Gå til innhold

alene..men kanskje ikke snart..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg fikk rev fra nav idag ang egenerklæring på samboerforhold. Jeg har vært alene med sønnen siden feb. men nå har vi bestemt oss for å prøve en gang til, og vi flytter sammen 1 januar. Bør jeg opplyse om dette i det brevet jeg har fått eller holder detom jeg gir beskjed når vi flytter sammen? Er redd jeg mister stødnadene for desember om jeg opplyser om det nå.

Hjelp meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si, men det er vel skal at man skal dokumentere livssituasjonen din slik den er nå - og det er jo en da en stund til januar. Jeg hadde nok ventet til samboerforholdet var et faktum. Ting KAN jo skje.....og da ville det vært dumt å begynne å forklare igjen at - nei, vi skal ikke prøve alikevel.....etc.....

lykke til!!

Skrevet

Skal dere ikke bli kjærester igjen før til neste år? Hvis dere allerede har et forhold som handler om mer enn omsorg for felles barn, så har du i realiteten ikke krav på noe støtte til enslig forsørger. De kan kreve å få tilbakebetalt støtte som du har mottatt hvis du ikke fyller vilkårene for å bli regnet som aleneforsørger.

Skrevet

Hei!

Flott at dere vil prøve igjen. Men jeg ville ikke fortalt absolutt alt til nav. Det kan jo hende at tingene forandrer seg på den ene eller annen måte, så jeg ville ikke plaget nav med for mye opplysninger.

Lykke til!

Skrevet

Det var dette jeg har tenkt på.. at det kan jo skje mye før januar. Og til deg som antyder at jeg ikke har krav til penger fordi vi har et "forhold" :vi har ikke det. vi har bare snakker om at vi ønsker å gi det gamle forholdet en ny start for vår sønns skyld, og vi håper at følelser kan komme tilbake etterhvert. men jeg vil vente ut året, for å så satse på nye begynnelser fra januar. vi har ikke noen form for forhold nå!!

Skrevet

Jeg har merket meg at det er så mange som mener at dersom en er kjærester, men ikke bor sammen, har en ikke rett på overgangsstønad. Når jeg fikk os (begynner å bli en del år siden da, men likevel...) måtte jeg krysse av for om jeg hadde et forhold til far, og hvor mye tid vi tilbragte sammen. Jeg krysset da av for at jeg hadde et forhold til han, men jeg fikk likevel overgangsstønad.

Skrevet

Ja det skjønner jeg, men jeg har ikke noe forhold til han idag. vi skal først prøve etter jul. for å se om noe kan skje, og da vil jeg selvfølgelig gi beskjed til nav om at jeg er i forhold til brnefaren igjen.

Skrevet

Så lenge man ikke bor sammen med faren og han ikke er med barnet mer enn avtalt (kan ikke bruke pappaen som barnevakt) så regnes man som enslig forsørger. Det er lov å være kjærester!!!

Skrevet

det er feil! det er ikke lov å vere kjærester! så lenge du er sammen med noen så er du ikke alenemor!

Men jeg ville ha venta til januar! skriv i NÅ tid og ikke i FRAMTID!

Skrevet

Det stemmer da ikke helt, du er ihvertfall alenemor hvis du er kjæreste med en annen en barnefaren. Du kan ha kjæreste så lenge du vil uten å miste rettighetene som alenemor, det er først når du har hatt et samboerskap som har vart i 12 mnd sat du mister rettighetene eller hvis du flytter sammen med barnefar. Om det å være kjæreste med barnefar eller ikke klassifiserer som alenemor eller ikke, vet jeg ikke. Det kommer sikkert ann på en rekke faktorer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...