eks leverer og den andre henter, og begge kan ha litt fleksitid, så ikke dagene blir fullt så lange for de små? Det kan jo være et alternativ til å jobbe deltid. En time senere levering på morgen og en time tidligere henting på ettermiddag gjør jo dagen 2 timer kortere for barnet i barnehage:-)
Gummelillan Skrevet 24. november 2006 #7 Skrevet 24. november 2006 Er i permisjon nå, men har to fra før så litt erfaring på området har jeg da ;-) Vi leverer mellom 8 og 9 alt ettersom hvordan arbeidsdagen ser ut og henter sånn i 4 - halv 5 - tiden Har barnehage vegg i vegg med jobben og kun 5 minutter fra hjem til jobb slik at ungene ikke bruker lengre tid i barnehagen enn vi på jobb og heller ikke slites ut med lang reisevei. Yngste i barnehagen er nå 2 år og hun er på ingen måte sliten når vi henter. Sover 2 timer om dagen stor sett fortsatt (bortsett fra når de er på lutt for spennende turer ;-)) og har gjort det siden hun startet i bhg knapt ett år gammel. Har tenkt å fortsette med 100% jobb når yngstefrøkna nærmer seg ettårsdagen i april og satser på at det går bra også denne gangen. Tror man må se an den enkelte unge og ikke minst den enkelte barnehage. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå