Gå til innhold

Trenger trøst og oppmuntring... tilvenning til dagmamma...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, jeg er så trist og lei... Vi har begynt tilvenning hos dagmamma, en dagmamma som skal være hjemme hos oss. Jenta vår er snart 15 mnd og har alltid vært utrolig skeptisk til fremmede, og nå skjønner jeg liksom ikke helt hvordan dette skal gå. Vi har vært sammen med henne noen timer i to dager, og bare dagmammaen ser på datteren min, så begynner hun å sutre og kommer og setter seg hos meg... Jeg har også vært ute i ca 20 min, og da hadde hun hylt etter meg hele tiden.

Hun er en stor mammadalt, og jeg ser liksom ikke at dette skal gå bra. Jeg har jobbet i barnehage selv og har jo mange tilvenninger selv, men det er så mye vanskeligere med sin egen...

Nå ser jeg virkelig ikke lyst på dette... Kan noen si til meg at dette går bra...? :-) evt komme med tips til hvordan vi kan gjøre dette mest skånsomt, både for meg og henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det akkurat likt. Han begynte hos dagmamma når han var 14 måneder og veldig avhengig av mor. Jeg måtte bare stålsette meg og la han være der alene. Det var mange triste dager, både for han selv, dagmamman og meg. Det tok bortimot fire uker før han var ordentilig tilvendt. Dagmamman var litt fortvilet mens det sto på. Og de andre barna var vel temmelig lei den sutreungen.

Kanskje ikke noen trøst det da, men det jeg ville si var at nå stortrives han der. Om morran når jeg spør om vi skal gå til dagmamma løper han bort til trappa og venter på meg.

Det var fryktelig i begynnelsen, jeg gråt mange tårer i bilen på vei til jobb. Men det går over, har aldri hørt om barn som ikke er blitt tilvent til slutt. Og disse ungene våre må jo lære å forholde seg til andre og venne seg til at mamma ikke alltid er der, men kommer etterhvert.

Så bare stå på, det blir bedre etterhvert.

Skrevet

Hei! De sier jo at alderen mellom 1 og 3 år er den aller værste å tilvenne barn i barnehage/dagmamma. Situasjonen blir sikkert også litt vanskeligere siden dagmammaen skal være hjemme hos dere og jenta deres ikke har noen andre barn/nye leker osv. å legge fokus på. Mitt forslag er å prøve å gjøre aktiviteter sammen alle tre og at du etterhvert prøver å trekke deg litt til side og lar dagmammaen ta ansvar. F.eks. tur i park/skog/lekeplass, baking, malieaktivitet, spennende lek osv. Da blir det noe nytt og spennende for jenta og konsentrere seg om og det blir kanskje lettere å glemme mamma litt :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...