Gå til innhold

Jeg vil ikke - tør ikke - gå overtid!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skjer det igjen, tenker jeg, skal jeg måtte gå overtid igjen, med de farer det medbringer. Fakta er jo at det er farligere jo lengre tid det går etter termin. Ut over 14 dager etter ul.termin er jo rett og slett å leke med livet til barnet!!

Hvorfor tilltater helsevesnet at mødre går ut over 14 dager etter termin? Hva er vitsen med å ikke sette igang fødselen? Det er jo bevist at morkaken begynner å forkalke, den tåler mindre og kan løsne, fostervannet minker, OG livmoren begynner å tape styrke for å presse ut barnet. I tillegg vokser barnet. Jeg er klar over at vi blir ekstra sjekket osv, men deter jo også en påkjenning å måtte oppsøke jordmor/lege flere ganger i uken.

HVORFOR skal vi tunge og slitne mødre finne oss i å måtte være prisgitt legene, og gå slik på vent i fortvilelse?? Senest i dag las jeg en dødsannonse i avisen om en 9 mnd gammel baby som døde i mors liv. Huff, jeg blir så utrolig engstelig, og ikke minst sint over slik det er!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff jeg blir helt nervøs av det du skriver her. Har tre dager til UL termin jeg nå, men kan jo gå grundig over det vet jo alle.

Skrevet

å herremin hatt! Dette innlegget bør slettes, så dumt og unødvendig var det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Alle som ønsker å være opplyste om den siste tiden, farene ved å gå overtid, har anledning til å lese seg frem til slike opplysninger over alt på nettsider og litteratur forøvrig. Det har jeg gjort, og det har gjort meg engstelig, og opprørt! Derfor kommer jeg til å kjempe med nebb og klør for at jeg ikke skal gå på overtid. Jeg la ut denne tråden fordi jeg søker støtte og meninger hos likesinnede. Ikke for å provosere.

Skrevet

Du bør ikke få kun støtte, for det er jo ikke sant at det er farlig å gå på overtid. Det er dumt å si slikt her.

Selvfølgelig skjer det at ting går galt når man er på overtid. Men det går vel like ofte galt før termin. Et svangerskap og fødsel er jo "dramatiske" faser i livet.

Terminen trenger ikke være riktig, dermed kan fødselen starte mye senere enn forventet. Og alt til og med 42 uker er helt normalt. De som går på overtid blir godt sjekket, så det er ikke farlig.

Hvis du hører skrekkhistorier, fester de seg jo i deg. Men det er da uendelig mange skrekkhistorier om ukene fram mot termin også. Så ikke bekymre deg, det hjelper hverken deg eller andre. Ta det heller opp med jordmor.

La barnet ditt komme når det er klart for å komme. Det er få som kommer til termin. Og vi er alt for besatte på å ha kontroll. Termindagen er D-dagen liksom, så koste hva det koste vil, skal den babyen ut da. MEn dette er noe i livet vi ikke styrer, se heller at det kan være en fin ting, enn at du skal frustreres så veldig over det.

Skrevet

Uff...nå kjente jeg et stikk i magen. Ble engstelig, ikke nødvendig å skrive inn sånt vel? Vi har så lett for å bekymre oss for alt mulig... Vi får heller tenke hvor mange fødsler som skjer hver dag og hvor ofte det går helt fint, satser på at jeg er i trygge hender. Hvis det hadde vært så farlig som du skriver å gå overtid så ville de vel innført en strengere frist for igangsetting for lenge siden? Så det kan ikke være så mange fødsler som går gale kan det det da?????

Skrevet

Jeg er redd for å gå overtid igjen jeg også. Gutten min kom på dag 14, igangsatt. Dag 10 var første skikkelige overtidskontroll med lege og UL, sparketest osv. Alt vel og ha det bra! Inn dag 13 ny kontroll- følte meg fin jeg. UL viser lite fostervann, siden jeg ikke lakk skyldtes dette at morkaken nå fungerte dårlig. Ble lagt inn med en gang og fra da av ble babyen overvåket nøye. Alt gikk bra.

Dette var for tre år siden ved KK i Bergen. Da var første overtidskontroll der dag 10, som en del av en prøveordning. De fleste steder i landet opererte med dag 14. I dag gjør også Bergen det.

Så da hadde jeg altså kommet til sykehuset først dag 14...Hvordan ville det ha gått? Jeg blir redd ved tanken ja.

Skrevet

jeg er 14 dager over termin imorgen og da setter de det igang selvom alt er bra, virker ikke som de vil at man skal gå utover 14dager

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...