vårspiren Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Jeg har en simo kombivogn som jeg bruker daglig til min snart fem måneder gamle datter. På lange trilleturer er den utrolig bra, men den blir et lite problem for oss når vi skal avsted med bilen. Vi har nemlig en fem-dørs golf, ingen stor bil akkurat. Når vi skal ha inn kombivogna i bagasjerommet må vi ta av hjulene. Vi ser for oss at det kan bli veldig styrete å holde på slik på vinterstid (gateparkering i Oslo), og vil derfor ha en ekstra vogn som bare kan ligge i bilen. Men hvilken vogn skal vi velge? Og hvilken vogn har "alt"? Har sett litt på ulike modeller, men synes det er vanskelig å finne en vogn som er helt perfekt. Mange fine vogner har vi sett, men vi trenger noen som kan dele erfaringene sine med dem, både på godt og vondt. Det er så vanskelig å få et godt helhetsinntrykk av å titte på dem fem minutter i butikken. Her er noen av de aktuelle vi har sett på, men tar gjerne i mot tips om andre modeller også. -teutonia s4 -emmaljunga city jet/ cerox /city cross -quinny buzz /formula xl -oth Det er viktig for oss at vognen vi kjøper er solid og stabil, lett å legge i sammen, tar liten plass i bilen og er god å manøvrere. En annen fordel er å ha en plass (kurv) til varene, full liggestilling, regulerbart fotbrett, vendbar sittedel og har mulighet til å klikke på en bilstol (vi har maxi cosi bilstol). Er det en vogn som har alt? Eller i det minste nesten alt? Håper på mange gode råd fra dere! :-)
Gjest Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 TFK joggster twist!!den er super,skal kjøpe den selv.Er vel den vogna som blir minst sammenlagt,men samtidig har den største sittedelen.Tåleropptil 40 kg. Eneste er at den ikke kan snu kjøreretningen på den.Ellers så virker det som at den har "Alt"Lettåmanøvre også...testet den mange ganger.
milva76 Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 Jeg ville vurdert Teutonia Mistral også. Og istedet for S 4 ville jeg sjekket ut S 3. Vet om flere som har byttet fra S4 pga de som hjulene foran. Bor selv midt i byen og har Bugaboo Cameleon. Syns den er kjempefin og passer til vår bruk. Den kommer nå også med nye vinterhjul. Denne vogna har alt dere etterlyser. Kan likevel hende dere syns den er litt for spesiell. Hvis du leser under Barnevognforumet på Nybaktmamma.com, så kan du finne mange innlegg fra folk som har erfaring med bruk av vogna. Den er kjempelett å manøvrere, har stor bag til varer, kan brukes både vendt mot og fra deg, har full liggestilling, lang sittedel og lang bag, blir kjempeliten i bil, den har god demping, man kan klikke på Maxi Cosi, sittedelen kan tas av og brukes som stol på stranda f. eks., man kan bytte trekk enkelt og dermed variere utseendet. Lykke til!!
BIA* Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 Emmaljunga cerox er gigantisk sammenlagt. Gå i en butikk å se. Jeg ble iallefall overrasket. Men ellers en superfin vogn som har vendbar kjøreretning. Skulle ønske det fantes en bitteliten vogn med vendbar kjøreretning.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #5 Skrevet 17. november 2006 Emmaljunga City Cross: Liten sammenlagt, meget lav vekt (11 kg med City Bag), stabil (4 hjul) men utrolig nett cityvogn allikvel, ok str på lett bag (73 cm) uten å bli "panservogn", tar liten plass i bil uten noen som helst form for demontering (vi har ikke stasjonsvogn). Passer om du vil ha en moderne og fin, men stabil og god vogn som samtidig tar liten plass og ikke er et monster å trille/frakte/legge sammen!! Selv om den inngår i City serie har den store hjul som er gode på al salgs føre. Kan brukes i begge kjøreretninger, STOR handlekurv og er noe høyere enn eksempelvisTeutonias modeller (mannen min er høy, så han falt for nettopp det).
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #6 Skrevet 17. november 2006 Det finnes ingen bedre vogn en bugaboo cameleon. Den har alt du ønsker og litt til ;O)
milva76 Skrevet 17. november 2006 #7 Skrevet 17. november 2006 Mener du det? Nå ble jeg glad ihvertfall. Gleder meg så til å begynne å bruke den.
mammmamia ** Skrevet 17. november 2006 #8 Skrevet 17. november 2006 Enig ang. Bugaboo! Særlig når de store vinterhjulene kommer..! Bagen er jo gigantisk, vogna er liten og lett, og sittedelen er stor og god og holder lenge..! Ellers er TFK Joggster Twist også en kjempegod vogn med et STORT minus: at sittedelen ikke kan snus..! Samme gjelder OTH... Dessverre...
mammmamia ** Skrevet 17. november 2006 #9 Skrevet 17. november 2006 Verken Quinny Buzz eller OTH har liggestilling eller regulerbart fotbrett og OTH har i tillegg ikke vendbar sittedel..! Ville absolutt gått for Bugaboo! Vil absolutt si at dette er så nærme man kommer den perfekte vogn! Spesielt om du bor i byen!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #10 Skrevet 17. november 2006 Emmaljunga city cross blir IKKE liten sammenslått! Ikke Mistral heller for den saks skyld, mindre en Simo kombi ja, men ikke det som kan kalles liten. Jeg har hatt en god del vogner oppigjennom, og jeg kan si deg med en gang at de du HI har listet opp, blir ikke særlig små med unntak av OTH og buzz. Så hvis du skal ha en liten en må du styre unna både Teutonia og emmaljunga.
vårspiren Skrevet 17. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 17. november 2006 Takk for gode innspill så langt! Gøy å høre forslag om vogner vi ikke har sett på tidligere, men når det gjelder bugaboo er det to negative ting ved den synes jeg. Den koster 8500 på Fru Lyng (på TILBUD!), og det mener jeg er blodpris for en slik vogn. Ser liksom ikke ut som den er verd så mye når jeg ser bilder av den. Kan noen i så fall fortelle meg hvorfor den er så utrolig dyr sammenlignet med andre vogner? Ikke er det den peneste vogna jeg har sett i mitt liv heller akkurat... Men jeg er med på at den nok er grei å ha i bilen, og liten sammenlagt. Når vi først måtte ut med over 8000 for simo-vogna, synes jeg det er i meste laget å betale 8500 for en ekstra vogn. Vil gjerne høre om det er andre vogner som kan anbefales også :-)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #12 Skrevet 18. november 2006 emmaljunga city cross går bra i en golf. ikke kjøp oth er IKKE en vinter vogn
mammmamia ** Skrevet 19. november 2006 #13 Skrevet 19. november 2006 Hvis du bestiller Bugaboo fra www.babytrader.co.uk får du den mye billigere! Tror den kommer på litt over 6000 inkl moms..! Fordelen med Bugaboo er at den er liten, men allikevel kjempestor. Bagen kan måle seg med de største kombibagene, og sittedelen er også lang! Enig i at Fru Lyng tar veldig mye, men som sagt, om du importerer kan du spare mye..! Eller du kan kjøpe en brukt på finn.no (bugaboo går ikke mye ned i verdi som brukt heller) og kjøpe nytt trekk til den om du vil :-)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #14 Skrevet 19. november 2006 Ta en vurdering på hvilke krav som er viktigst for deg; om den blir "mikroskopisk" sammenlagt, eller om den blir relativt liten , og lett -OG samtidig tilfredstiller flest mulig av de egenskapene du skisserer (stabilitet, trillekomfort, full liggestilling, vendbar). OTH blir som nevnt eksempelvis bitteliten men kan ikke snus og er ikke spesielt lun...
