Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #1 Skrevet 24. november 2006 Saken erda litt komplisert men jeg skal forsøke å forklare så dere skjønner.. Jeg er aleinemor for sønnen min på 3 mnd, har vært aleine med han siden jeg var 4mnd på vei. Problemet er at jeg har en far som gleda seg veldig til å bli bestefar. Jeg gleda meg ikke til at han skulle bli det, han er egosentrisk til tusen, røyker hasj av og til, damper sigaretter hele dagen, han krever respekt fra alle, men respekterer ingen, elsker å provosere, spesielt meg. Kverulerer på hver minste ting og ser tydelig ned på meg fordi jeg en tid var nødt til å ta det steget og be sosialkontoret om hjelp for å komme meg på beina igjen (2år FØR jeg fikk barn). Han drikker ganske ofte og det gjør kona hans også. Han og kona har to gutter på 10 og 12, som er superstolte onkler. Jeg er vanvittig glad i brødrene mine og har tatt med meg sønnen min på besøk til min far og stemor. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, sist jeg var der ble det masse tull mellom meg og pappa, han mumla om at han ville over til naboen og ta seg en joint, da var klokka 5 om morran, sønnen min hadde sovet i 2 timer. Pappa, stemor og pappa's kamerat drakk, min kompis og jeg var edru. Jeg sa til pappa at hvis han gikk ut døra så ville jeg gå opp å hente sønnen min og dra, om vi så skulle gå hele veien hjem til meg, ca en time med buss og bytte av buss. Han ble kjempeprovosert av at jeg truet med å dra og mente at jeg ikke hadde noen rett til å stille han et sånt ultimatum, da fikk jeg bare dra. Heldigvis kom naboen inn til oss akkurat og pappa ble i huset, men han masa lenge om at jeg ikke hadde respekt for han. Kona hans har ved flere anledninger sagt at hun vil passe sønnen min (hun ønsker seg flere barn). Hun er i og for seg ei snill dame og det hadde ikke gjort meg noe om hun kom til mitt hjem og passet han her. Men da vet jeg at pappa ville hengt på slep, jeg har forsøkt å snakke me han om dette, men han bare sier at jeg tar feil og forklarer at hans unger ( 4 stk) aldri har hatt vært i fare og har da overlevd me han som far så hvorfor skulle han ikke klare å være bestefar. Altså hadde mamma visst at han drakk og røyka hasj mens han hadde meg og søstra mi hadde vi aldri fått dra dit... *han røyka ikke hasj inne, men vi har fått vite at han røyka også i de helgene vi var hos han* Vet egentlig ikke helt hva jeg vil ha svar på, men jeg vil ikke mista kontakten med mine småsøsken og min sønns flinke og stolte onkler.. Velger nå å være
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #3 Skrevet 24. november 2006 Jeg tror kanskje det beste for deg og babyen din er at dere kutter han ut.. Høres ksnakje kaldt ut, men jeg er i en likn situasjon ang probl med min far. Jeg måtte tenke over det han hadde "gitt" meg av opplevelser og erfaringer og hvorvidt tingene ville bli bedre og konklusjonen ble at det ville ikke bli bedre,.. Trist, men sånn er det. Jeg ville ikke at ungen min skulle oppleve det jeg har, babyen min fortjener bedre. Så jeg fortalte faren min hvor ståa var og at det var slik jeg ville ha det, til beste for ungen min. Hvor unge er dine småsøsken?? Er de gamle nok til at du kan forklare for dem hvordan det er?? Jeg har 3 småsøsken som jeg ikke har kontakt med pga min far, men jeg måtte tenke på mitt barns beste, dessuten kjenner jeg ikke småsøsknene mine pga min fars kone. (hun ville ha meg ut av livet til dem slik at hun fikk hold på min fars penger aleine..)
Gjest Skrevet 24. november 2006 #4 Skrevet 24. november 2006 Du har full rett til å stille betingelsene for at han skal være sammen med sønnen din. Han må være edru når han kommer på besøk, og du kommer ikke med barnet hvis han skal feste/røyke. Ingen pass uten at du er der. Guttene kan dere treffe utenom om han ikke går med på det. Småbarn skal ha rett til å ikke ha rusede folk rundt seg. Å være trygg er mye mer enn å ikke være i fare, og det har du full rett til å kreve for barnet ditt
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #6 Skrevet 24. november 2006 Du må stille krav til han..Om han alltid har fått dure fram som han vil,trenger han nok å "lære" å respektere andre..Du må være hard,og ikke være der når han drikker/røyker.Og sønnene han var jo ikke så gamle,og det er vel ikke helt rett at de skal leve med det også? Det er lettere sagt enn gjort,jeg har selv en "belastet" familie.Og jeg vet at det er tøft å gjøre noe med det.Men til slutt skal det være verdt det...(håper jeg)Men jeg tror det gjelder å stå på det du mener er rett.Det er tross alt babyen din det er snakk om. Lykke til:)Jeg vet ikke om dette var til noe hjelp,men håper du får noe å tenke på.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #7 Skrevet 24. november 2006 Tusen takk for svar, jeg må nok innse at jeg må kutte mer eller mindre ut min far ja. Får bare håpe at jeg fremdeles får ha kontakt me mine søsken. Jeg vet at det er sønnen min som er viktig her, det er bare så vanskelig å gi "tapt" for mine søsken i tillegg:( Er ikke lett dette her, men som mor må man visst ta vanskelige valg for sine barn beste.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #8 Skrevet 24. november 2006 Jeg skjønner hvordan du har det. Selv om jeg ikke kjenner mine småsøsken, så er det et tomrom der (kjennte bare hun eldste til hun ble 1 år og så ødela stemor alt for alle) Men jeg regner med at om ikke min stemor (som jeg vet skremte den eldste med at jeg var farlig slik at hun ikke skulle nærme seg meg..fra den gangen vi bodde i samme hus) har virkelig kommet med de så ut av virkeligheten historiene sine om meg så ungene er mega skeptisk til meg så vil de vel kanskje kontakte meg når de blir eldre og kan bestemme selv . Men intill da får ting være som det er. Vil ikke ungen min skal bli så såret som jeg ble..
Gjest Antarctica Skrevet 9. desember 2006 #10 Skrevet 9. desember 2006 Hold avstand. Si at du er glad i ham, men at du ikke kan respektere ham (ja faktisk!!!) fordi han gjør valg som du ikke støtter. Det dreier seg ikke bare om at barna hans "overlevde" eller aldri var i "fare", det dreier seg om et livssyn og holdninger som du ikke kan leve med. Si at den kontakten du vil ha med ham ikke inkluderer at han er påvirka av stoff eller alkohol. Si at du gjerne har brødrene dine hos deg, og at du gjerne vil være en trygg og snill voksen for dem. Men ikke renn ned dørene der, og ikke ha ham boende hos deg. Inn, kaffe, ut og hjem. Og røyk er på trappa!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå