Gå til innhold

Ang delt foreldreansvar - - eller ikke!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si meg en ting dere som har delt foreldreansvar:

- hvordan MERKER dere det med delt foreldreansvar i daglig livet??

Er midt i en sak hvor barnefar ønsker det - slik ålutselig etter ett år uten intresse liksom....jeg vil ikke at han dak få delt, men han går nå rettens vei. Jeg vet ikke hvordan dette blir, men hører jo at de fleste får delt F.A. Mange sier til meg: du merker ikke mye til det......men hvorfor kjemper noen slik imot det da - om det ikke betyr så mye - elelr merker såååå mye til det alikevel tro??

Lurer sånn på: hvordan føler dere dette fungerer i praksis??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ups - - mange trykkleifer der....sorry :-D

Skrevet

hei. for meg er det tragisk pga saken til jenta mi. men sånn ellers har jeg aldri merket noe som helst, eneste må ha underskrift på ting ang skole osv. pass osv. men som sagt før saken min kom fram med jenta mi var det null problem, men gjelder kansje mange andre som har problemer.

minste mi har jeg alene omsorgen for, kun samvær, og han får aldri delt fra meg, men annen historie. dagen de kan vise de har rygggrad så kan de prøve..

men samarbeider dere bra, så skal det nok gå bra.

lykke til

klem

Skrevet

HI her:

det er nettopp et som er problemet: vi er desverre ikke på talefot engang. Han har oppført seg j.......dårlig og gjort en del ting som jeg har vanskelig for å svelge. Derfor mener jeg at han ikke skal ha delt F.A. Men - slik du sier Andrea05, så sier du din barnefar ikke får delt av deg....men BESTEMMER du egentlig det - om han til sak om dette??

hva mener dere andre??

Skrevet

ja det kan jeg garantere deg at han ikke kan få, har en del papirer på det her. tror jeg står sterkt der ja. men ville han, så kunne han prøvd, men han har selv skrevet den bort fra seg, og da kan han ikke bare komme plutselig inn og gjøre noe annet. men sæmvær fungerer topp for det...men så lenge jeg har vært alene siden dag en i svangerskap, klart alt alene, fødsel. prematurbarn, kolikk og alt på 16 mnd, hvorfor pokker skal han komme nå da?

men synd jeg ikke kan gjøre noe når det gjelder mi eldste som han selv har satt i fare sonen.

Skrevet

I de fleste tilfeller, der foreldrene samarbeider godt, vil det nok ikke merkes så mye. Greit nok at en må ha underskrift for å skaffe pass o.l., men det er jo ikke noe stort problem. Forutsatt at en har et godt forhold.

Men i noen tilfeller fungerer ikke samarbeidet mellom foreldrene. DA kan det bli litt vanskelig med delt foreldreansvar. Litt kjipt hvis far ikke gidder å signere på pass-søknaden (kun for å være vanskelig), og syden-ferien går i vasken.

Selv har jeg foreldreansvaret for min datter alene. Min ex kunne lett ha laget problemer for meg, dersom han var i "feil humør".

I tillegg ønsker ikke jeg at han skal få omsorgen for henne dersom noe skulle skje med meg. Dette er på grunn av at hans livsstil ikke passer sammen med omsorg av barn.

Du må nesten tenke gjennom hvilket forhold du har til faren. Tror du han kommer til å lage problemer? Dersom han går rettens vei og får medhold, er det jo ikke så mye du kan gjøre da....

Skrevet

HI - her:

Har IKKE godt forhold til far...det er det som er tingen. Han forlot meg da jeg var gravid - gadd ikke se barnet før det var nesten et halvt år møtt opp i hytt og pine - FØR jeg en dag fikk brev fra advokat som sa han krevde å ha ungen på ordinert samvær og få delt foreldreansvar.

Ungen var 8 mnd, og hadde en medisink tilstand. Han hadd ikke brydd seg om å besøke på sykehus engang......dette og uendelig mye mere gjør at jeg ikke vil ha delt.....

huff....tenker veldig mye på dette - - -

lurer bare på hvor stort problemet egentlig er....om jeg lager meg flere bekymringer en nødvendig nå?

Om barnefar nekter noe jg trenger underskrift på - så er det bare å gå rettens vei da eller??? noen som vet?

Skrevet

Om det viser seg at det blir delt foreldreansvar så kan han ikke nekte på å skrive under pass og andre ting. Så det skal du ikke tenke på. Men han kan fint lage problemer for deg som forsinker de tinga du trenger hans underskrift på. Derfor har jeg begynt å mase på pappaen nå for å skrive under på pass enda hun ikke trenger det før til sommeren igjen. Men kjenner han å det tar han månedesvis å gjøre noe han blir bedt om.

Skrevet

Kjedelig det der.

Tror jeg ville latt det gå til retten jeg, så fikk jeg heller tape.

Når det gjelder det om å nekte noe en trenger underskrift på, så kan du nok gå til retten ja. Han kan f.eks. ikke nekte barnet pass dersom det ikke er en saklig grunn til det, f.eks at det er mistanke om at barnet ikke kommer tilbake.

Hold oss oppdatert da, har fulgt litt med på "saken" din!

Skrevet

Tror det er ganske "nytt" det med at alle får delt foreldreansvar. Jeg har heldigvis foreldreansvaret alene, tror ikke at faren vet at han kan kreve delt foreldreansvar en gang... men så er han ikke særlig smart da....

De fleste jeg kjenner har delt foreldreansvar, og det fungerer kjempefint. Dersom en omgås greit, og ikke bor alt for langt fra hverandre, er det jo ikke så vanskelig å få en underskrift i ny og ne....

Men dersom far er vanskelig, og kun ute etter å lage et h........, så kan det nok være greit å ha foreldreansvaret alene. Bare så synd at retten ikke alltid skjønner hvordan det er.

ARG... Jeg er så misunnelig på de som har ex'er som de kan stole på, som er til avlastning og hjelp. I mitt tilfelle skaper han jo bare bekymringer!!

"Godt" å se at vi er flere i hvert fall!!

Skrevet

Her merker je ikke no te det.

Han er som regel enig med meg han, han har skjønt at det ikke hjelper med no anna *S*

Skrevet

H.I her.

takk for alle svar!! :-)

Vel - ifra 2007 er det NY regel:

"alle SAMBOENDE foreldre vil automatisk få delt foreldreansvar......"

dette gjelder altså ikke de som er aleneforeldre. Men, føler at rettsvesen er litt "kjørt" på det der. Jeg for min del nekter til jeg både blir blå og lilla..... så får de bare dømme over meg. Jeg kunne aldri tenkt meg at lille vennen skulle bodd hos far, OM det skulle skjedd meg noe. Tviler på hans omsorgsevne av div grunner - som jeg ikke vil utbrodere her. Men det bekymrer meg så my at jeg mang en natt har sittet oppe og grublet ja......

Skrevet

Den regelen gjelder faktisk fra 1.1.2006.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...