Aubergine Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Gutten min på litt over 17 mnd. sover en lur på ca. 3/4 t. om dagen og fra ca. 20 på kvelden, og med div. oppvåkninger til ca. 7 på morgenen. Jeg føler meg litt slem, jeg holder han våken til bortimot 20, selvom jeg sikkert kunne lagt han 19. Men hvis jeg legger han for tidlig, blir natta helt kaos. Han er også god og trøtt ved 12-tida på dagen, men han er i full vigør etter en times tid. Soving i ca. 3/4 t. og så litt i ørska noen minutter, så er det fullt kjør igjen. Det jeg går rundt og lurer på,er om jeg heller skal prøve å holde han igang på dagen og kutte luren, selvom han er litt sigen. Noe sier meg at det tross alt er best med en noenlunde uavbrutt nattesøvn og ikke noe soving på dagen, selvom det sikkert er ideelt med en middagslur også. Men han er rett og slett ikke noe sovedyr, og det har han aldri vært. Han var også skikkelig sigen ved 15-tida, da han sov to ganger i løpet av dagen, men den luren kuttet jeg ut, da han var rundt året. Det ble for mye tull på natta. Jeg er så veldig i tvil om dette, små gutter på rundt 1 1/2 år skal jo liksom sove middagslur.... Noen erfaringer derute???
MammaTil NoraOgEmmaOgSander Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Barn er jo så forskjellige! Noen har veldig godt sovehjertet mens andre ikke. Gjennomsnittlig så sover de fleste ca 12-15 timer i døgnet tror jeg. Vet nå ikke om det er 3-4 timer gutten din sover eller 45 min. Men hvis han virke trøtt, så burde vel han få luren sin? Tar det lang tid før han sovner om kvelden? Går han i barnehagen? Eller nyrlig begynt? Nei dette er veldig vanskelig... Litt om oss, snuppa er nå blitt 19 mnd gml, og sov nå mer enn noen sinne om dagen. Hun begynt i barnehagen da hun var 16 mnd gml, og sov ikke noen lengere enn 45min til 1,5 timer om dagen, og flere oppvåkninger om natta. Nå derimot sover hun alt fra 1,5 til 3 timer om dagen! Hun sover greit om natta også med litt oppvåkning, fra kl. 19 - 6/7 tiden. Det er skjelden vi trenger å trøste henne om natta, hun sovner som oftest av seg selv igjen. Hun har "lært" å ta inn igjen den tapte søvn et par dager senere ved å sove uavbrutt, så vi har prøvd å ta ting med ro og la henne styre det selv. Vet ikke om erfaringen min er nyttig for deg... Men lykke til!
Aubergine Skrevet 14. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 14. november 2006 Hi, hi, nei det er ikke 3-4 timer, men 45 min. jeg mente. Vet at mange endrer sovemønster når de begynner i bhg., men (av flere forskj. grunner), kommer lillegutt nok ikke til å begynne i bhg. før etter neste sommer. Vi prøver å holde oss i aktivitet så mye som mulig, men (puhhh) det er jo grenser for hva som lar seg gjennomføre og. HI
Aubergine Skrevet 14. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2006 Dytter denne, for jeg vil veldig gjerne høre fra dere som har eldre barn, som sluttet med middagslur litt tidlig. Når sluttet de og hvorfor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå