Gjest pappa på besøk Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Hei, jeg er i en litt komplisert situasjon. Pappaen til datteren min er fra og bor i utlandet og har planer om å komme på en lang juleferie til Norge. Han kommer da til å bo hos oss. Han har i utgangspunktet lov til å være her på tre mnd turistvisum, men tror ikke han blir så lenge... I tillegg snakker vi for tiden om at han kanskje skal søke familiegjenforening mens han er her. Vi hadde planer om det før datteren vår ble født, men da ombestemte han seg. Jeg blir så usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til Trygdekontoret, sånn at jeg ikke gjør noe ulovlig. Vet at jeg bare kan ta en telefon, men er ikke så flink til å snakke på telefon. Er det noen som kan reglene på dette punktet? Hva og når må jeg melde fra til Trygdekontoret? Jeg err litt redd for å ringe å si at han flytter hit nå, og så ombestemmer han seg igjen... Da datteren vår ble født skrev jeg brev til Trygdekontoret og forklarte ganske detaljert om situasjonen, så jeg har status som alenemor utifra situasjonen sånn den er nå. Vi er i utgangspunktet ikke kjærester, men hvis det blir til at han skal søke familiegjenforening kommer vi til å gifte oss og bo sammen og gi forholdet en sjanse. Vi har aldri bodd sammen siden han aldri har bodd i Norge, så vi har aldri fått prøvd ut forholdet på normale betingelser. For meg er det ikke så viktig om vi blir sammen eller ikke, selv om jeg selvfølgelig håper, men det er veldig viktig for meg at datteren min får vokse opp med pappaen sin, bli kjent med og trygg på han osv. Jeg synes det er en belastning å ikke ha en ekstra omsorgsperson i bildet i tilfelle det skulle skje noe med meg... Dette er faktisk noe jeg tenker endel på og jeg er villig til å strekke meg langt for å sikre datteren min. Er det noen her som kan reglene eller har vært i en lignende situasjon så hadde jeg vært glad for å få noen råd!
SK&Maylen Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 Om du ikkje liker snakke i telefonen, det gjer ikkje eg heller, så ville eg gått ned der og prata med de, forklart de at han kommer til jula og skal bo me dere som ett besøk for at han er fra utlandet, og høre om det er greit, for dere flytter jo ikkje inn i lag, og at du vil gi beksjed dersom familiesituasjonen endra seg! De kan ikkje ha noe imot at han bor der for ei lita stund i jul, de skal jo ville det beste for barn sin del de og! Eg spurte på TK om det var greit at barnefar bodde her i korte perioder for avlaste meg, for vi er veldig gode venner, og det virka ikkje som de hadde noe problem med det, så lenge det ikkje var vi som flytta sammen uten melde fra og at de ville det beste for jenta mi, veit ikkje om det her hjalp deg noe særlig, men er slik eg tenker da! Lykke til!
~¤PierC&Prinsessa¤~ Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 Hei... Nå skal jeg ikke si noen ting altfor sikkert her,men jeg mener å huske slik at dere kan være samboere i 12 mnd før du mister stønadene dine evnt, dersom dere gifter dere vil de falle bort med en gang..Så kanskje det er lurt å bo litt sammen for å se om det fungerer for dere?.. Du kan jo alltids gå inn på www.nav.no og lese deg fram til noe der?
Ingen_nick_ledig Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 Mener bestemt at det der med at de kan være samboere i 12 måneder før hun mister stønader, kun gjelder dersom hun bor sammen med andre enn barnets far. Dersom hun flytter sammen med barnets far, vil hun miste stønadene med en gang.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #5 Skrevet 18. november 2006 Nå syns jeg det du skriver er litt rart da... Dere er ikke kjærester, men han kommer på ferie og dere skal vurdere da om dere søker gjenforening OG gifter dere...På bare 3 mnd skal dere bestemme dere for det????! Øh, er vel litt lurt å bo sammen++++ FØR man gjør sånt vel...? Bruke litt tid? Og er det du som skal fø på dere med trygd da? Syns det høres så rart ut det du skriver jeg........... Jeg tror faktisk du mister stønader med engang du tar far inn i hus.
mammatiltosøtesmå Skrevet 19. november 2006 #6 Skrevet 19. november 2006 Ja, det stemmer at man mister stønadene med en gang man flytter sammen med pappaen. Jeg har dobbel barnetrygd og barnebidrag, så det er ikke all verden jeg mister. Det eneste er jo at jeg faktisk kunne søkt overgangsstønad for å ha permisjon fra jobben et ekstra år eller ihvertfall frem til høsten og evt barnehageplass.
mammatiltosøtesmå Skrevet 19. november 2006 #7 Skrevet 19. november 2006 Vi har jo kjent hverandre en stund, så jeg er ikke i tvil om jeg ønsker å satse på han for å si det sånn. Meningen var at han skulle flytte hit da babyen ble født, men han gjorde det slutt noen uker før fødselen, så det ble endring i planene. Han er i utgangspunktet lite lysten på å bo i Norge, men sier at han savner datteren sin mye så han er villig til å gjøre et forsøk... Vi har hatt kontakt hele tiden og jeg legger ikke skjul på at jeg ønsker et forhold med han. Det har jeg også sagt til NAV. Jeg har fødselspenger frem til jeg begynne i jobb igjen, så vi skal ikke leve på trygd, skjønner ikke helt hvorfor du trodde det? Det er ikke alle aleneforeldre som har hele inntekten sin i form av trygd, noen jobbet før de fikk barn og da har man jo krav på fødselspenger på lik linje med alle andre. Egentlig vet jeg ikke om det er nødvendig å gifte seg heller for at han skal få familiegjenforening, siden han har et barn her og det er barnet han skal evt søke gjenforening med og ikke meg, men hvis det skulle bli nødvendig er jeg åpen for det. Virker sikkert litt desperat, siden jeg gjør alt for han, men føler på en måte at han er mannen i mitt liv og han er tross alt faren til datteren min, som jeg ihvertfall elsker over alt på jord. Jeg slet litt med bitterhet i begynnelsen da det ble slutt, synes det var veldig vanskelig å fortelle det ovenfor familien min. De trodde han skulle komme hit i forbindelse med fødselen, gifte seg med meg og bli her også kommer han og avslutter forholdet på vei fra Gardermoen! Ikke så hyggelig, men som jeg sier har vi alle rett til å velge hva som er rett for oss i livet. Jeg tror jeg skal ringe og be om et møte med saksbehandleren min, slik at jeg får avklart hvordan situasjonen påvirker mine rettigheter og status som aleneforsørger. Synes det er for kjipt hvis jeg nok en gang tinglyser brylluppet og så avlyser han det igjen omtrent på kirketrappa.
mammatiltosøtesmå Skrevet 19. november 2006 #8 Skrevet 19. november 2006 Ja, jeg tror jeg skal be om et møte med de. De er jo også interessert i at vi skal bli sammen, så sparer de penger i form av dobbel barnetrygd og innkreving av farsbidrag fra utlandet! Og de ønsker vel også sånn som meg at barnet skal vokse opp med begge foreldrene. Jeg skal skrive har inne og fortelle hvordan det går når jeg har fått svar fra NAV (blir aldri vant til det nye navnet, jeg)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå