Urtete Skrevet 13. november 2006 #1 Skrevet 13. november 2006 I går kveld kom spørsmålet fra 5-åringen jeg egentlig har ventet på en stund - allikevel følte jeg meg lettere overumplet: "Mamma, hvordan kommer babyen INN i magen?" Hittil har hun vært opptatt av hvordan babyene kommer ut, og det er så utrolig mye lettere å svare på!!! Husker min egen mor unngikk spørsmålet med "det får du vite når du blir større", og jeg har alltid lovet meg selv at DET skal ikke mine unger få høre! Ønsker at ungene skal føle at de kan snakke med meg om det meste, og det mener jeg krever ærlighet fra min side. Med det i bakhodet begynte jeg på min forklaring om at voksne koser "voksenkos"..... Etter utdypende spørsmål fra 5-åringen måtte noen få detaljer utleveres om mannens og damens tisser.... Vi avsluttet samtalen med at jeg sa at vi kan låne en bok på biblioteket der det står forklart hvordan babyene kommer inn i magen, men det var hun faktisk ikke interessert i...... Det aner meg at temaet har vært tatt opp blant ungene i barnehagen, og at jenta mi har snappet opp "noe" om hvordan det foregår. (Husker selv fra jeg var liten av enkelte barn var veldig kunnskapsrike, og de delte gjerne sin kunnskap med oss andre....) HJEEEEEEEELP, jenter - hva er "riktig" å fortelle en 5-åring????????? Føler meg på litt gyngende grunn her - gi meg noen innspill!!!!!!!!!!!!! :-/
Reveenka Skrevet 13. november 2006 #2 Skrevet 13. november 2006 Dete har vært tema hos oss et års tid, og de er ikke interessert i lange forklaringer. Kort og konsist, har vi gjort det: Vi sier kanskje litt om at mammaer og papper liker å kose med hverandre først., og så forteller vi at mammaen har et egg inni magen, og pappaen har små frø i tissen sin. Så putter pappaen tissen inni mammaen sin tiss, og så svømmer frøene opp til egget - og så begynner babyen å vokse. Når vi kommer til dette punktet, sier alle tre i kor: Ææææææsj! (hun på treogethalvt henger jo alltid med de andre, så hun får all sånn info veldig tidlig...), og så er de ferdige med saken. Det spørsmålet som oftere kommer opp her, er HVORFOR vi vil ha alle de babyene..... c",)
Urtete Skrevet 13. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2006 Hahahaha, det var akkurat det med at pappan putter tissen sin inn i mammaen sin tiss jeg egentlig var VEEEEELDIG usikker på.... Jeg fortalte nemlig om dette, men ble litt i tvil om det kanskje er for tidlig med sånne detaljer?????? Men det høres veldig fornuftig ut når jeg leser det du skriver, så jeg tror jeg fortsetter med min forklaring - rett fram!!! Bedre det enn å gå rundt grøten!! :-))
La Perla Skrevet 13. november 2006 #4 Skrevet 13. november 2006 Det er bare å fortelle det som det er med det samme. Det er bedre å gjøre det nå enn når de blir litt eldre og begynner å synes ting er ekle og pinlige. Du har vel hørt Anne Cath. Vestly's "Barnetime for de voksne"? Må bare fortelle om noe som skjedde hos oss da den eldste var 7. Hun hadde overnattingsbesøk av venninnen, som var mye mer verdensvant og veslevoksen enn vår jente. De hadde lagt seg, og jeg satt i stua og så på TV. Plutselig ser je begge jentene komme storme ned trappen, og jenta mi roper "MAM-MA!!!, men skikkelig fornærmet og selvrettferdig stemme...."Ikke sant du og pappa ikke har PULT!!" Hun var bare SÅÅ sikker på at dette var en av venninnens frekke skrøner (hun skrønte en del på den tiden). Hehe, venninnen kom småfnisende like bak - hun visste jo at hun hadde rett...og det måtte jeg da også innrømme. Jeg hadde jo forlengst fortalt datteren min om det med tisser og sånt, men selvfølgelig ikke knyttet det til noen spesiell personen, som f. eks meg og pappaen. Ikke ikke kalt det å "pule" heller, hehe.
Maud Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Min var også 5 da det direkte spørsmålet kom. Inntil da var han informert om babyfrø hos mamma og pappa. Han lurte da på hvordan pappa'ns babyfrø var med på å lage den babyen som vokste hos mamma. Siden han er gutt refererte jeg til at tissen hans jo kan bli hard og stå rett ut. Da kan den stikkes inn i babyhullet til mamma og frøene kan svømme ut. Den forklaringen holdt da og den holder ennå. Har ikke fått flere spørsmål. Det "riktige" er vel å være ærlig og svare ordentlig på ordentlige spørsmål, men ikke overvelde dem med detaljer. Hvis de vil vite mer, spør de mer hvis de skjønner at det er greit for oss å snakke om det.
dritgrei hei hei! Skrevet 13. november 2006 #6 Skrevet 13. november 2006 jeg ler av dette.... høyt ler jeg av dette... for jeg har snodd meg unna som en slimete ål... jeg fniser jo når dere skriver "mamma sin tiss" og "pappa sin tiss" - det funker ikke for meg. da må jeg le HØYT. ha ha ha ha... ufattelig dårlig på akkurat dette. vi lånte en bok da temaet kom opp, og boken var rett og slett uinterresant så da....
Urtete Skrevet 13. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 13. november 2006 Hahahahaha, jeg har også vridd meg unna gang etter gang, skjønner du! Men denne gangen satt jenta mi i badekaret og så rett på mamman sin og spurte direkte: "Men mamma, hva er det som skjer FØR babyen kommer inn i magen til mamman sin og begynner og vokse????" Va´kke mulig å komme unna!!!!!!!!!!! )))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå