Gå til innhold

Hjelp! Gutten min har mareritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som blir 5 år i mars. I løpet av den siste måneden har han våknet to ganger i ti ellve tiden på kvelden og grått hysterisk. Han kan stirre på meg og samtidig rope fortvilet etter mamma. Jeg løfter han opp av sengen og prøver å vekke han, for jeg antar jo at han sover. Han skjelver i kroppen og øynene er som tinntallerker. Det kan ta inntil 5 mintutter før jeg får respons fra han, men da kan han fortsette å gråte i et kvarters tid. Han kan bli stille inni mellom, men plutselig begynner han å skjelve igjen og gråte hysterisk. Han sier ingen ting og når han roer seg, vet han ikke hvorfor han gråter. Han vil ikke snakke om det dagen etter, sier bare at han ikke husker. Til vanlig er han en glad og aktiv gutt som trives godt i barnehagen. Vi har ikke merket noen endring i hans adferd ellers. Jeg er gravid og han skal bli storebror i april. Han gir utrykk for at han gleder seg og er stolt som en hane. Noen som har er faring med dette? Jeg blir veldig skremt når dette skjer, for det er så ulikt den glad gutten han vanligvis er. Håper på mange svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, hørtes ikke greit ut. Kanskje han har sett noen skumle filmer i det siste? Selvom det er aldersgrens på filmene, er det ikke alltid at de passe for akkurat DITT barn. Barn har en utrolig fantasi, og hvis de ikke helt forstår filmen, lager de ofte sin egen versjon av hva som skjer, og det er ofte skumlere. Mitt tips er å alltid sitte sammen med barnet og se på TV eller film, så de kan spørre underveis hvis det er noe de ikke forstår.

Husker han at han har hatt mareritt? Det er ofte et eller annet de har hørt elller sett som de ikke helt forstår, og sånn blir det mareritt av.

Lykke til, håper det går over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...