temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 18. november 2006 #1 Skrevet 18. november 2006 Var maten sterk nok?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 18. november 2006 #2 Skrevet 18. november 2006 Ser at du spør pregnanta, men jeg vil gjerne svare for egen del......JA DEN VAR STERK NOK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Har forresten lært triks idag (1 dag for sent men:-) at man skal ikke drikke vann når man spiser så sterk mat, men te!!! Så neste gang jenter, så bestiller vi oss te istedetfor vann:-))
ettbarnsmammaen Skrevet 18. november 2006 #3 Skrevet 18. november 2006 Det som var sterkest var vel egentlig salaten, men den ble litt konsentrert i seg selv. Den hadde vært super sammen med hovedrettene! Det andre var vel egentlig ikke så sterkt??? Men godt! (Alle retter skal jo heller ikke være sterke!) Og tom khaa kai suppen var bare nyyydelig!!! Har bare smakt det med kylling, men scampi var også veldig godt i den. Biff-curryen med grønne bønner var vel den sterkeste av hovedrettene, men hvor hadde de gjort av kokosmelken? Glemt den? Har aldri spist thaicurry uten kokosmelk. Det hadde gjort seg med kokosmelksmak i den!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 19. november 2006 #4 Skrevet 19. november 2006 Tom Yum Goong suppe var det vi spiste, ikke tom khaa kai:-) Derfor scampien:-))
ettbarnsmammaen Skrevet 19. november 2006 #5 Skrevet 19. november 2006 Kjære Attpåklatten:-) Nå hadde jeg egentlig tenkt å legge meg, men jeg følte at jeg bare måtte svare på innlegget ditt først. Thaikjøkkenet har flere supper, men de to som kanskje er mest kjent, i hvert fall slik jeg har oppfattet det, er de to suppene vi snakker om. Jeg har googlet frem en link som illustrerer forskjellen. http://www.ethaicuisine.com/soups.htm Hvis du studerer denne menyen, vil du se at det er stor forskjell på Tom Yum Gung og Tom Kha Gai. (Staves litt forskjellig fra oppskrift til oppskrift.) Tom Yum er en klar syrlig-sterk suppe, mens Tom Kha er basert på kokosmelk. Den smaker sitronaktig og er også gjerne sterk. Da jeg studerte menyen, oppdaget jeg at det finnes ulike varianter. Den suppen vi spiste het nok Tom Kha Kung. (Kung betyr scampi og Gai betyr kylling.) Det finnes, som vi ser, også en suppe som heter Tom Yum Gai. Men vi får jo si at vi begge hadde litt rett, da. Jeg sa at jeg aldri hadde spist Tom Kha Gai med scampi. Jeg tenkte bare på suppetypen/suppesmaken. Du hadde rett fordi du la vekt på scampien. Hilsen en matglad modenmamma C",) som kaller seg
Attpåklatten :-)™ Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Jeg er helt enig i at det sannsynligheten for at at det var tom kha kung pga koskosmelken, for jeg har spist tom yum mange ganger før, men da med litt mørk suppefarge. Men grunnen til at jeg "påstår" at vi fikk servert Tom yum er at vår søte servitør Johan, sa det høyt og tydelig at dette var en tom yum suppe m sitrongress og scampi:-)) Har aldri smakt tom kha kung tidligere jeg, men reagerte nok litt på at suppen var hvitrosa istedetfor mørkere......men pyttsann - godt var det okke som;-))
ettbarnsmammaen Skrevet 20. november 2006 #7 Skrevet 20. november 2006 Kikket litt på menyen til Yaya's, og det virker som om de har sin egen variant av Tom Yum Goong. Jeg kjenner den bare som klar suppe, men deres variant inneholder kokosmelk..... Men uansett hva de kalte den, så var den veldig god, ja!!!! Nyyyydelig!!!! Tror nok jeg får lage litt Tom Kha Gai (eller Kung) snart! Lenge siden sist! :-)))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå