Gjest Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Noen som vil fortelle meg litt om journalistyrket? Kanskje litt om hvordan utdannelsen var, lønn osv. Starter med journalistikk i januar, og aner egentlig ikke hva jeg går til..
ennaH Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 Da synes jeg du burde prøve å frilanse for en redaksjon først. For tida er det VELDIG mange som utdanner seg til å bli journalister, og kun et fåtall av dem får seg jobb. Mange starter på studiet fordi det har blitt et veldig attraktivt studium. Dessverre innser mange altfor seint at de ikke har evnene/lysten til å bli journalister. Dermed står de med en avbrutt utdanning de ikke kan bruke til noe som helst. Jeg har ikke tall på hvor mange ubrukelige studenter vi har hatt innom vår redaksjon i løpet av de årene jeg har jobba der. Folk som etter få uker i det virkelige livet innser at studiet var et feilskjær. Jeg skal gjerne svare mer utfyllende på spørsmålene dine. Men først synes jeg du skal gå i deg selv. Når du gir uttrykk for at du vet så lite om hva yrket innebærer, hvorfor i all verden vil du studere det da? Er du virkelig sikker på at det er nettopp journalist du vil bli? Er du klar for å... a) leve en usikker og omflakkende frilanstilværelse i årevis, uten sikker inntekt eller visshet om du faktisk har jobb i morgen eller neste uke? slite rompa av deg i en knøttliten redaksjon på et gudsforlatt sted i årevis, for å få erfaring nok til at du har noen sjans til å prøve deg i en større redaksjon? Kan du svare ja, så skal jeg svare deg. Lover å kikke innom fra tid til annen.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2006 #3 Skrevet 27. desember 2006 Det viktigste hvis du vil bli journalist er ikke studiet, men at du skaffer deg arbeidserfaring. Er det en lokalavis der du bor du kan skrive for? Et fagblad? All erfaring er essensielt. Selve studiet er lett. Jeg gikk på en av de statlige journalisthøyskolene. Her er det mye praktiske oppgaver (skriv en notis, skriv et portrettintervju osv), og lite oppmøteplikt. Mye mulighet for å jobbe i en redaksjon ved siden av, med andre ord. De som utdanner seg privat stiller gjerne noe svakere i jobbsøkebunken, fordi redaktørene ikke kjenner kvaliteten på hver enkelt utdannelse, og inntakskravene er langt lavere enn de statlige. (Oslo, Volda, Bodø) Utdannede fra Australia og andre land, må gjerne bevise enda hardere at de "kan" når de kommer hjem, men står du på klarer du deg alltid. Det er ganske riktig veeeldig mange som utdanner seg til journalister om dagen, og arbeidsmarkedet er trangt. De færreste får jobb i de store redaksjonene, der man gjerne går som vikar i 4-5 år før man får fast jobb. Unntaket er nettredaksjonene, der de ansetter i massevis nå, så kan du skaffe deg netterfaring stiller du sterkt! Titt på www.journalisten.no/stillinger for en oversikt over arbeidsmarkedet. Følger du med på journalisten får du også oversiktt over hva som skjer på fagfeltet. Journalister tjener vell et sted mellom 300 000 og opp. Selv har jeg jobbet i 5 år nå (inkl. 2 år ved siden av studiet) og har rundt 500 000, -inkludert overtid. Som journalist holder det ikke å like å skriver, du bør også være svært utadvendt (du må ringe til og møte masse folk du ikke kjenner hver dag), grunnleggende nysgjerrig og litt tykkhudet. Bare si ifra om det er noe mer du lurer på:-) Lykke til!
Vårenzia Skrevet 11. februar 2007 #4 Skrevet 11. februar 2007 Jeg "sliter rævva av meg" i en liten redaksjon på et gudsforlatt sted og stortrives med det! Er utrolig utfordrende og inspirerende å jobbe i en liten redaksjon, der man får prøve seg på alt. Men sant som dere sier at siden jobbmarkedet er tøft bør man vite hva man går til. og min mening er nå at en journalist er noe man er i magen, ikke noe man kan bli i hodet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå