Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #1 Skrevet 24. november 2006 på grunn av at min samboer har gått sykemeldt store deler av 2006, fikk vi vite at han etter trygdeetatens regler ikke få utbetalt feriepenger for mer enn 40 arbeidsdager.Helt syke regler..men,men. Derfor må vi tenke langt frem i tid. Vi har derfor forklart for hans eks vår situasjon, og at vi på grunn av den blir nødt til å gi deler av bunaden som hans datter skal få til konfirmasjonen i julepresang og bursdagspresang. Det vil si at vi kommer til å kjøpe sølvet til disse to dagene.Det vil i følge gullsmeden koste ca 5000-6000kr. Mor har sagt at en hardangerbunad koster ca 30 000. Dette deler vi mwllom oss, slik at vår del å betale blir ca 15 000. Mors respons var at vi var smålige.Penger burde være det minste problemet for oss som har to inntekter. Han burde vise en annen holdning ovenfor barna enn at han skulle "spare" penger på henne ved å slå i sammen gaver til slike anledninger.Det har jo selvsagt ikke noe med at vi vil spare penger på barna hans.Men vi må også få den økonomiske hverdagen til å gå opp, i tillegg til at vi ønsker at barna skal få det som venninnene får,som f.eks bunad. Mitt spørsmål til dere som er "bonus-foreldre, evt har barn fra et tidligere forhold selv,er:Er vi smålige og kjipe? Jeg såg ikke problemet med at vi ville gjøre det slik,fordi mine foreldre gjorde det på akkurat samme måten de siste årene før jeg ble konfirmert.Men kanskje det er vi som tenker feil.... HVordan har dere gjort det/kommer til å gjøre det?
alvinne Skrevet 24. november 2006 #2 Skrevet 24. november 2006 Det MÅ da være helt greit, er det vanlig med konfermasjonsgaver til over 20 000,- fra foreldre? Synes sølv til bunaden er fine bursdags og julegaver jeg. Nå er jenta her bare 10 år da men vi ville nok gjort det som dere, barn skal jo også lære at ikke alt er gratis.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #3 Skrevet 24. november 2006 Hmmm. Det burde vel ikke være noe stort problem, synes det allerede er veldig dyre ting dere gir, jeg. Men altså, dersom dette blir et tema er det kanskje like greit å være diplomat og gi jenta en relativt billig, men fin, jule- og bursdagsgave. En bok eller noe. Alt kan jo ikke måles i penger heller!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2006 #4 Skrevet 25. november 2006 mor kan finne på å si akkurat hva hun mener til denne jenta.. så jeg ville fortalt jenta, hvorfor vi gjorde det slik. barn forstår ganske mye.
anaina Skrevet 28. november 2006 #5 Skrevet 28. november 2006 Ærlig talt! Julegaver til 5-6000 kr er ikke smålig uansett! Jeg syns det er helt naturlig å dele opp en sånn kjempeutgift i flere juler og bursdager uansett om man er gifte foreldre eller ei. Jeg ville ikke ha bunad da jeg ble konfirmert(angre angre), men da jeg var 15, var jeg på en verdensspeiderleir i Australia, den turen kostet 16.000(det er nesten 20 år siden), og jeg fikk den turen til bursdag og jul både før jeg dro og etter at jeg hadde kommet hjem; "God tur til Australia" og "håper du hadde det fint i Australia", ved siden av en liten,helt symbolsk gave. På den måten fikk jeg gaver verdt 4000,- til jul/bursdag i to år, i tillegg til alt annet en tenåring må ha og som jeg ellers kunne fått til jul, som sykkel, skiutstyr, turutstyr etc. Bergen: 4xAlessi Cico egg cups Jeg syns det blir helt overkill om man skal gi en gave for 15000(deres del av bunaden) i "en smell", selv om det er til en "anledning". Mamma sydde bunad til konfirmasjonen til søsteren min, og hun fikk bluse, forkle og sko til jul i forkant, bunaden til konfirmasjonen, og sølvet av besteforeldrene, og bare en symbolsk bursdagsgave i juni det året. Til konfirmasjonen er det jo selskapsutgifter også.
mamman til gogutten Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 Når jeg var konfirmert og fikk bunad fikk jeg sølv og tilbehør i bursdager og julegaver med mine foreldre. De er ikke skilt og har god råd, men det skulle da ellers bare mangle. Det er kjempedyre ting det er snakk om og det må da kunne deles opp. Ikke smålig i det hele tatt, heller utrolig fint at dere stiller opp og betaler i halvparten!!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2006 #7 Skrevet 9. desember 2006 Jeg synest ikke det. At dere er småøige eller kjipe altså. Hvordan kommer dere til å gjøre det når det gjelder fellesbarna deres. Kommer de til å få bunad samtidig som store bursdags presanger. Blir ikke mine barn som får det, om vi har mye penger eller ikke. Kasnkje om jeg vinner i lotto :-)
tamm Skrevet 3. mars 2007 #8 Skrevet 3. mars 2007 Noen har store problemer med hele situasjonen "mine, dine , våre barn".. da blir alt sårt og galt uansett ( har vært der selv, skikkelig vondt), virker sikkert kjempelogisk for henne at det er smålig av dere, men hadde ikke dere kommet med dette forslaget ville det vært noe annent som hadde vært galt en annen gang... La henne si hva hun vil, bare pass på at det ikke går utover jenta. Sånn krangling er utrolig smertefullt for tennåringer... MEN dette var da en god og grei måte å få bunadsrikdommen på! Alt MÅ ikke komme på dagen!!
Gjest Skrevet 8. mars 2007 #9 Skrevet 8. mars 2007 Jeg trodde det var helt normalt jeg á fá bunadssólv og tilbehór og bunad i jule- og bursdagsgaver i noen ár fór konfirmasjonen? Herregud, det er jo en utrolig DYR gave? Jeg synes sá absolutt ikke dere er smálige.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2007 #10 Skrevet 9. mars 2007 Dere er rause som bare det! Vi skulle egentlig dele på bunad til min dattters konfirmasjon - men det ble for dyrt for barnefaren og kona. Her er ingen blitt syk eller fått dårligere råd, unntatt meg da som må koste hele greia alene. Må legge til at far tjener bedre enn meg.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2007 #11 Skrevet 10. mars 2007 Om dere er sære for dette, så er i allefall vi sære. Vi har en policy der at vi gir det vi ønsker. Om vi blir enig med moren om noe, så er vi med på det. Min mann og meg hadde nok ikke tatt av våre felles penger for å kjøpe bunad. Men det er vår personlige mening. Akkurat som noen foreldre ikke bruker penger på å kjøpe mopp til barna sine, fordi de selv ikke liker det, så ønsker ikke vi å kjøpre bunad. Det er et plagg som er VELDIG dyrt, og det blir sjeldent brukt. Mine venninnner sier de er kjempeglade for at de har den. Men i bryllup og andre tilstelninger så syns de det er finest å gå i kjole. Og de ønsker seg også ofte å kjøpe finkjole. Så de har bunad 17. mai frem til 17.00, og så skifter de, da bunaden kan være upraktisk (sier de. Jeg vet jo ikke for jeg har ikke bunad). Så vi ønsker ikke å gi det i gave i det hele tatt vi.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #12 Skrevet 12. mars 2007 Det blir i alle fall lagt merke til for ettertiden å ikke gi noe. Ellers er det utrolig egoistisk å helt overlate bunadsansvaret til en av foreldrene. Mange steder i landet er det et "must" og da ønsker ingen å skille seg ut. Det er jo ikke kjekt for konfirmanten å være den eneste uten bunad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå