Gå til innhold

Spm. fra ei førstegangs.. :0)


AnLin *j07* med januargutt.

Anbefalte innlegg

Er faktisk veldig mye jeg lurer på, når jeg tenker meg om.. :0)

 

Koffein:er det noe gravide skal holde seg unna, eller går det greit med et par kopper kaffe og en kopp te om dagen?

 

Hvilke bøker bør man kjøpe om svangerskap og fødsel?

 

Hvis man ikke har trent noe særlig på en stund, hva er det lurest å begynne med som nygravid, da?

 

Og hvordan i alle dager skal jeg komme meg igjenom julebord sesongen uten å røpe graviditeten?? Er veldig bekymret for dette faktisk..

 

Hvis jeg er 4 pluss 5, er jeg i 4. uke eller 5. uke, da??

 

Hehe..håper noen har ork til å svare.. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler meg nesten litt erfaren på området nå som jeg bare har en uke igjen til fødsel, og håper at jeg kan svare på spørsmålene dine.

 

Det er ikke farlig å drikke koffein, men man skal vel redusere det litt dersom man er skikkelig kaffetørst. Et par kopper kaffe og te går helt greit. Her vil mange uansett mene mye forskjellig, men det står endel om kosthold for gravide på matportalen.no.

 

Gro Nylander sine bøker er visstnok veldig bra om fødsel og graviditet, jeg har ikke lest de selv, men har hørt mye positivt om bøkene hennes. Hun er visstnok en ener på området.

 

Svømming er veldig bra som treningsform når du er gravid, det belaster lite og er avslappende og godt. Har du trent lite før er ikke graviditeten tiden for å begynne med intens trening, men både svømming, gåturer og yoga kan anbefales.

 

Når det gjelder uketelling er folk her dypt uenige om hva man sier. Jeg selv sier at jeg er i uke 39 i dag da jeg er 39+0, dette sier jeg helt til neste onsdag da jeg bytter uke igjen. Men det er også riktig å si at jeg er i den førtiende uken siden jeg har 39 fullgåtte uker bak meg. Det samme som at jeg er i mitt 27ende år selvom jeg er 26 år. Skjønner?

 

Angående julebord er det ikke lett å skjule at man er gravid hvis kollegene dine er vant til at du drikker...ha ingen gode råd der, nei!

 

Lykke til videre i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende og godt svar bobaloos! :0) 1 uke igjen, ja. Duverden så spennende! Masse lykke til med fødselen!! :0)

 

Noen andre som har noen svar også? :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bobaloos svarte veldig bra, jeg... Har bare en kommentar... Når du er 4+5. Så mener folket at de har gått fire hele uker og fem dager gravide...

 

Når det gjelder julebord, så er ikke dette lett! Du kan jo melde deg frivillig til å kjøre... eller skylde på at du også skal på fest dagen etter, så du syns det blir altfor mye med 2 dager på rad...

 

Ønsker deg lykke til med alt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:0) Takk for det. Lurt det med to dager på rad, ja.. Mannen har julebord dagen etter mitt, så kan jo ta en hvit løgn og si jeg skal være med der..høhø.. Uff jaja, får bare se det an. Ikke noe gøy at jobben får vite det for tidlig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Morsomt å lese spørsmålene dine, for jeg lurer på mye av det samme selv! Ville bare ha sagt en ting ang. julebord og fulle kolleger (som jeg også har tenkt en del på...): Man trenger jo ikke å svare. Bare å smile, og kverulere på en godslig måte hvis spørsmålene blir for nærgående! Selv ville jeg aldri spurt noen direkte om de var gravide, for jeg tenker at dersom de ikke har fortalt meg det, er det ikke min sak.

 

Jaja, det høres ut som vi blir mammaer omtrent samtidig. BiM mener jeg har termin 27.7.

 

Lykke til med parering av julebordskommentarer, og alt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har rett og slett fortalt det til folk på jobben jeg..

Selvfølgelig bare de nærmeste kollegaer, men da vet de hvorfor jeg evnt ikke er så pigg en dag, og om jeg er kvalm osv... det hjalp meg veldig å fortelle de på jobben om graviditeten, selv om jeg bare er 7 + 4 uker på vei :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...