Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 Heisann alle sammen. Saken er at jeg er stemor til ei jente, som flytte til en anne kommune med sin mor, og samværet gikk tilsvarende ned. Far og mor har samværsavtale, og jeg mener å ha hørt at hvis mor eller den som har daglig omsorg ikke overholder den, må den personen betale dagmulkt til den andre parten. bare husker ikke hvor jeg har lest dette. Er det en regel eller bare noe som på en underlig måte har dukket opp i hodet mitt? Hun prøver å få samværet nedog bidraget opp, som er forståelig da kjerringa aldri har vært interessert i noe mer enn penger fra far. Hun tigger penger til store innkjøp som hun FÅR BARNEBIRDAG TIL, og nekta det andre barnet samvær med far for å få maks bidrag. Det jeg vet er at hun ikke kan kreve bidraget nedsatt mens den opprinnelige avtalen består, da det er hun som misligholder. Hvilke krav kan vi gjøre gjeldende mot henne i dette tilfelle? Hun sier at datteren ikke kan være her så ofte da hun har fritidsaktiviteter der hun bor nå osv. Men datteren sier selv at hun har vært på shoppingtur og tur til mormor, og det mener jeg er noe hun må legge til mora sine dager, ikke faren sine.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #2 Skrevet 16. november 2006 Det er såvidt jeg husker bare rettskraftige samværsavtaler som kan tvangsfullbyrdes. Rettskraftig avtale - avtale som er spikret ved rettsak eller hos fylkesmannen. Tvangsfullbyrding - dagsbøter (i første omgang) Rette instans for å få en samværsavtale tvangsfullbyrdet er fylkesmann/namsmann. Når det gjelder bidrag i forhold til samvær er det slik: Dersom en har en rettskraftig avtale er bevisbyrden for hvordan samværsavtalen faktisk overholdes på bidragsmottaker. Dersom en ikke har en rettskraftig samværsavtale er bevisbyren på bidragsyter.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 Bare for å innformere; dagsbøter blir sjelden gjennomført. Synd når det blir slik...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 Vil bare legge til ift det som anonym over skriver. Dersom hun skal endre bidraget, så må begge parter være enige om å endre avtalen og være enige om hva som skal stå i den nye avtalen.Dette gjelder ved privat bidragsavtale. Dersom hun og bidragsyter ikke blir enige, kan hun kreve at Nav kontoret beregner bidraget. Begge parter må da betale et gebyr på ca 800 kr. Nav endrer kun avtalen dersom det er endringer som utgjør et visst beløp. Tror endringen må være på 10% eller mer ift tidligere avtale. Dersom de ikke har tegnet ny avtale om samvær, vil Nav gå ut fra den skriftlige avtalen som foreligger. Dersom de ikke får tilgang til slik avtale, må samværets omfang bevises av en av partene (husker ikke hvem). Avtalen om samværets omfang kan kun endres dersom partene er enige i å endre den. Dersom de ikke blir enige, må de forsøke mekling og/eller retten. Dagsmulkt kommer altå i forlengelsen av en slik prosess og er ikke noe som en privat part kan ilegge den andre parten for ikke å oppfylle avtalen. Dersom avtalen ikke overholdes, ville jeg ha tatt kontakt med familievernkontoret for en prat rundt dette. Dersom barna er store nok (rundt 12 år) skal de til en viss grad høres og man kan jo invitere dem med til møtet. Imidlertid er det foreldrene som skal møte og diskutere dette. Og det kan være uheldig i visse situasjoner å ha med barna i en slik prosess.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå