Madamina Skrevet 20. november 2006 #1 Skrevet 20. november 2006 Gutten blir illsint om han ikke får pupp (og da begge bryst) når han er sulten. Nytter ikke å prøve grøt med en gang. Spiser han begge bryst er han ikke sulten på grøt etterpå (men morsmelka synes å gå rett gjennom systemet, for før sov han 19-03 og nå er han sulten allerede kl 23). Hvordan i all verden kombinerer man da etterhvert bryst med flere faste måltid? Han har fått grøt til kvelds en treukers tid nå uten at det viser noe på søvnen. Tenker etterhvert å innføre noe fast til middag eller lunsj, men er redd han er for mett til neste måltid da. De klarer jo ikke både full prosjon grøt og full prosjon melk. Det blir jo 400ml i den lille magen. Har blandet grøt med morsmelk en stund, men det blir et villt søl og så lærer han jo ikke å svelge fast føde da. Vil gjerne kunne amme disse anbefalte 500ml til han er 1 år, men skjønner ikke hvordan man trappper ned amminga. Er jo litt tidlig å kutte ned på amminga ved 6 mnd?
Expat Skrevet 20. november 2006 #2 Skrevet 20. november 2006 Er han interessert i maten deres? Sitter han hos dere når dere spiser? Har han god vektoppgang? Det behøver ikke være grøt de første gangene, det kan være for eksempel litt fruktmos eller grønnsaksmos (de glassene fra 6mnd), ha litt på en ren tallerken forran ham og la ham klisse med det (hendene går vel i munnen iblant?), kanskje han finner ut at mmmm det var namme! Forøvrig så har dere hele halvåret på å få til annen mat, og det er mange som aldri kommer ordentlig i gang før 8-9mnd, og også de som fullammer til 12mnd (oftest pga sterke allergier etc i familien). Så slapp av, dette går så fint så. Du kan for øvrig også gi en pupp, så forsøke litt mat (en ts eller to bare i begynnelsen!) og så pupp igjen.
Madamina Skrevet 20. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2006 Han sitter på fanget mitt av og til når jeg spiser og prøver å ta armen min mens jeg spiser. Han har ok vektoppgang, brukte dog 4-5 uker på å komme på fødselsvektsnivå (de stressa meg veldig på heslestasjonen med at jeg hadde for lite melk). Nå veier han ca 7800gr og blir 6 mnd 2 desember. Dvs han har gått opp 300-400gram siden 31oktober. Han stapper gjerne hendene i munnen mens han spiser. Han likte godt banan og pæremos. Han har klart å spise 4 spiseskjeer grøt blandet med 160ml morsmelk (utrolig søl som sagt, og da ammet jeg ikke i tillegg. Det er så vanskelig å få tilberedt grøten og holde den varm mens jeg gir en pupp. Grøten må være klar der og da hvis han ikke får pupp to. Nytter ikke å stoppe midt i måltidet. Men har så lest i min Miriam Stoppard bok at det kan gå 6uker til man er oppe i full porsjon. Så jeg skal vel være glad om han får i seg en spiseskje eller to ferdigblandet grøt/mos. Har også skjænt at der er mange her inne med barn på 7-8 måneder som fortsatt spiser både en og tre ganger om natta. Jeg håper at han kan gå tilbake til å spise kl 03 og droppe melka ved midnatt. Muligens bedrer det seg når han får eget rom. Han pleier bare å våkne ved midnatt når jeg sover hjemme. De to gangene pappa har sovet alene med ham, våkna han først kl 03. Kanskje man kan få en luktabsorberende BH?
Expat Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Hva med å amme ham før du legger deg, i 22-23 tiden? Han trenger ikke være våken, så store barn tar oftest puppen i drømme (kjempekoselig drøm!) Og så sover de som uvær etterpå. Det er forresten ingen sammenheng mellom fast føde innføring og soving på natta, 50% får det bedre, 50% får det værre på natta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå