Gå til innhold

2mnd og uten navn stakkar....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Uff skal det være såå vanskelig å bli enige da?

 

Vi hadde et navn klart til fødsel men det passet bare ikke til henne.... Så da startet vi igjen. Vi har gått igjennom listene her, statisisk sentralbyrå, familienavn, bøker og strøket ut alt vi ikke liker. Ender alltid opp med ulike lister.

 

Vi har funnet et mellomnavn, men selve fornavnet blir vi ikke enige om.

 

Hvordan har andre som ikke blir enige blitt enige? Som om ikke fornavnet er et problem så må vi ta etternavnsdiskusjonen etterpå.....

 

Lurer på hvordan jeg kan sno gubben rundt lillefingern og få han med på mine forslag? noen med erfaringer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva er fornavnet da?....

Hjelper deg gjerne, men jeg må vite litt om hvordan smaken din er, hvor du sikter, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Min første fødte klarte seg helt fint uten navn i tre måneder, frem til hennes trege foreldre klarte å bli enige:-) og nr 2 måtte vente i drøye to måneder før vi ble enige:-) Jeg fikk "viljen" min begge gangene, det som vel ble avgjørende for oss var når vi fikk en tidsfrist, (dåpsdato) mine mest affektive argumenter var ang mobbing pga navnevalg og litt generell kvinnelist:-) kanskje litt slemt, men navna på barna mine er veldig viktig for meg...

Kan dere gjøre det slik at en får velge fornavn og den andre etternavn, eller lage et kompromiss på fornavnet, feks ta alle bokstavene og lage et nytt navn av de, eller en sammen slåing alla Kammeline, Kjerstine?

Navn er vanskelig, det koker vel ned til hva som er viktigs for hvem... For mennene er det ofte etternavnet ( noe med å føre slektsnavn videre) eller en eller annen familietradisjon....

Lykke til, dere finner nok ut av det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke velge hver deres navn og se om ikke de passer sammen?? Det gjorde vi og det ble kjempebra!! Har fått masse skryt for navnene på jentene mine.

 

....mitt forslag passet best som førstenavnet begge gangene, så det er det vi kaller dem for i dag.... hehehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Joda vi kan kalle henne Marie, det er en oppkalling etter en som ikke vil bli oppkalt etter, derfor som mellomnavn (har aldri hørt om noen som ikke ønsker at etterslekten skal bli oppkalt etter en)

 

når det gjelder våre ønsker så havner jeg på korte jentenavn Oda, Ane, Ine, Una, Lina, Live, Thea, Tuva, Siri osv...

 

min mann kommer som regel med Inger, Heidi, Lise, Tina, Therese, Jorunn...

 

slik jeg ser det så ønsker jeg et navn som er mer "moderne", mens min manns forslag er navn som ihvertfall jeg er vant til at alle rundt oss heter/ alle het i oppveksten, og jeg har altfor mange fordommer om navnene....

 

Jeg er villig til å bruke enkelte av hans forslag som mellomnavn, men da må vi ha noe annet enn Marie foran, men han nekter mine forslag....

 

 

Vi har ulike dialekter også så det spiller og litt inn.....

 

Nei dette er ikke enkelt.....

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Ane Heidi var et fint forslag.

 

Hva med disse?

 

Oda Marie

Anne Marie

Siri Linn

Ine Marie

Lisa Marie

Anette Marie

Ellen Marie

Siri Therese

Inger Johanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo likegjerne ta hva som ikke er aktuelt og hvorfor. Kommer sikkert til å tråkke på noens føtter her men men...

 

Oda er et gammel dame og ibsen aktig navn ifølge min mann og absolutt ikke aktuelt (det er 1. valget mitt)

 

Anne, Anna, Ane, Johanne, Hanna, Hanne, Sanna, sanne, Ellen, Inger, Ida er for likt mye i slektene allerede

 

Siri er visstnok et kattenavn i slekten

 

Ine og inga er for likt politikere han ikke liker

 

Lisa blir for mye Presley for meg

 

Anette, Jorunn, Anita, Janne, Hilde, Tine/a, Heidi kjenner jeg for mange med

 

Therese, tja kanskje men ikke med marie.....

 

Thea, Tuva, Nora, Lea, Emilie, Amalie, Julie, Ada er ikke reelle valg ifølge min mann...

 

mann har som sagt såå mange fordommer om navn.....

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dere har visst kjørt dere litt fast. Har ingen tips til hvordan du skal få viljen din, men kommer med noen nye forslag med utgangspunkt i de uaktuelle navnene:

 

Lina

Siril

Tilde

Ingalill

Ingeborg

Eline

Oline

Tiril

Dina

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

litt fast??? bare litt?

 

Dina, Siril, Tiril, Eline, Ingalill, Ingeborg Tilde (og for ikke glemme Vilde) er for mange i slekten/vennekretsen eller at han ikke synes det er navn

 

Oline og Lina har alltid blitt strøket ut av listene våre....

 

 

Vi har diskutert opp og ned ja!!!

 

HI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn bare Therese da? Eller bare Marie? Maren eller Mari?

 

Høres ikke ut som om dere blir enige med det første gitt. Føler med deg Vi hadde en liten kamp vi også, men ble plutselig enige om et kompromiss vi begge er godt fornøyde med. Men i utgangspunktet hadde ingen tenkt å gi seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marielle?

 

synes dine forslag var finest:)

 

Vilde og Live er jo utrolig fine da. går han ikke med på at du bestemmer fornavn og han etternavn da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenner meg veldig igjen her! Min sambo er på Pelle!!!!! Ugh.... Men vi klarte faktisk å finne jentenavn som passet oss begge... Etter mye om og men...

Lill og Linn er navn som passer til mye. Men MÅ dere ha med Marie da? Liker Mari også, men skal hun ha to etternavn blir det mye med dobbeltnavn! Mine to har bare ett kort navn fordi de har begge etternvna...

Lykke til i alle fall. Sett opp lister - velg ut 5 navn dere enes om. Ranger og velg det som dere har plassert mest likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også problemer med å finne ut hva tullemor skulle hete. Til slutt hadde vi fornavnet klart Anna Konstanse, så kom etternavndiskusjonen. Da sa jeg;

 

Han kunne bestemme etternavnet, men da ble det bare Anna til fornavn om vi valgte hans. For da måtte vi ha mitt etternavn som mellomnavn, pga storesøster som jeg hadde fra før. Med mitt etternavn ble det Anna Konstanse som vi begge liker veldig godt. Det ble det siste!! ;o)

 

Så hvorfor ikke la mannen din bestemme et av navnene, kanskje dere skal ha flere barn og da kan jo du bestemme!

 

Uansett så synes jeg Marie/a er nydelig helt alene.

 

Eller kanskje

SIlje Marie

Mille Marie

 

 

uansett lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

takk for forslag!!!

 

Therese: joda jeg begynner å venne meg til det så det er en mulighet, men vi har liksom endelig blitt enige om Marie som mellomnavn, så da må vi tenke på nytt liksom, han liker det veldig godt....

 

Mari, Maren, Marielle, Maria Mille: ramlet vedlig tidlig ut av listene våre, tror det vra han som strøk de ut (iallefall Mariell, det tror jeg ikke han kan tenke seg nei!!!)

 

Silje, Gry, Karine og Merete: faller nok pga at det er navn i nær slekt vennekrets allerede....

 

Thia: Nei det tror jeg nok ikke han vil vurdere engang!!!

 

Når det gjelder etternavn så er jeg i ferd med å gi meg på å ville ha mitt sist fordi det må staves hele tiden og jeg er litt lei av det, men hans er så vanlig at da ønsker jeg et dobbeltnavn. Men siden mitt er mer sjelden så vil jeg gjerne bevare det liksom.....

 

Det ser ut til å bli Marie enten med et fornavn til eller uten... men det blir nok greit til slutt.....

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...