Gå til innhold

Gruer meg veldig til dåpen - tips mottas med stor takk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er litt over én uke til vi skal ha dåp, og jeg mister snart nattesøvnen av å tenke på det.

Datteren min er av den utålmodige typen som må underholdes hele tiden, og klager høylytt dersom vi sitter stille. Det eneste som hjelper da er å avlede oppmerksomheten ved å gå rundt eller amme. Men jeg kan jo ikke gjøre dette i kirken. Jeg skal ha på bunad, og det er lite ammevennlig. Vi tenker å gi flaske bare denne dagen, men i det siste har det vært mye flaskenekt også. Og som om ikke det er nok, så tenker jeg at dagen er fullkommen dersom hun bæsjer på dåpskjolen, eller gulper over oss begge.

Hjelp meg med tips, please!

Spesielt i forhold til å få henne til å være noenlunde rolig i kirken når amming er utelukket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med presten!

Da vi hadde dåp, var den viltre dattera vår urolig og sambo tok henne på armen og gikk frem og tilbake helt bakerst i kirka en stund. Vi kunne også gå bak og amme i "kirkekafferommet" der vi skiftet på gullet. Vi hadde en smekke på mens hun satt på fanget, og jeg hadde en klut over skulderen når vi bar (ikke akkurat på vei inn kirka og når vi gikk opp til døpefonten, men hele tida ellers). Ved dåp er det mange barn i kirka, og stort sett greit at man går litt til og fra, bare hør med presten om dåpen er først eller sist i gudstjenesten =)

Det går helt sikkert bra!

Skrevet

Hvis du ikke vet når i gudstjenesten selve dåpshandlingen skal skje, så kan du spørre presten på forhånd. Hos oss var det helt i starten, og da var vi litt "fri" til å gå på bakrommet hvis ungene ble utålmodige etter hvert. Litt småskriking tåles nok i kirka, men hvis du føler at det blir ubehagelig, så er det greit å gå litt bort.

Jenta vår gulpet litt på pappaens dress, men vi fikset det meste med litt våtservietter ;o) Alt behøver ikke være helt perfekt for at det skal bli en fin dag. Kanskje du kan vurdere å ha noe annet på deg hvis du ikke klarer å amme i bunaden? Ungene blir ofte litt storøyde av det nye rommet de er i, og alle menneskene. Så det kan gå mye lettere enn du tror. Forsøk å slappe av, så går det nok greit.

Skrevet

Tusen takk for svarene. Jeg skal snakke med presten ja. Bra tips å kanskje hale ut tiden med å oppholde seg litt i naborommet. Skal prøve å slappe av... :-)

Skrevet

Jeg gruet meg også til dåpen av samme grunner som deg. Men i vår kirke har de et lite rom som vi fikk beskjed om at vi kunne gå på hvis ungene ble for urolige, eller trengte mat/skift. Men alt gikk over all forventning. Min gutt halvsov mesteparten av gudstjenesten. Men de som satt ved siden av meg hadde virkelig problemer. Den babyen skrek for fulle lunger. Ble helt svett. Moren og faren byttet på å holde henne, og de gikk fram og tilbake ved siden av alteret. Men som presten sa- de er vant med skriking når det er dåp i kirken.Er du redd for gulping, går det jo an å ha en fin smekke på til du sitter i kirken. Du har kanskje veske på bunaden din, putt en fargerik leke der du kan underholde henne med. Akkurat med ammingene har jeg ingen råd hvis du absolutt vil gå i bunad. Jeg gir mme, så det gikk bra for min del. Men lykke til iallefall. Det går sikker mye bedre enn du frykter.

Skrevet

Vår jente var akkurat slik også, så jeg valgte rett og slett å droppe bunaden slik at jeg kunne amme den dagen, og det angrer ikke på i det hele tatt. Sermonien i kirken og selskapet etterpå gikk helt smertefritt. Det satt litt langt inne å ikke stille i bunad, men jeg valgte å tenkte litt praktisk :-)

Skrevet

Jenta vår hadde kolikk under dåpen hun, det var i august og det var 27 grader ute og jeg hadde bunad.......Helt forferdelig. Jeg hadde med flaske til henne og hun var da stille den stunden og under selve dåpen. Ellers illskrek hun. Ritualet var først i gudstjenesten og det var veldig greit. For da kunne jeg snike meg tilbake til sermonirommet og komme inn i kirka igjen for utgangsprosesjonen. Men snakk med presten du, de aller fleste av dem er vant til barneskrik under dåpen. Det er vi foreldre som blir mest stresset.

Har du ikke noen leker som det går an å avlede henne med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...