Gå til innhold

Ekssamboer 50 meter unna - ingen støtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og ekssamboeren min kommer til å bli boende 50 meter unna hverandre - i samme borettslag - og omsorgen vil deles ca 65/35 % (mest på meg).

Ser på NAVs sider at det å bo nærme hverandre, gjør at man blant annet ikke får stønad til barnetilsyn. Men det jeg lurer på nå - vil dette også bety at jeg ikke får noe bidrag fra ham? Vet at det reduseres ettersom faren også kommer til å ha ham såpass mye, men han tjener jo ca 100 000 kr mer enn meg i året. Og hva med ekstra barnetrygd? Får jeg/vi det?

Glad for alle svar jeg får :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest at blokka må inneholde mer enn 4 leiligheter for at du skal få stønader. Men dette står forklart på sidene deres vil jeg tro. Husker hvertfall å lest om de reglene der før.

Skrevet

Vi kommer ikke til å bo i den samme blokka - hvis det har noe å si - men i samme borettslag... Er ganske oppegående :) men ikke enkelt å tolke regelverket rundt dette.

Én ting er at jeg ikke får noe støtte til barnehageutgifter fra det offentlige. Verre er det hvis jeg ender opp uten utvidet barnetrygd og bidrag fra far, fordi vi bosetter oss i nærheten av hverandre.

Skrevet

Slik står det i kommentarene til loven ser det ikke ut til at det egentlig ikke finnes noen standard når det ikke er snakk om samme blokk/hus.

"Det er ikke fastsatt noen grense for når et boforhold er å regne som ”andre nære boforhold” i relasjon til § 15-5 andre ledd siste punktum. Trygdekontoret må i hvert enkelt tilfelle innhente nødvendige opplysninger om boligsituasjonen og vurdere om det aktuelle boforholdet ”svarer til å bo i samme hus”, jf forarbeidene.

I tilfeller hvor foreldrene bor i nærheten av hverandre uten at dette kan anses som ”nære boforhold” i relasjon til § 15-5 andre ledd, må trygdekontoret på vanlig måte vurdere om søkeren har varig klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av barnets foreldre, se kommentarene til andre ledd første punktum. "

Du må bare søke og håpe på det beste :)

Men bidrag får du uansett. Dette gjelder jo bare stønader fra trygdekontoret.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at de forskjellige trygdekontorene tolker disse reglene på forskjellige måter.

Jeg leste i avisen om noen som bodde for nær hverandre, ca. 300-400 m, tror jeg, som ikke fikk stønad, men som fikk likevel, etter å ha gått til avisen med saken.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen :)

Et siste spørsmål: Hvis jeg mottar bidrag fra barnefar + vanlig barnetrygd, betyr det at jeg i utgangspunktet alene er ansvarlig for alle utgifter? Barnehage, klær, utstyr osv.

Da blir det i såfall snaut med penger, selv om jeg forsåvidt tjener ganske greit...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...