Gå til innhold

Julekaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode julekakeoppskrifter å dele??

Jeg er så lei av de jeg pleier å bake.. Gjerne noen som kan bakes om ikke så lenge, og som fremdeles er gode på julaften. Synes de fleste ender opp som tørre beinharde kjeks jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange julekaker kan vel fryses. Kransekake bør jo en tur innom fryseren, så den kan jo trygt bakes snart. Om du ikke vil bake en diger kake så kan du jo lage stenger eller kaker som dyppes i sjokolade.

All slags gjærbakst er jo også greit å bake nå og legge i fryseren. Ferske rundstykker er jo nydelig til julefrokoster.

• 2 uker senere...
Skrevet

Mye godt på www.detsoteliv.no

Jeg skal prøve meg på denne i førjulstiden:

Julekarameller

1,5 dl kremfløte

100 g smør

250 g sukker

1 ½ dl lys sirup

50 g mørk sjokolade

50 g hvit sjokolade

100 g skållede mandler

Bland fløte med smør, sukker og sirup, bring det til kokepunktet og tilsett hakket sjokolade. Kok videre uten lokk til massen tykner, cirka 15 minutter.

Tilsett mandler, og hell massen over i en langpanne fôret med bakepapir.

Avkjøl og skjær i passe store biter.

Skrevet

Tenk alternativt, vi synes også de klassiske julekakene er no'n triste,tørre greier. Anbefaler en tur til "Den lille kokosbollefabrikken"; jordbærkokosbollene er himmelske! Sjokoladeboller med puffet ris er også populært hos store og små. Og marsipankake med melissnødryss og marsipannisser er blitt vår høydare hva julekaker angår. Ikke en serinakake i vårt hus, vi lager bare pepperkaker av de gamle sortene. Kos dere;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei. Her skal du få en oppskrift som mine barn elsker. De heter nøttekaker (finnes oxo i frysedisken på butikken. da heter de nøtte rosetter og er gjerne duppet i sjokolade)

Du trenger hasselnøttkjerner

melis

egg

Man tar 500gr hasselnøttkjerner (som regel 2pk) og maler disse i en kjøkkenkvern og blander med

500gr melis (det er akkurat én pakke)

Ta så 6-7 eggehvitter og bland dette med hasselnøttene og melisen. (Det ER nok eggehvitter selv om du må blande og røre tørtt - lenge. Men etterhvert blir det faktisk en deig ut av det. ;-) )

Så fordeler du små "derter" utover en stekeplate (med bakepapir på) Ca en barneskje store. Det burde gå ca 20 stk på én plate. (oppskriften holder til ca 60)

Stek på vanlig stekeovns funksjon (ikke varmluft eller damp)

180grader på andre rille nedenfra i ca 10 min.

Da skal kakene være litt gyllende utenpå, og myke inni.

Nam nam...

Bortsett fra å male hasselnøttene så er det kjempe raske kaker å bake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...