Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 jenta vår på 2,5 år bruker flaske, er jo greit, men ho vil IKKE ha vann! hadde ho bare villet det!! føler at det er på tide å slutte eller så må ho få vann på den! ho bruker flaske når ho er hjemme og når ho legger seg. det er den beste kosen ho får. vil liksom ikke ta den kosen fra ho heller, fordi ho har ingen favoritt kosebamse ellr noe. men jeg vil absolutt ikke ødelegge tennene hennes heller!! ho er flink til å pusse dem, men hjelper lite når ho får melk på flaska etterpå, ikke sant! håper dere kan komme med noen tips til meg!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #2 Skrevet 16. november 2006 Oi....det var lenge med flaske. Er vel bare å slutte på dagen. Hva med å gi henne en annen kos? Kjøp en kosebamse til henne og si at nå må vi slutte med flasken. Ikke bare ta den bort, men forklar at hun nå er stor jente. Blir sikker litt gråt i begynnelsen, men det går helt sikkert fort over. Gi iallefall mindre og mindre melk i.
leneyvonne Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 Vår sønn på 2 bruker også fortsatt flaske. Han får melk når han skal sove. Problemet er bare at han alltid våkner ved midnatt og gjerne vil ha påfyll! Samme er det om morgenen. Melkeflaska på kveld og natt vanner jeg ut ca 50/50. Tenkte jeg skulle prøve å ha mere og mere vann i etterhvert slik at han tilslutt blir vant til bare vann.
Gjest Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 sønnen min er også sånn.. han er kjempe glad i litt melk på flasken om kvelden, og koser seg så mye med den! Men vi pusser tennene etter at han har fått flasken sin, han sitter på fanget å drikker den og når han er ferdig pusser vi tenner. Om han er tørst etter tannpuss får han vann! Tenkte at han skulle slutte snart, hvertfall før han er 3 år, men nå har han vært så flink til å slutte med smokken helt selv, så jeg venter litt med flasken. Han har heller ikke noe kose bamse:) han er 2,7 år Syns han kan få kose med den litt til:)
Gjest Skrevet 17. november 2006 #5 Skrevet 17. november 2006 huff, gutten vår er 2,3 år og han får cultura på flaske morgen og kveld, til barnetv.. men ellers bruker han bare glass.. bør vi slutte med dette snart kanskje? har jo tenkt tanken at det er på tide, men har ikke blitt gjort noe. han springer jo ikke rundt m den flasken, er bare foran tv han har den..
umulig å finne et nick Skrevet 17. november 2006 #6 Skrevet 17. november 2006 Jeg trenger også tips!!! Datteren min nærmer seg tre år, og om morgen og ettermiddag får hun en flaske med melk (ikke natt eller etter tannpuss). Dette er absolutt det beste hun vet; overgår både brus og godteri. Men jeg må innrømme at jeg synes det begynner å bli pinlig at hun bruker flasken, selv om hun ikke får ha den utenfor hjemmets fire vegger. Datteren min har ikke eller har aldri hatt andre "koseting" slik som smokk, favorittbamse, koseklut. Dette er hennes "koseting". Det som er verre er at hun har en babysøster, som nettopp har begynt å få vann på flaske. Derfor er det vanskelig å bare fjerne flaskene fra huset også, fordi vi trenger dem til lillesøsteren (hvis jeg ikke klarer å lære lillesøsteren til å drikke av noe annet da..). håper noen har gode råd & tips og dele med oss:)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #7 Skrevet 17. november 2006 Vi pakket bort flaskene og kastet flaskesmokkene. Jeg ville definnitivt kuttet melkeflaska på kveld, jeg hadde selv ødelagte melketenner pga det. Kan du bruke drikkekopp (type avnet-lignende med non-spill-greie) med vann i stedet?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #8 Skrevet 17. november 2006 eldste min slutta vel når han ver 1.5år en ide er og ta henne med til butikken og la henne velge ut en drikkeflaske kansje som hun liker, her foretrakk han og drikke av glass, syns det var stas når vi hadde sånne kule glass med motiv på, hadde ingen problemer med og slutte med flaske eller smokk. han gjorde det vel nesten selv det er herlig. kansje grunnen ligger i at du vil at hun skal være litt bebis? du må være den første som gjør noe i saken, hun vet ikke at dette er galt.finnes jo andre måter og kose seg på ikke gi melk på flaske, kun vann når tenna er pussa!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #9 Skrevet 17. november 2006 æsj kjenner en som gir ungene flaske med sjokkomelk hele tia, etter tannpuss og elste har vel blitt 5 år! det er motbydlig, stygt og kvalmt og se på, men det er jo morens feil da! unger har ikke behov for flaske etter fylte 1år, finnes kopper.bare og lære de det. er de tørste så drikker de av den.slutt før det blir enda vanskeligere sier jeg.. inse at de ikke er babyer lenger når de er såå store!
anonymusmamma Skrevet 17. november 2006 #10 Skrevet 17. november 2006 Flaske med melk til kvelden og etter tannpuss er absolutt ikke å anbefale, men det vet dere sikkert. Jeg skal ikke dvele med det. Barn liker gjerne å få vite at de er store, og store barn drikker jo av kopp, glass. Jenta vår har ikke fått flaske siden hun var baby. Da hun var rundt ett år var det bare non-spil kopp. Nå kan jeg ikke huske sist gang hun brukte den. Ihverfall over et år siden. Nå er hun 2år og 9mnd og drikker kun av kopp og glass. Kjøp inn noen med morsomt motiv på, og det gjør ikke noe om de søler. Hva med å kjøpe en sånn flaske til henne med sånn tut på som imsdal og bonaqua har. Skjønner du? Så kan dere bytte den ut. Man får f.eks kjøpe sånne ole brum flasker på dagligvarebutikker. Da får liksom barnet noe også, ikke bare gir ifra seg. En erstatning hjelper mye. Her er melk, saft, juice, brus osv kun til måltid, den eneste tørstedrikken i mellom er vann. Vi har alltid hatt den "regelen" og kan forstå at det blir vanskelig å ta opp denne kampen nå. Men en gang så må man ikke sant? Gi henne litt tid til å fordøye det, f.eks ikke slutt på minuttet, gi barnet noen dager til å ta "farvel". Si at babyene skal få flaskene eller noe. Lykke til!
junior&vesl@ Skrevet 17. november 2006 #11 Skrevet 17. november 2006 Her er det bare å bestemme seg og være standhaftig. Også må man regne med litt hyling, så det gjelder å smøre seg med litt tålmodighet. Vesla her i huset sluttet for en måneds tid siden, og det gikk ikke smertefritt -men likevel over all forventning. Vi forberedte vesla på det (hun er 2 år), snakket om det litt på forhånd. For selv om de er små, så forstår de mer enn vi aner. Hun fikk kun en flaske på kvelden før sengetid. Nå får hun med seg en avent kopp, slik som ikke lekker i senga si. Hun spør enda en gang i blandt etter flaska si, men det blir sjeldnere og sjeldnere. Velsa bruker hverken smokk, kosebamse eller koseklut. Det var derfor vi lot henne få flaske så lenge. Men dere gjør barna deres bare en bjørnetjeneste... For tenk på tennene deres!! Lykke til(",)
Mamman til knærtn Skrevet 21. november 2006 #12 Skrevet 21. november 2006 Den måten fungerte fint her da jeg vente junior av med nattmaten da han var en 8 måneder eller no sånt. Startet med 50/50 og gikk gradvis nedover og etter en liten uke så våknet han ikke og krevde flaske lenger... Anbefaler å prøve det i alle fall. Lykke til!
ak24 Skrevet 22. november 2006 #13 Skrevet 22. november 2006 nå sluttet han med sånt da han var 1 år. men vil anbefale og forklare at tenne ne blir ødelagte og heller gi henne en tøff drikkeflaske med vann..blir sikkert protester nå som hun er så stor uansett og ikke lettere med tiden.. da vi sluttet med smokk da han var 2 holdt det faktisk og si at han var blitt stor gutt og hadde mange fine tenner som vi ikke kunne ødelegge.deg gikk overaskende greit.
OsloMor Skrevet 27. november 2006 #14 Skrevet 27. november 2006 Jeg vil ikke skremme deg, men selv måtte jeg operere ut fortennene mine under full narkose da jeg var tre år, pga. melk på flaske og svake foreldre.Tror det er adskillig mer traumatisk enn skrikinga man må igjennom ved kutt av flaska. Uansett må en tannbørste med tannkrem være det siste hun har i munnen før hun legger seg. Datteren min på 23 mnd får nutramigen (melkeerstatning pga. allergi) på flaske midt på dagen og før hun legger seg. flasken hun får før hun legger seg inntas på en pute som ligger i fanget mitt, og SÅ børster vi tennene. Hadde det ikke vært for at det er så viktig for hene å få i seg nutramigenen så hadde jeg slutta med flaske. Lykke til iallefall:-)
Gjest thricane Skrevet 28. november 2006 #15 Skrevet 28. november 2006 guttungen vår er like gammel som jenta deres nå. nå kuttet vi ut flaksa for ca 1 år siden, husker ikke akkurat når, så jeg vet ikke hvor lett det blir når hun er såpass gammel (og sikkert mer bestemt) vi begynte med å gi varm melk på tutekopp i stedet om kvelden, før tannpuss. etter litt tid, gikk vi over til vanlig glass. etter en liten stund igjen, sluttet vi å varme den. nå får han et glass biola før han legger seg sammen med kveldsmaten. synes det gikk overraskende lett. våkner han på natten, får han vann, uansett hvor sint han blir.(noe annet når han er syk) det går over etter kort tid, når de skjønner at ikke det er noe annet å hente på natten. kan bli noen litt tøffe døgn den første uka, men holder dere ut, så får dere igjen for det siden.
nuit Skrevet 28. november 2006 #16 Skrevet 28. november 2006 Som mange andre her har jeg en gutt på nesten 2år hvis største glede i verden er MELK på flaske. Han begynte med dette først da han var 8måneder. Og da skulle han jo egentlig drukket av glass etc. Hvilket han gjør nå også. Men det første han får om morran er melk på flaske, og det samme rett etter barnehagen. Da sitter vi og lillesøster og koser. Og det er i grunn greit, synes jeg. Men - vi har regel om ingen melk etter tannpuss. Det var gråt og tenners gnissel noen dager, og det hender fremdeles han ber om det, men da får han vann. Ville ikke i førsten, men prøvde å få ham til å forstå at han kunne få det om tørst, ellers var det ingenting. Han lurte meg her en kveld, fant igjen den som hadde stått i vinduet fra morgenen ( iskaldt på det rommet) Jeg trodde han hadde vann, helt til han forlangte "me mel". Jeg roste ham for å drikke vann og spurte om jeg skulle hente mer, noe han benekta. Da jeg spurte om han hadde lurt meg og at han var en luring var han såre fornøyd, det var helt klart at han visste det var feil. Poenget med denne lange historien er at jeg tror de forstår ganske mye, vi snakket om det en dag og begynte samme kveld. Og det fungerte for oss. Men det er du som kjenner jenta di, om det er best med gradvis eller brå avvenning. Er ikke lett det her..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå