Maud Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Jeg tror jeg har lest deg skrive om disse før og det virker som om du har peiling på dem. Jeg er ikke vant til dem i det hele tatt og har ikke bakt dem. Min mann er sunnmøring og mener det ikke er jul uten det han kaller julemenn. I år skal vi være på Østlandet og da hadde det vært fint å kunne overraske med sånne kaker han vil ha. Kan du hjelpe meg med en oppskrift? Sprø utenpå og myke inni er visst det optimale...
Attpåklatten :-)™ Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Min sambo er også møring:-) Hvor er din fra da Maud?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 20. november 2006 #3 Skrevet 20. november 2006 Min sambo er også møring:-) Hvor er din fra Maud?
Maud Skrevet 20. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2006 Fra Ålesund og lengter hjem til naturen. Jeg kunne levd fint med naturen, men tviler veldig på klimaet... Hvor er din fra?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 Brattvåg, som ligger 40 min fra Ålesund, i retning Molde....:-)
Reveenka Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Gammel-Erik han va'møring, han kom i fra Bud det va' hain som fainn opp trua på Gud...! c",)!!! Resten husker jeg ikke men det gjør sikkert Karomamma eller kanskje noen andre?
Gummelillan Skrevet 21. november 2006 #7 Skrevet 21. november 2006 Jeg er fra nordmøre og våre "pepperkaker" var hvite i oppveksten. Da jeg flyttet til Trondheim i tenåra lærte jeg at det vi kalte pepperkaker i realiteten var det de der kalte deigmenn. Skal sjekke med mamma og hun har oppskriften.
Maud Skrevet 21. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 21. november 2006 Kjempefint hvis du gidder det :-D
Gjest Skrevet 21. november 2006 #9 Skrevet 21. november 2006 Det er ikke akkurat pepperkaker da, selv om man bruker de samme formene. Den oppskriften jeg bruker er veldig stor, for jeg gir bort flere bokser til familien, så jeg har funnet en som ser litt mindre ut siden det er første gang du skal lage slike ;o) http://www.tine.no/page?id=28&key=8721&cat=648 Regelen er at melk i deigen gir myke kaker, mens vann gir hardere kaker. Hvis de er litt tykke, så blir de også myke inni. Det er litt smak og behag hvordan man vil ha dem og det finnes mange varianter av oppskrifter. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå