2011ee Skrevet 24. november 2006 #1 Skrevet 24. november 2006 Hvilke fødestillinger synes dere var best? Er bare litt nygjerrig fordi jeg kom aldri så langt, hks!!
marguritten Skrevet 24. november 2006 #2 Skrevet 24. november 2006 hmm... kan ikke akkurat si at jeg prøvde det meste av stillinger. jeg ville jo føde mens jeg lå på ryggen,for det gjorde jo "alle". men jordmoren sa til meg at det ville være lettest for meg å ligge på siden. for da behøvde jeg kun å holde oppe det ene benet mitt.(med litt hjelp fra sambo) og det ville ikke belaste ryggen alt for mye. hun sa at jeg godt kunne ligge på ryggen,men da skulle jeg holde BEGGE benene opp mot magen.. å det ville bli veldig slitsomt i lengden. så jeg valgte å ligge på siden under åpningsfasen og like før jeg fødte,så la jeg meg på ryggen. min vennine lå på ryggen under hele fødselen, å hun sa at det var kjempe slitsomt.
2011ee Skrevet 24. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2006 Jeg gruer meg litt til fødselen, og har man en sånn følelse av at man skal dø? Eller er det ikke såå ille? Litt teit å spørre om, men begynner å bli litt redd for fødselen -da jeg hadde en ganske tøff en sist, som endte opp med hks...
sissi77 Skrevet 24. november 2006 #4 Skrevet 24. november 2006 jeg synes ikke det har vert såå ille, men er du skikkelig redd, så burde du ta det opp med de der du skal føde. det kan være greit for de å vite det for din og deres skyld. dessuten er ikke ting like skummelt når man har fått snakket om det.. pga store barn fikk jeg bare lov å ligge på rygg sist gang, best for jordmor, men tror jeg synes å føde på siden var best! lykke til!
Mamma til 3 <3 Skrevet 24. november 2006 #5 Skrevet 24. november 2006 Jeg kunne aldri tenke meg å ligge på ryggen. Jeg ville utnytte tyngdekraften.Vet det er forskjell på personer:) Jeg gikk under alle riene mine.Ga meg utrolig bra kontroll. Hang over en prekestol(?) Når det kom til pressriene så satt jeg på en fødekrakk oppi senga. Fikk høre av jordmora at jeg var den første som hadde gjort det der på sykehuset:)
2011ee Skrevet 24. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 24. november 2006 Har lurt litt på å føde i vann, har hørt at det er godt!?
popkind Skrevet 24. november 2006 #7 Skrevet 24. november 2006 Jeg forsøkte flere stillinger sist, men endte opp med den "vanlige" sitte/liggende med beina opp i sånne støttedingser.... (husker ikke hva det heter?) Det var det beste for meg, da.... Men denne gangen tror jeg jeg vil prøve noe annet - skal høre hva jordmor anbefaler!
!Mia! Skrevet 24. november 2006 #8 Skrevet 24. november 2006 Naboen min satt på kne på gulvet og tok i mot babyen selv.. hun er jo en "fødemaskin" da.. det skal være sant, selv endte jeg opp med hks pga langtrukkent forløp. Jeg må satset på hjelp av tyngdekraften, så vet ikke om det å ligge blir aktuelt for meg..??
Snupidupi Skrevet 24. november 2006 #9 Skrevet 24. november 2006 Lå på sia med fotn i en bøyle sist og det funka fint førr mæ... lå sånn tel rett før ho kom ut da bei æ snudd på rygg... bi nok å gjør det sånn denne gangen å trur æ... har ikke prøvd nå anna...
Snupidupi Skrevet 24. november 2006 #10 Skrevet 24. november 2006 Hadd ikke nå følelse av at æ sku dø... æ syns faktisk det va mye mindre ondt enn æ hadd trudd... hadd en veldi lett fødsel æ da... du ska se det går bærre godt...
Bratsj Skrevet 24. november 2006 #11 Skrevet 24. november 2006 Ha ha - vet ikke om jeg ville karakterisere det som "godt" å føde i vann, men jeg har forsøkt å ligge i badekar under åpningsriene - og det kan være litt lindrende, ja. Hvis du klarer å finne en god stilling så kan man faktisk nesten døse av litt mellom riene. Ellers har jeg aldri kommet lenger enn til 4cm åpning, men iløpet av de 18 timene jeg var på sykehuset med intense rier - så forsøkte jeg sacco-sekk (likte ikke) ligge i senga (likte ikke) og prekestol (eneste jeg klarte når de kom som tettest og vondest) Ja, de fleste jeg har snakket fødsel med inkludert meg selv - tror de skal dø på ett eller annet punkt iløpet av fødselen. Som regel inntreffer denne følelsen rett før det verste faktisk er over og man kan få lov å trykke - har jeg hørt. (jeg hadde dødsfølelse nesten hele veien, men hos meg var jo noe galt da)
vero.no Skrevet 24. november 2006 #12 Skrevet 24. november 2006 Jeg ble kommandert i ryggleie da jeg skulle ha første. Synes ikkje noe om den stillingen:( Vil prøve mere ut denne gangen.
Ylva og Mathilde Skrevet 24. november 2006 #13 Skrevet 24. november 2006 Jeg har jo ikke personlig erfaring, men jordmor sa igår at hvis man ligger på ryggen er det mer sannsynlig at det blir press på mellomkjøttet, og at man revner ned mot endetarmen. Dette unngår man da tydeligvis ved å ligge på siden, noe jeg tror jeg foretrekker uansett. Viktigste man kunne gjøre ifølge henne var å variere ofte, og ikke stivne (av skrekk) i én stilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå