Gå til innhold

Skal "alle" ha saueskinn i babysengen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og i såfall, hvilken type har dere? Billig eller dyr? Noen forskjell i kvalitet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har også tenkt på saueskinn i sengene, men også i vognen. Skal ha voksiposer i vognen, men det kan være godt at det er lunt og godt i ryggen også. Har hørt noen brukt sitteunderlag, det isolerer jo godt.

Jeg vet de har saueskinn på Ikea til 345,- men tviler på at det er ekte. Ellers har jeg sett at de har hatt på princess/kid til rundt 400,-

Det finnes jo syntetiske feller, men de er kanskje ikke like gode.

Skrevet

Saueskinnene må være av merinosau. De har nesten bare underull. Skinnene på IKEA er av en annen sauerase. De vil kile i nesa og er ikke så isolerende. Skinn av andre raser blir nemlig fort ligget "flate".

Husk også på at de må være relativt kortklippet (ca 1,5 cm) for at barnet ikke skal få pusteproblemer :)

Skrevet

Jeg kjøpte ett korthåret lammeskinn til 245 kr på Barnas Hus

Skrevet

Det må være ekte merinoull skal det ha noe for seg. Styr unna syntetiske ull, da faller jo hele vitsen bort. Merinoull virker varmeisolerende på vinteren og svalende på sommeren. Jeg syns jeg så at babyshop.no hadde billige merinoull nå (250-300 kr). En annen ting som er viktig er at ullene må være behandlet slik at garvesyra er borte. Jeg ville aldri stolt på at ull fra IKEA, KId interiør og liknende steder solgte "riktig type" ull. KJøp hos babyforhandlere som selger mye ullprodukter, f.eks hos nostebarn.no,

Klem fra

Skrevet

vi kjøpte saueskinn på ikea.hørte me min søster først som har to barn.hun også hadde kjøpt dem der og var ikke noe og klage på.

Skrevet

De har salg på Barnashage.no, og det er ordentlig merionoull. En del billigere enn på Nøstebarn...

• 1 måned senere...
Skrevet

Du må ikke finne på å ha saueskinn i senga!!!!!!!

Saueskinn i senga gjør babyen din skikkelig varm. Det er greit nok ute, når det er kaldt. Men inne er det stor fare for overoppheting når du både har saueskinn og dyne oppå.

Jeg har ei venninne som jobber i politiet. Hun spiste lunsj med etterforskerne fra Kripos som etterforsker alle krybbedødsfall i Norge. De hadde registrert at i samtlige ekte krybbedødsfall - altså der man kunne utelate alle påførte skader - så hadde barna sovet på lammeskinn i senga. Ingen av dem turte å ha sine egne barn på skinn i senga.

Tør du ta risikoen?

Skrevet

Kjøper du skikkelig saueskinn så er det kjølende når det er varmt og omvendt så det du sier er bare tull.

Sønnen min har lagt på skinn i 2 år og selv på kjempe varme sommerdager er ikke han noe spesielt svett, så ja jeg tar "risikoen". Har aldri hørt om det du skriver iallefall

Skrevet

Det er selvsagt opp til deg om du velger å ta den risikoen. Det er kun et fåtall barn som nå dør i krybbedødsfall i Norge, og det er selvsagt veldig mange flere som sover på lammeskinn. Men jeg vet med meg selv at jeg ALDRI ville turt å ta den risikoen, etter det disse Kripos-etterforskerne fortalte min venninne.

Skrevet

Synes det høres veldig rart ut, men men. Det sies så mye så man må vel bare sile ut hva man skal høre på og ikke.

Skrevet

Jeg kjøpte skinn på nøstebarn og snuppa har lagt på det hver dag siden ho ble født. er nå 15 mnd. Har planer om å kjøpe ett til fra nøstebarn fordi. jeg er kjempefornøyd. Prisen er litt stiv men verdt hver eneste krone

Skrevet

Jeg er helt enig med deg=) Etter det jeg har hørt skal det være bra og beroligende for barn å ligge på lammeskinn

Skrevet

Hum, trodde det bare var i vognen man pleide det, jeg?

Skrevet

Såvidt jeg har forstått er det ubehandlet ull (heter det ikke lanolinull?) som virker varmeregulerende, og altså kan brukes når det er varmt uten at man blir overopphetet. I tillegg har denne ulla en slags selvrensende effekt. Dette får man bl.a. fra Nøstebarn.

De fleste skinnene som selges ellers er av behandlet ull, og har dermed ikke disse kvalitetene. Kan det være dette som kalles merinoull? Sånn tror jeg ihvertfall det er med strikketråd...

Kunstig skinn kan vel knapt være lov å kalle skinn...? Tror de fra IKEA (og andre billigvarianter) også er ekte skinn, men altså ikke lanolinull.

Jeg kjøpte et litt langhåret skinn til kr. 350,- (merinoull) til forrige baby, og det har fungert fint til bruk i vogna og når det var veldig kaldt på soverommet om vinteren. Kan ikke helt skjønne at det er større fare for kvelning med dette enn et korthåret, har aldri observert situasjoner der jeg har vært redd for det. Men man følger jo med, da. Brukte forresten alltid pute eller en tøybleie under hodet ved soving.

Vil tro det sannsynligvis er lettere å børste av rusk og smuss på et korthåret skinn.

Skrevet

Det stemmer at IKEA sine er ekte ja, og man kan vel ikke kalle det et skinn om det ikke er det?? Hvordan lager man forresten et uekte skinn??

Skrevet

Har bestillt ett ekte lammeskinn fra nøstebarn.no! Kosta 850 kr. Å e 95 cm langt! Passe utmærket til sportsvogna når ungen bi eldre å!! Til første ungen hadde æ ett billig lammeskinn fra Jysk til 399? eller 299? Va ikkje ekte. Syntetisk! Likte det overhode ikkje!! Annbefale å heller lægge litt pænga i det å få ett ekte ett!

Skrevet

Har heller aldri hørt at saueskinn er en spesiell farefaktor - det er derimot viktig at barnet ikke blir overopphetet. Man skal alltid sjekke at barnet ikke ligger og svetter. For dere som lurer på krybbedød kan dere jo se på landsforeningen uventet barnedød sine sider. De skriver veldig greit om hva man skal passe på :)

http://www.sids.no/

Jeg kommer nok til å bruke lammeskinn i senga, og et ullpledd i stedet for dyne, for dyner er så klumpete.

Skrevet

Problemet er at skinnene hos IKEA er behandlet mad MASSE kjemikalier og at mange avullens unike egenskaper har gått tapt. I tillegg sitter ikke hårene tett nok og pelsen er for lang.

Med et korthåret skinn vil hårene "bære" barnet sånn at det ikke ligger ned på selve skinnet ,men oppå hårene. Da vil luften kunne sirkulere og man får riktig temperatur. Det viktigste er hverken prisen eller størrelsen, men hårenes tetthet, minst mulig behandling med kjemiklaier og at skinnet er relativt korthåret.

Ang uventet spedbarnsdød: vil tro etterforskerne var bekymret for overoppheting. I bl England frarådes det på det sterkeste mot å bruke dyner til baby. Fordi en dyne kan bli for tett og varm når man ikke er vant til å bruke det (sånn som vi jo er i Norge). Man blir også frarådet å bruke ullpysj.

Uansett om barnet er i seng, vogn eller bilstol så skal man passe på temperaturen. Vi i Norge er vant til å bruke både ulltøy og dyner og vet at når man har på ull holder det ofte med ett eller to tynne lag og at en dyne er svært nødvendig på vinteren! Det skal derfor ikke være noen fare så lenge man er litt oppmerksom.

Alle mine 3 barn har lammeskinn i sengene og de vil ikke ligge uten. Eldste er snart 5 år og har hatt sitt siden han var nyfødt :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi skal ha det i vogna også, men ikke i sengen. Inne blir det varmt nok.

Skrevet

Kan ihvertfall ikke bruke lammeskinn i senga til min sønn, han blir helt gjennomsvett (ja, det er et "ordentlig" skinn, fra babybutikk, med korte hår osv.) Har kun brukt det i vogna ute, og da blir det under voksiposen så da har det egentlig ikke vært nødvendig. Synes det er litt oppskrytt det med den pustende og avkjølende effekten på sommeren, men det er bare min mening. Ville ikke kjøpt hvis jeg hadde visst hvordan det ble...

• 2 uker senere...
Skrevet

hei

jeg kjøpte saueskinn på nøstebarn og var veldig fornøyd med det men har dessverre brukt det vledig lite. Hadde det en periode i vogga i stua men det er vledig glatt så babyen sklei ned i enden av vogga. det samme skjedde når jeg en gang prøvde skinnet i senga. Babyen forsvant helt under dyna så det turde jeg ikke mer. Men kan være fint å bruke i vogn høst og vinter med dyne på toppen. Og et ordentlig saueskinn skal varme når det er kaldt og være svalende når det er varmt.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Her står det om bruk av saueskinn:

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/0CD04FA53E99464EC1257367002FF6E6?OpenDocument

"Sove på saueskinn

Er det økt risiko for krybbedød dersom spedbarnet sover på saueskinn?

Det er en økt risiko for krybbedød ved bruk av saueskinn. Dette gjelder bare dersom barnet snur seg over på magen og blir liggende med nesen nede i ullen. Fordi saueullen "står litt opp" kan det danne seg luftlommer rundt barnets ansikt hvor utpustet luft blir stillestående som igjen kan føre til at barnet puster inn "gammel luft". Dette kan så føre til for lavt oksygennivå i barnets blod. Lavt oksygennivå i blodet kan være farlig for barnet, og surstoffmangel kan ende med koma og død (i ytterst få tilfeller). Noen barn reagerer for seint eller for lite på at de får for lite oksygen. Dette kan være en medfødt genfeil/være arvelig, eller det kan være et resultat av røyking i svangerskapet som nettopp blant annet påvirker utviklingen av hjernen, nervesystemet og barnets respirasjonssystem. Barn skal reagere med å gispe etter luft dersom de ikke får nok luft, men enkelte barn klarer altså ikke å få i seg nok luft når det gisper etter luft. Her kan det være en nedsatt åndedrettsfunksjon som gjør seg gjeldende.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått så ”hardt ut” med anbefaling om bruk av saueskinn. Dette er fordi det ikke finnes så mye forskning på området. Tidlige studier fra New Zealand har vist at det er økt risiko for krybbedød dersom spedbarnet sover på saueskinn(1), men i flere store krybbedødsstudier er ikke saueskinn nevnt fordi man antagelig ikke har noe informasjon om dette. I USA, ved America Academy of Pediatrics, er det imidlertid blitt laget en revidert liste over anbefalinger om krybbedød i november 2005 hvor de har inkludert at de fraråder foreldre å bruke saueskinn fordi det regnes som "soft bedding" og risikoen som er knyttet til ”soft beddings” som eksempelvis myk madrass. Se http://www.pediatrics.org/cgi/content/full/116/5/1245.

Det er relativt vanlig å bruke korthårede saueskinn i Norge. Dersom man velger saueskinn, bruk korthåret og kle barnet passe slik at barnet ikke blir for varmt. Dette innebærer blant annet at dersom barnet bruker dyne, så må dynen være lett, og barnet skal ikke sove med lue inne.

Uansett er det viktigste rådet at barnet sover på ryggen og helst i egen seng rett ved siden av mor og fars seng - det er det tryggeste stedet for barnet!

Sist endret oktober 2007"

Med andre ord - korthåret skinn om en insisterer på å ha skinn - men litt hardere madrass ser ut til å være et bedre valg..?

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg hadde samme problem som du, at babyen forsvant nederst i senga. Dersom du snur skinnet slipper du mest sannsynlig problemet. Hårene ligger nemlig samme vei /retning på skinnet. Dersom du legger skinnet slik at hårenes vekstretning ligger nedover i senga, vil barnet lett gli. Snur du skinnet slik at de ligger oppover i senga glir ikke barnet. Fikk tipset av en venninne.

Jeg har kjøpt ubehandlet, korthåret skinn hos nøstebarn til mine barn og er veldig fornøyd. I disse skinnene er lanolinet intakt og de er nærmest selvrensende. Lufter det ofte og vasker det lokalt med vann og spesialsåpe dersom uhellet er ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...