meg og jentene Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Hvordan er det, _må_ man ha gudmor i dåp? Eller holder det med faddere? Hva er egentlig forskjellen?
kristin2 Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Gudmor er vel ofte den som bærer barnet til dåpen (dersom ikke foreldrene selv gjør det da). Det er det jeg tror hvertfall. Jeg har ikke vært vant til gudmor. Har selv vært fadder i barnedåp der ingen har vært gudmor. Holder nok med faddere.
Merete S. Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Gudmor og gudfar er nok betegnelser som henger igjen, og brukes om den som bærer barnet til dåpen. Men egentilig er alle likestilte faddere nå, så du behøver ikke velge ut en spesiell gudmor, hvis f.eks. mamma eller pappa selv vil bære barnet.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Hei ! Her er det mye rart fra gammelt av som henger igjen. Da vi døpte vår første for ca 3 år siden, så var den ene gudmor som bar barnet, og så var en kysegudmor (holdt lua) så hadde de andre status som faddere. Alt går likevel ut på ett - for alle fikk likt skriv fra presten og vi tenker at alle har samme rolle overfor barnet. De velger selv hvor involvert de vil være - noen tar oppgaven med svært stor ro (beholder tittel men gjør ingenting) andre stiller opp som barnevakt m.m. Det viktigeer å velge p ersoner som dere selv tenker er viktige personer for barnet.
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 17. november 2006 #5 Skrevet 17. november 2006 Man har faddere i den norske kirka, altså for protestabter. Det er katolikkene som har gudmor og gudfar. Så hvis du er protestant, så trenger du ikke å tenke på gudmor.
Lumsk Skrevet 17. november 2006 #6 Skrevet 17. november 2006 Nope, vi har ikke gudforeldre i Den katolske kirke heller. Vi har også bare faddere og foreldre bærer ofte barnet selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå