Gå til innhold

Trenger de så mye melk når de er 12 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ammet gutten min til han var 1o mnd- fullt pga spisevansker. Har hatt nesesonde og fått spesialmelk- enfamil. Den vil han ikke drikke av flaske. Har tatt ut sonden og han drikker litt saft og vann fra flaske, men ikke melk. Spiser brød, yogurt og middag.

Trenger han mme eller vanlig melk? Gir ham en liten skvett melk morgen og kveld hvis han vil ha. (MM)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi i Norge er jo spesielle siden vi har så mye melk i kostholdet. Men det er vel anbefalt at de ikke får mer enn 5 dl i døgnet når de er rundt 1 år. Dette fordi melk fortrenger annen mat som gjerne inneholder mer jern.

Når din gutt både får litt pupp og spiser yoghurt, så er det ikke så mye melk han trenger i tillegg. Hvis du selv mener at han trenger litt ekstra næring kan du gi ham mme, men ellers bare vanlig melk. Klarer han å drikke fra kopp? Noen av de dryppfrie koppene er litt tunge å suge av, men jeg synes MAM har noen kjekke kopper.

Skrevet

Eg ammar framleis guten vår på snart 14 mnd. Eg spurde helsesøster kor mykje melk han burde få i seg utenom pupp. Ho sa at viss han drakk frå puppen nokre gongar om dagen og i tillegg åt litt yoghurt var det ikkje nokon vits i å stresse med å få han til å drikke kumelk. Vi prøvar litt kvar dag, men han tar berre ein liten slurk og så vil han ikkje ha meir.

Om kvelden får han forresten havregraut, og eg lagar den med litt melk og resten vatn.

Det er in gen regel som seier at ungen må drikke kumelk i "original" form. Yoghurt, ost og melk brukt i maten er like bra.

Eg veit ikkje om han klarar det, men har du prøvd å la han drikke av vanleg kopp? Guten vår synest det er kjempegøy! Det blei litt søling og hosting i starten, men no løftar han koppen, drikk, og set den ned att utan å søle stort sett kvar gong.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...