Gå til innhold

Dåp eller ikke?

MammaChicka og Even Nikolay

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm... fått noe å tenke på..

Hverken sambo eller hans bror er døpt.. heller ikke svigermor eller svigerfar,og datteren til sambo er heller ikke døpt...

men i min familie er ALLE døpt.. jeg vil døpe... ikke av tro nødvendigvis, men av tradisjon... mange meninger om den saken her inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener barnet skal kunne bestemme selv hva det vil være medlem av!

Og siden du ikke da gjør det av religiøse grunner så tror du vel heller ikke at barnet vil brenne i helvete eller- så da kan du vel vente til barne er større og kan velge selv....

Skrevet

På begge sider av babyens familie er alle døpt, og sjokket var stort hos mine svigerforeldre da vi sa at vårt barn ikke skal døpes. De mener at vi tar fra barnet vårt en grunnsten i livet, og at det kanskje vil bli mobbet for dette av andre barn når det vokser opp. Tradisjonsargumentet veier også tungt hos dem. Dette forsterker bare min oppfatningen om kirken. Den skryter på seg å være inkluderende og at alle skal behandles med likeverd, men hva skjer med de mennesker som står en nærmest når man velger motsatt av dem? ikke å få respekt hvertfall!

Dåp er riktignok en tradisjon i Norge, men jeg har erfart at ikke mange tenker over hva de faktisk sier ja til når de lar barnet sitt døpe. Man sier ja til at man skal oppdra barnet i kristen tro og forsakelse, og hvor mange gjør faktisk det nå til dags? Jeg er av den oppfatning at moral og sunne verdier ikke har noen tilknytning til religion. Noen har så klart en personlig overbevisning om at det finnes en Gud de kan be til i nøden, og føler kanskje at dette kan lette dagen, men jeg ønsker ikke å lære mitt barn at dets skjebne ligger i Guds hender. Jeg vil oppdra barnet mitt til å utføre gode handlinger fordi det har en egenverdi, bortsett fra at det skal komme til himmelen ved en senere anledning. På meg virker det som om kristendommen må "skremme barna til å være snille". Jeg har full respekt for dem som døper barna ut fra en personlig tro Gud, da disse har tenkt gjennom at de vil bruke Guds navn aktivt i barneoppdragelsen, men selv synes jeg at argumentet "tradisjon" er litt vel tynt.

Lykke til med avgjørelsen!

Skrevet

Jeg tenker at det kommer litt anpå hva sambo sier, om han er veldig mot å døpe, eller om han syns det ville vært ok. Og hvor viktig det er for deg.

Hvis begge egentlig er temmelig mot å døpe, så er det kanskje fair å velge å ikke døpe. Men hvis man er grunnleggende positiv, så syns jeg godt man kan døpe med tradisjon som et viktig argument. Å døpe et barn mener jeg ikke tar fra det valgfriheten. Foreldre velger for barna hele tiden, og det må være helt riktig at foreldre bringer videre en tro/tradisjon de selv ser som verdifull. Men når barna vokser til er det en selvfølge at man støtter dem i egne funderinger og egne valg.

I FN's barnekonvensjon står det faktisk at barn har rett til en åndelig utvikling, og det har vært litt tankevekkende for meg. Enten man er kristen eller muslim eller hva som helst, så tror jeg d er viktig at foreldre hjelper barna å finne sin tilhørighet når det gjelder tro. Og da kan det være god hjelp å høre til et trossamfunn.

Lykke til med avgjørelsen!

Skrevet

Hallo

Både jeg og min mann tror på Gud.Begge oss er barnedøpt men har etterhvert funnet ut at dåpshandlingen i statskirken ikke stemmer med det som står om dåp i bibelen.Der står det om den troendes dåp og bekjennelse , Jesus selv ble jo døpt som voksen.Derfor er vi begge døpt som voksne også.

Men alikevell så vurderer vi å la vår sønn bli barnedøpt i statskirken som en tradisjon og som en barnevelsignelse.

Dette av hensyn til familiene våre.

Vi ser det ikke som noe galt med den babydåpen fordi Jesus tok jo barna inntill seg og velsignet dem.

Dessuten kan ungen ta valg om hva han vil tro på selv når han blir stor nok.Vi tenker å forklare han dette med dåp og tradisjoner så han skjønner det etterhvert.

Om ungen får skvetta litt vann på huet gjør vel ingenting tenker vi, det å velsigne ungen er det viktigste!