vårspiren Skrevet 20. november 2006 Forfatter #15 Skrevet 20. november 2006 Nå har vi vært på et par barnevognsforhandlere og tittet nærmere på de ulike vognmodellene som har vært aktuelle for oss. Bugaboo er ikke et alternativ for oss, da samboeren syntes den var utrolig stygg... hehe :-) OTH er heller ikke aktuell lengre, da den ikke virker lun nok, ikke kan vendes, og heller ikke har regulerbar fotstøtte. Det samme med Emmaljunga cerox (for stor og tung) og city jet (uhamskelige og overdimensjonerte forhjul). Teutonia er vi litt i tvil om. Da vi var på Babyshop og snakket litt med dem der, fikk vi høre at Teutonia egentlig ikke var særlig gode vogner, og at man betaler mye mer for dem enn hva man får igjen av kvalitet. Der rådet de oss faktisk heller til å kjøpe Quinny buzz. Kan nok hende at det dem sier stemmer, da jeg har kikket litt på s4 på finn.no. Der selges de med stort tap, selv om de er nesten nye. Man kan jo også spørre seg selv hvorfor så mange vil selge en nesten ny vogn? Har også sett at s4 ikke er en del av sortimentet i 2007-katalogen. Kanskje det er fordi vogna rett og slett ikke er noe å ha? Det er til sammenligning ikke en eneste city cross vogn til salgs på finn. Så vi konkluderer med at det står mellom Emmaljunga city cross og Quinny buzz. Emmaljungaen virker veldig stabil og god å trille både inne på handlesenter eller ute i skog og mark. Men selv om den får plass i bagasjerommet, tar den ganske stor plass. Og selv om det er en av Emmaljungas lettvektere, er sportsvogndelen nesten like tung som sportsvogndelen på Simoen vi allerede har. Lurer litt på om det blir for like vogner hvis vi kjøper city crossen? Quinny buzz fikk vi også et godt inntrykk av. Understellet slår seg opp av deg selv ved hjelp av gass, kun å trykke på en knapp. Det imponerte. Enkelt klikk-system der man kan sette på vendbar sitte-del, bag eller bilstol. Veldig mange muligheter med den, samtidig som den ikke tar for mye plass. Eneste vi er litt usikre på er kvaliteten på forhjulet, samt stabiliteten på den. Det var 2006 modellen vi så på i butikken, men vet ikke om det er store forskjeller mellom den og neste års modell? Dersom det er Quinny buzz vi ender opp med å kjøpe, kunne vi muligens tenke oss å betille fra utlandet. Men siden vi aldri har gjort dette før, trenger jeg råd på fremgangsmåten. Vil gjerne ha tips til hvor man kan bestille, hva slags toll/moms- regler vi må sette oss inn i osv. Hvis det er noen som vet om et sted der man kan se på 2007 modellene av buzz i Oslo-området hadde jeg satt pris på tips! Greit å se vogna før man bestiller den.
mammmamia ** Skrevet 20. november 2006 #16 Skrevet 20. november 2006 Hehe, må nesten le litt, for personalet på BabyShop er ikke verdens mest troverdige når det gjelder kvalitet og kompetanse..! Teutonia er Europas mest solgte vogn, ikke uten grunn..! Det er fantastisk gode vogner og du får mye igjen når du selger dem. Disse kan også importeres til en myyye rimeligere pris enn f.eks. Emmaljunga, Simo, Brio osv i Norge..! :-) Vil fraråde deg å kjøpe Buzz, det er en dårlig vogn, veldig plastikk, veldig bred mellom hjulene, ikke god liggestilling når babyen vokser ut av bagen, bremsene henger seg opp (en generell svakhet ved Buzz) + at det bittelille dobbelhjulet foran er ELENDIG på annet enn veldig rett asfalt og kjøpesentre..! Ville absolutt gått for Emmaljunga av disse to..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå