Gå til innhold

Mye fostervann...


lille gull skal bli storesøste

Anbefalte innlegg

Håper noen kan svare meg litt ang dette..

Vært hos legen nå til vanlig svangerskapskontroll, er i uke 34+4.

Har hele tiden ligget litt i overkant av den røde linjen, mens jeg de siste to gangene har ligget utenfor det grønne feltet..

Legen min henviste meg derfor til gynekoloig for å sjekke om jeg har for mye fostervann, men vet jo nå ikke når jeg får time hos han..

Er det noen andre som har opplevd dette og vet hva det innebærer om man evt har for mye fostervann???

Fått beskjed om at jeg ikke trenger å bekymre meg, men det er klart jeg gjør det. Man blir jo ikke henvist videre hvis alt er ok..

 

Så ganske bekymret nå ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tegn på for mye fostervann:

 

Vondt i magen.

Pustevansker.

 

Ved mistanke om for mye fostervann, gjøres gjerne en ultralydundersøkelse hvor lommene med fostervann måles. Dybden i fire lommer måles. Lommene skal være mer enn 1 cm i diameter. Det vanlige målet i tredje trimester er mellom 5 og 25 cm. Målingen kalles amniotic fluid index (AFI).

 

Årsakene til at det er for mye fostervann kan være mange, og i to tredjedeler av tilfellene finner man ikke ut av årsaken. Noen mulige årsaker er:

 

Misdannelser hos fosteret (særlig som påvirker fosterets evne til å svelge, som er viktig for stabil mengde fostervann, men også hjertefeil kan føre til polyhydramnion).

Rhesus-inkompatibilitet – at mor og barn har forskjellig Rheus-faktor kan spille inn.

Tvilling-til-tvilling transfusjonssyndrom, hvor den ene tvillingen får for mye og den andre for lite fostervann.

Diabetes hos mor.

Flere enn ett foster.

Hva for mye fostervann kan føre til, varierer sterkt. Man må se på hva som forårsaker problemet, hvor langt ut i svangerskapet du er, og hvor mye fostervann som finnes. For mye fostervann kan føre til:

 

Komplikasjoner i svangerskapet.

Tidlig vannavgang (fostervannet ”går” for tidlig).

Prematur fødsel.

Navlestreng-komplikasjoner.

Morkaken løsner for tidlig.

Dårlig vekstøkning hos fosteret.

Dødfødsel.

Keisersnitt.

Alvorlig blødning etter fødselen.

Behandling:

 

Grundig ultralydundersøkelse av fosteret for å utelukke misdannelser.

Fostervannsprøve tas ofte også for å utelukke misdannelser.

Mor testes for diabetes.

Hyppige kontroller og ultralydundersøkelser.

I enkelte tilfeller kan det være aktuelt å gi et medikament som reduserer urinproduksjonen hos fosteret.

Gjentatte fostervannsprøver kan også brukes for å redusere fostervannsmengden.

Dersom det først i slutten av svangerskapet er for mye fostervann, kan det hende behandling ikke er nødvendig, men risikoen forblir likevel høy for at barnet må forløses ved keisersnitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved for lite fostervann er det faktisk en del av de samme tingene som ved for mye. Jeg selv har altfor lite og går til kontroller 2 ganger i uka. Følges nøye med på blodgjennomstrømninger over alt. Blir den mindre må barnet forløses med en gang. (Man kan også bli satt i gang før tiden bare barnet ligger i hodeleie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det sånn at jeg også har myye fostervann. Jeg har ligget langt over det grønne feltet hele veien og på siste kontroll nå forrige torsdag fikk krysset mitt såvidt plass innenfor skjema (var da 36 uker på vei). Jeg har også fått litt info om dette både fra jordmor og lege (både fastlge og hun som undersøkte meg mtp dette), og den har langt ifra vært så negativ som det verrei *fødeklar* her beskriver.

 

Jeg ble også sendt til ultralyd pga det høye sf-målet mitt. Grunnen var for å sikre seg at det ikke er noe alvorlig som er årsaken, men ikke minst også er det for å estimere vekt ved termindato (i mtt tilfelle lurte de hele veien på om terminen virkelig stemte). Årsakene kan altså være flere,- ungen kan være veldig stor, man kan ha mye fostervann eller så KAN det være noe alvorlig som er årsaken. Uansett er de nok snare med å sende oss på ul dersom noe som er litt utenfor det "normale".

 

Min ul viste at jeg har veeeeldig mye fostervann og det mest "alvorlige" jeg har fått beskjed om i den forbindelse, er at ungen kanskje ikke vil feste seg i bekkenet før fødselen og at jeg må ta det veldig med ro (legge meg ned) dersom vannet går. Dette for at ungen ikke skal vikle seg inn i navlestrengen og kveles. Hos flergangsfødende er det veldig vanlig at ungen ikke fester seg fordi disse har større livmor enn førstegangsfødende.

 

Jeg er derfor ikke bekymret. Vekta til ungen ble estimert til å bli ca. 10% over gjennomsnittet ved termin. Jeg skal inn igjen på ny ul nå fredag for å sjekke dette igjen. Greit at ungen ikke blir megasvær ved fødselen og at de setter meg igang dersom jeg begynner å gå på overtid.

 

Så jeg tror nok du ikke behøver bekymre deg så veldig. Se på det som en fin sjanse til å hilse på nurket igjen. Lykke til :-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da et utdrag fra babyverden.no da, og selvfølgelig ikke alle som får det slik, men det tas ultralyd og man følges gjerne opp litt ekstra for å følge med at det ikke blir noen fare for barnet å være inni magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, jaja, får bare satse på at alt er i orden.

Bedre med en sjekk for mye...

Takker for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær glad for at det blir sjekket du så slipper du å bekymre deg for mye... Har også vært på flere målinger ang at ungen er litt stor og en gang synes dem at det var litt mye fostervann. De to neste gangene var det helt normalt.. Det jeg fikk beskjed om er at ungen er over gjennomsnittet stor, har variert fra 27 - 21 % og da blir det også mer forstervann fordi den tisser desto mer... Gled deg til ultralyd så seint ute i svangerskapet, det er en opplevelse:0)

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...