Anonym bruker Skrevet 23. november 2006 #1 Skrevet 23. november 2006 heihei nå nermer lillegutt seg 4mnd, og jeg må begynne me grøt! trenger litt forslag for overgangen, bør jeg gi, kveld/morgen?? hvilket merket/sort skal jeg kjøpe?? bør jeg gi velling først?? hva er egentlig velling? hvordan jøres det?? mvh grøtforvirra;)
Gjest Skrevet 23. november 2006 #2 Skrevet 23. november 2006 Hei! Kjøp en eller annen grøt basert på 4 mnd. Risgrøt eller maisgrøt er bra, unngå gluten. Vesla her elsker hipp sin. Så kan du ta littegranne grøtpulver i flaska til gutten din, så kan du ta litt mer neste gang. Så vil du tilslutt få en slags velling. Etter noen dager kan du lage litt tynn grøt også bare lar du den bli tykkere og mer etterhvert som dagene går=) Dette er jo en grei måte å gjøre det på siden han tar flaske. Tulla her måtte få vanlig grøt med en gang, tar ikke flaske. Da laget jeg tynn, tynn grøt og ga bare et par skjeer i nesten en uke, så ble den tykkere og mer etterhvert. Lykke til=)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2006 #3 Skrevet 23. november 2006 Formiddagsgrøt er vel best. Gi litt mme først, så han ikke er skrubbsulten. Gi 1-2 t-skjeer først (kan ta kjempelang tid). Så resten av mme. Neste dag en teskje til og øk på etter hvert. Når han spiser grøt greit kan du starte med grønnsaksmos til middagsmåltidet på samme måte. Når han spiser fulle posjoner, kan du gi vann til grøten.
Hufsla Skrevet 23. november 2006 #4 Skrevet 23. november 2006 Du bør ikke gi grøt fra flaske, da kan ikke baby velge om han bare er tørst og vil ha drikke. Du trenger ikke starte med velling eller suppetynn grøt, men ikke lag den tynn. Du børgi med skje , da lærer baby å spise av skje, i tillegg til atdu ikke tvinger i an noe han ikke vil ha. Start med ett par små skjeer, og øk gradvis etterhvert som det går bra. Full porsjon etter ett par uker kanskje? Dersom det ikke går greit å gi grøt så venter du noen dager eller uker. De trenger vanligvis ikke røt fra 4 mnd.
Fantorangen Skrevet 23. november 2006 #5 Skrevet 23. november 2006 Er i samme situasjon selv... :-) Ikke for å trenge meg på deg Fredrikstadjenta&Pernille, men har noen spørsmål ang. dette jeg også... Så slenger meg med deg her jeg... Hvor mye er littegranne grøtpulver i flaska da? Kommer vellingen greit ut når det kommer til det, eller må en klippe hull i smokken? Jeg ammer og gir mme, håper på at grøt og amming blir nok etterhvert... Men er det da sånn at grøten/vellingen blir tynnere med mm? Og må melken være varm når du blander med grøtpulveret? Hvis vi skulle gi i "fast form", hva hvis barnet vil ha mer enn 1-2 ts, kan en da gi mer med en gang? Og hvor mye er en full porsjon når barnet er 4 mnd?
Hufsla Skrevet 23. november 2006 #6 Skrevet 23. november 2006 Jeg svarer deg også jeg:-) Jeg ville jo fremdeles ikke gitt på flaske da. Så lenge du ammer så bør du gjøre det først, fordi det er det viktigste.Når du bruker mm i grøten blir den tynnere når du lar den stå, men ikke med en gang. Jeg mener å huske at du skal varme melka før du blander inn pulver, men det står på pakka. Jeg ville ikke gitt barnet mer enn noen få ts første gang, men dersom det går greit så kan du jo øke fort. Det er lurt å ikke gi for mye, fordi dette er tøff kost for barnets uerfarne tarmer. Jeg tror kanskje at det står på pakka hva som menes med en full porsjon, men det er jo individuelt. Øk bare på, og når barnet er mett har du nådd full porsjon:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå