Gå til innhold

Familiefølelse og etternavn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer litt på de damene som skifter etternavn når de gifter seg, for at hele familien skal ha samme navn.

 

Hvis han og hun har vært samboere i årevis, har opptil flere barn sammen - så har de altså ikke vært en familie før de får samme navn -?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skiftet navn fordi jeg syntes manen min hadde et fint etternavn, og at det var koselig at vi fikk det samme navnet. Beholdt mitt pikenavn som mellomnavn. Året etter fikk vi ei datter, og hun har hans etternavn - kunne sikkert gitt henne mitt som mellomnavn også, men syntes det ble veldig langt...

 

 

Kanskje det har like mye med tradisjon å gjøre - ikke at man er noe "mer" familie selvom man får samme navn!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har det vært en familie før de fikk samme navn, poenget var at etter at paret giftet seg så ville de at hele familien skulle ha felles etternavn. Det betyr jo ikke at de er "mer" familie etter at de fikk felles etternavn, men det kan jo styrke fellesskapsfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke gifte seg for å få samme etternavn heller. Dersom man har vært samboere i mer enn to år, eller har barn sammen, kan man ta samboers etternavn...

 

Navneloven § 4. Avledede etternavn

 

Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:

4. navn som er eller har vært ektefellens etternavn eller mellomnavn, og som ikke er ervervet ved et tidligere ekteskap eller samboerskap.

5. ektefellens fornavn når navnet har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

Samboere som har bodd sammen i minst to år eller som har felles barn, kan velge navn etter første ledd nr. 4 og 5 på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så vanlig at samboere tar felles navn. Min teori er at en grunn til at unge damer skifter navn, er at de synes det er stas å vise at de er gift.

 

Hovedinnlegger (gift, har mitt eget etternavn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart de har det, men jeg skjønner det veldig godt. Føles koselig å kunne si familien Lund istedenfor familien Lund/Kjølstad, for eksempel.

Selv blir jeg litt sliten av folk med 2 "etternavn" (ja da, vet at bare det siste er etternavn, at mors pikenavn osv blir mellomnavn!). Magdalene Irene Kjelland Jørgensen osv. - særlig hvis deres barn skal arve begge navnene, og så må velge navn hvis/når de gifter seg osv...

 

Personlig synes jeg det er koselig at hele familien har ett etternavn og ingen "etternavn"mellomnavn, men etternavnet kan like gjerne komme fra morssiden som farssiden, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er samboer i 11 år nå og venter fortsatt på å bli gift. Jeg har begge navnene til mine foreldre og syns det er så tungvindt. Derfor har jeg gikk barna våre kun min samboers etternavn. (hadde jeg hatt et skjeldent navn så ville jeg nok tatt en debatt på dette, men syns uansett ett navn er nok)

 

Men ihvertfall. Når jeg en dag blir gift skal jeg også ha min manns navn. Nå har jeg lurt på siden dette tar så lang tid om jeg kanskje skal bytte navn med en gang. Etter den nye navneloven er det jo lov nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift og heter det samme som jeg het før jeg giftet meg.

Har ikke tatt hans etternavn og han har ikke tatt mitt.

 

Jenta vår får begges MED BINDESTREK, da regnes begge som etternavn og ikke det ene som mellomnavn

 

Jeg valgte dette fordi store deler av min identitet ligger i navnet mitt.

Så for meg handler det om stolthet og identitetsfølelse.

Er jo en grunn til hvorfor kjendiser ikke bytter etternavn, de er blitt kjent som det de heter. Det samme har jeg - i min omkrets.

 

Med tanke på slektsforskning så gjør en det jo veldig vanskelig å spore kvinnlige medlemmer av en slekt dersom alle skifter etternavn når de gifter seg.

 

Når/hvis jenta gifter seg en dag, håper jeg hun vil tenke likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det rett at kjendiser ofte beholder sitt eget navn i dag, men det gjør jo også veldig mange andre i vårt land også, men det er fortsatt mange kjendiser som også tar sin ektemake sitt navn..

 

Ellers vil jeg kommentere det at du håper din jente vil tenke slik som deg.. For jeg er vokst opp med begge mine foreldres etternavn (uten bindestrek så da blir det ene mellomnavn) men det blir utrolig tungvindt og noen navn må bort ved neste generasjon uansett..

 

For hvis dine barn heter Olsen-Johansen og gifter seg med Pettersen-Hansen, skal deres barn da hete Olsen-Johansen-Pettersen-Hansen..

Joda tanken er kanskje fin, men to av navnene forsvinner nok uansett desverre..

 

Derfor har jeg gjordt det enkelt. Kun ett etternavn (og ingen etternavn som mellomnavn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo skjønner hva du mener, men det er en enkel løsning på dette:

 

Når/hvis hun gifter seg så kan hun jo velge ett av etternavnene sine som barnet hennes skal hete, og et av etternavnene til mannen (faren til barnet).

 

Da vil barnet kun få to etternavn, som representerer både moren og faren hans/hennes.

 

Dette gjør ikke noe da de etternavnene som blir valgt bort, vil fremdeles vises igjen i slektsforskningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...