Skrevet

Så lenge du ikke har en tro som gjør at du ønsker å døpe forstår jeg egentlig deg ikke.

En dåpe er en kristen tradisjon og hvis den religiøse biten ikke er viktig for deg kan det ikke være så mye igjen.

Hvis dere velger f.eks navnefest eller lage noe selv kan det være et flott alternativ å lage tradisjoner som da kanskje vil bety mer for dere enn at dere må love ting dere vet med dere selv at dere aldri kommer til å holde...

• 4 uker senere...
Skrevet

I hvilken artikkel i barnekonvensjonen står det at barn har rett til en såkalt "åndelig utvikling"? Jeg syntes det hørtes noe merkelig ut, så skummet gjennom konvensjonen uten å finne noe slikt. Mulig jeg overså det, så derfor spør jeg.

For øvrig; Er det ikke litt sneversynt å likestille åndelig utvikling og tro/religion? Jeg er ateist, og har aldri vært religiøs. Likevel mener jeg at jeg er "åndelig utviklet".

Skrevet

Her er d nok mange meninger,ja. Skal man døpe ungene sine, må det i såfall være pga. en tro. Ikke tradisjon. Såpass respekt bør en ha for andres religioner. Det er hyklerisk å døpe pga. tradisjon,mener jeg.Dette har vært min mening lenge. Men jeg har tre barn som er døpt. Dette fordi dette var viktig for barnefaren. Nå venter vi nr.4 og jeg sier nei til dåp.Dette er blitt mer og mer en kampsak. Synes ting blir SÅ feil. Men så blir d vl feil når 3 er døpt og 1 ikke? Blir kvalm av hele greia..Noen fornuftige tips til meg??

Skrevet

mitt argument ovenfor mitt samboer som er ateist er: dersom barnet dør, vil jeg da angre på at det ikke er døpt?

ja, det vil jeg angre på.

vil han leve med min anger?

tror ikke det, nei.

når det er sagt så har jeg min barnetro i behold...

Skrevet

dette er veldig interresant! tror du altså at ditt barn havner i et såkalt helvete dersom det ikke er døpt før det evnt dør? Det står visstnok ingenting i bibelen om at barn skal døpes,dåp var forbeholdt voksne. Barnedåp er en tradisjon som har blitt innført senere. (for at statsledere skal ha kontroll? og få pengestøtte?)

jeg respekterer din barnetro, men ønsker bare å forstå den! siden din samboer er ateist kan kanskje barnet bestemme selv når det blir stort nok til å forstå hva det innebærer?

og til deg over: dersom dette har blitt en kampsak vil du antakelig angre dersom du døper dette barnet. Når barna blir store nok til at de selv kan bestemme vil de også forstå deres valg ang dåp, og hvorfor de er behandlet ulikt.

lykke til!

Skrevet

Vi har døpt av tradisjon akuratt som vi nettopp har feiret jul av tradisjon.

Skrevet

Sjønner på en måte hva du mener, men julen er vel litt vel mye mer omfattende og synlig ifht. om du velger å fere jul eller ikke. Tenker da når barn blir såpass store at de forstår at man feirer jul. Julefeiring er noe som er en selvfølge både bhg. og skole.F.eks.så har du dette med skolegudstjeneste. Og gudstjeneste har de i bhg. også.Det er vel her den kriste formålsparagrafen kommer inn i bildet.. Så dåp og julefeiring er vel ikke helt sammenlignbart..

Skrevet

Er i litt samme situasjon som Mochicka, bare at det er jeg som tilhører den "gudeløse" siden av barnets familie...Vi kommer sannsynligvis til å arrangere en liten og privat hjemmedåp da min mann syns dåpen er viktig som sakrament, men ikke er enig i litturgien som brukes i statskirken...og samtidig slipper jeg å skulle love å oppdra barnet i kristen tro - for det har jeg verken forutsetningene for eller noe ønske om. Det må nok min bedre halvdel stå for i så fall :)

Så kommer vi til ha en slags fest hvor vi feirer barnets ankomst til verden og inviterer venner og familie...tror ikke det blir i regi av Human Etisk forbund men heller noe hjemmesnekret.

Skrevet

Etter å ha lest dette over her så vil jeg bare tilføye at Julen opprinnelig ikke har noe med kristendommen å gjøre. Derfor er det mange ikkereligiøse som feirer Jul (eller Jol som det het i vikingtiden- en gammel norsk tradisjon.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...